چهار گام معرفتی در زندگی امام موسی کاظم(ع)
کد خبر: 4072013
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷

چهار گام معرفتی در زندگی امام موسی کاظم(ع)

یک مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبی گفت: مهم‌ترین ویژگی‌های معرفتی امام موسی بن جعفر(ع) را می‌توان در چهار گام معرفت و دانش‌افزایی بیان کرد؛ گام‌هایی که در جامعه امروز اسلامی نیز بسیار مهم، قطعی و اثرگذار است.

حجت‌الاسلام علیرضا نخعی‌پور، کارشناس مذهبی و مدرس حوزه علمیهحجت‌الاسلام علیرضا نخعی‌پور، کارشناس مذهبی و مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: زندگی امام موسی کاظم(ع) سرتاسر معرفت، مبارزه و جهاد است که می‌تواند الگویی برای افراد جامعه اسلامی و سرفصلی در دروس مدارس باشد؛ سرفصلی که شاید به اندازه کافی به آن توجه نکرده‌ایم.

وی بیان کرد: اولین گام در معرفت‌شناسی از منظر امام موسی کاظم(ع) فهم و درک وجود و قدرت یگانگی و یکتایی خدا در درون و بیرون نشانه‌ها و تأمل در رخدادهای زندگی و رجوع به قرآن و اهل بیت(ع) بوده که تمام این موارد در راستای خداشناسی است.

این مدرس حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه دومین گام برای معرفت‌افزایی این است که انسان ابتدا نعمت‌های الهی را بشناسد که فهم در نعمت سبب شکرگزاری و استفاده از آن‌ها توسط انسان و رشد این نعمت می‌شود، تصریح کرد: سومین گام این است که انسان وظیفه‌شناس باشد یعنی از نعمت‌های خدا شناخت داشته و آن‌ها را همچون امانت در دست خود ببیند و به‌صورت نیک هزینه کند.

وی با بیان اینکه چهارمین قدم نیز برای معرفت‌افزایی دقت در آسیب‌شناسی است؛ در این راستا انسان باید بداند که چه راه‌هایی سبب انحراف از مسیر الهی می‌شود و با این انحرافات مبارزه کند که این مبارزه در سرتاسر زندگی امام موسی کاظم(ع) دیده می‌شود، اظهار کرد: بنابراین مهم‌ترین ویژگی‌های معرفتی امام موسی بن جعفر(ع) را می‌توان در این چهار گام معرفت و دانش‌افزایی بیان کرد؛ گام‌هایی که در جامعه امروز اسلامی نیز بسیار مهم، قطعی و اثرگذار است.

این مدرس حوزه در خصوص رابطه امام با ادیان و مذاهب دیگر اسلامی یا غیراسلامی و توحیدی یا غیر توحیدی، افزود: رابطه ایشان براساس گفت‌وگو و مناظره بوده و در حد امکان با بزرگان ادیان و مذاهب در قالب مناظره و گفت‌وگو پیش می‌رفتند؛ به‌عنوان مثال در تاریخ نقل شده است که امام با راهب که یک مسیحی بوده و در مورد به اتمام نرسیدن میوه‌های بهشتی سخن می‌گوید، این امر را به شعله‌های چراغی تشبیه می‌کند که چراغ‌های دیگر را می‌توان با آن روشن کرد و تمام نمی‌شود.

گام‌های عمیق معرفت‌افزایی را در کتب درسی برداریم

نخعی‌پور با تأکید بر لزوم توجه به معارف اهل بیت(ع) در کتب درسی، تصریح کرد: در خصوص محتوای کتاب‌های درسی باید گفت که این کتاب‌ها طی سال‌های گذشته رشد قابل تحسینی داشته‌اند، اما همچنان در این حوزه نیازمند برداشته شدن گام‌های عمیق و ریشه‌دارتر هستیم تا دانش‌آموزان بتوانند نیاز به داشتن الگو را در زندگی برطرف کنند و چه الگویی بهتر از اهل بیت(ع) و فردی چون امام موسی کاظم(ع) که زندگی آنها سراسر از گفتار، رفتار و منش نیک و خداپرستانه است.

وی افزود: از مسئولین انتظار می‌رود که با تلاش‌ بتوانند با استخراج مفاهیم عرفانی از زندگی اهل بیت(ع) و فرآوری‌سازی آن برای سنین مختلف، مطالب و این سیره را به دانش‌آموزان ارائه کنند، هرچند این کار بسیار سخت و طاقت‌فرسا بوده، اما پرثمر و با برکت است.

وی با تأکید بر مطالعه زندگی امامان، افزود: وقتی به سیره زندگی امام کاظم(ع) نگاهی می‌اندازیم متوجه خط و سیری می‌شویم که نشانگر این است که امام موسی کاظم(ع) در زندگی بسیار مجاهد، تلاشگر و خستگی‌ناپذیر بوده و جهاد در ابعاد مختلف زندگی ایشان دیده می‌شود؛ همچنین ایشان نسبت به حوادث، سهل‌انگار و بی‌تفاوت نبوده‌اند و با انواع انحرافات مختلف در دین مقابله و مبارزه می‌کردند و در مقابل این انحرافات ساکت ننشسته‌اند که همین امر خشم حاکمان را برمی‌انگیخت.

وی با بیان اینکه جوانان با الهام گرفتن از این روحیه جهادی می‌توانند در همه ابعاد زندگی مجاهد، تلاشگر و خستگی‌ناپذیر باشند و  اعتقادات و تقوا به خود را قوی کنند تا پیروز و فاتح باشند، یادآور شد: اگر جوانان این سیره را مورد توجه قرار دهند، درب‌های سعادت به رویشان باز و راه‌های سعادت دنیوی و اخروی هموار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha