آموزش تخصصی؛ مهم‌ترین مطالبه داوران و شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن
کد خبر: 4071781
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
گزارش ایکنا از مسابقات قرآن اوقاف ساوه / ۲

آموزش تخصصی؛ مهم‌ترین مطالبه داوران و شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن

مرحله شهرستانی چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف شهرستان‌های ساوه، زرندیه، تفرش، محلات و دلیجان به میزبانی ساوه برگزار شد. گزارش ایکنا از دو بخش بانوان و آقایان مؤید این است که آموزش تخصصی اهم مطالبه داوران و داوطلبان است که امیدواریم این مهم با همکاری مسئولان دستگاه‌های قرآنی در دستور کار قرار گیرد.

مسابقات قرآن ساوه

مرحله شهرستانی چهل‌و‌پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف شهرستان‌های ساوه، زرندیه، تفرش، محلات و دلیجان جمعه، ۲۴ تیر به میزبانی ساوه و در ۲ امامزاده سیدحسین(ع) ویژه بانوان و سیداسحاق(ع) ویژه آقایان در رشته‌های قرائت ترتیل، تحقیق، حفظ در سطوح مختلف و اذان برگزار شد. ایکنا از روند برگزاری این دوره از مسابقات در این شهرستان گزارشی تهیه کرده است که بخش اول این گزارش با تیتر«از سهم دستگاه‌ها در برگزاری رویدادهای قرآنی تا کم‌توجهی به دوره‌های تخصصی»  منتشر شد و بخش دوم این گزارش تقدیم می‌شود.

نرگس گل‌محمدی، داور چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف ساوه، کرونا را عامل پایین آمدن سطح متسابقان دانست و تصریح کرد: متأسفانه سطح شرکت‌کنندگان در مسابقات نسبت به سال‌های قبل از کرونا پایین‌تر آمده است.

وی عدم برگزاری دوره آموزش قرآنی و تمرین کم قاریان و حافظان را یکی از دلایل پایین آمدن سطح شرکت‌کنندگان در مسابقات برشمرد و ادامه داد: بیش از دو سال مسابقات متعدد به صورت مجازی برگزار شد و همین عامل کیفیت مسابقات را با کاهش رو به رو کرد؛ از این رو لازم است برای دوره پساکرونا برنامه‌های آموزشی از سوی دستگاه‌های متولی برنامه‌ریزی شود.


بیشتر بخوانید:


گل‌محمدی میزبانی این شهرستان را مطلوب و قابل قبول توصیف کرد و افزود: برگزاری این مسابقات در امامزاده باعث می شود طیف بیشتری از مردم از مسابقات بازدید داشته باشند و همین امر باعث گرایش مردم به آموزش و پس از آن شرکت در مسابقات می‌شود.

فضای مجازی به آموزش قرآن کمک می‌کند

زینب مروج، دیگر داور حاضر در مسابقات، نیز ضرورت تقویت زیرساخت‌های فضای مجازی برای رونق فعالیت‌های قرآنی را مورد تأکید قرار داد و افزود: کرونا باعث شد تجربه موفقی را در حوزه آموزش فضای مجازی داشته باشیم، برخی از شرکت‌کنندگان فرصت شرکت در دوره‌های حضوری را ندارند و آموزش مجازی به ارتقای سطح آنان کمک می‌کند.

وی تمرین و تکرار را از ابزار موفقیت شرکت‌کنندگان در رشته‌های مختلف بیان و تصریح کرد: متولیان امر برگزاری مسابقات نباید از آموزش متسابقان به سادگی عبور کنند. برگزاری دوره‌های مقدماتی قبل از برگزاری مسابقات الزامی است. انتظار ما این است که برگزارکنندگان مسابقات دوره مقدماتی قبل از برگزاری این رویداد برگزار کنند تا داوطلبان با آمادگی بیشتر در شرکت کنند.

ضرورت کیفی‌سازی مسابقات

فهیمه جفرسته، داور چهل و پنجمین دوره مسابقات ساوه میزبانی شهرستان ساوه را مطلوب برشمرد و در خصوص سطح کیفی شرکت‌کنندگان گفت: متأسفانه سطح داوطلبان شرکت‌کننده خوب نیست و انتظار ما از ثبت‌نام‌شدگان بیشتر از این بود. افراد باید بدانند صرف شرکت و ثبت‌نام در مسابقات کافی نیست و برای کیفی‌سازی مسابقات باید تمرین و ممارست کرد تا بتوانند موفق عمل کنند. وظیفه این امر در گام اول برعهده مسئولان و خود داوطلبان و در گاه دوم وظیفه مربیان و اساتید قرآنی است که در قالب هم‌پوشانی این مهم را تحقق بخشند.

محدثه مؤمنی، داور چهل و پنجمین دوره مسابقات ساوه نیز با بیان اینکه انتظار داوران از شرکت‌کنندگان بیش از ارائه‌های فعلی بود، ضرورت تمرین برای برگزاری مسابقات قوی را متذکر شد و افزود: با شیوع کرونا سطح شرکت‌کنندگان اُفت داشته است و توقع می‌رود مسئولان برای این امر فکری کنند. البته برگزاری دوره آمادگی می‌تواند مؤثر باشد، اما به تلاش و کوشش شرکت‌کنندگان نیز بستگی دارد.

کمبود کلاس‌های آموزشی به اُفت شرکت‌کنندگان منتج می‌شود

حسیبه مرادی، شرکت‌کننده رشته ترتیل، میزبانی ساوه را قابل قبول توصیف کرد و افزود: امسال برگزاری مسابقات از سطح بهتری نسبت به سال‌های قبل برخوردار بود و آمار شرکت‌کنندگان از نظر کمی نیز مطلوب بود.

زهره رجبی، شرکت‌کننده در رشته حفظ ۵ جز از شهرستان دلیجان با اشاره به میزبانی خوب ساوه، ادامه داد: کمبود کلاس‌های قرآنی باعث می‌شود که سطح شرکت‌کنندگان با افت شدید مواجه شود، دوره‌های آموزشی حفظ و قرائت را خودمان مدیریت می‌کنیم و از دوره‌های تخصصی محرومیم.

زهرا ممنون، شرکت‌کننده رشته حفظ ۵جزء از زرندیه نیز از عدم برگزاری دوره آموزشی در این شهرستان گلایه کرد و افزود: متأسفانه دوره تخصصی حفظ و قرائت نداریم و همین امر باعث می‌شود در مسابقات حدنصاب را کسب نکنیم. فعالیت‌ها و دوره آموزشی ما در جامعةالقرآن انجام می‌شود و سطح کارکرد اساتید با ما یکسان است و ما برای پیشرفت به اساتید مجرب‌تر نیاز داریم.

گفت‌و‌گویی‌های مختصر از داوران و شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن اوقاف منتشر شد، انتظارها بر این است که برای برطرف شدن مشکلات شهرستان‌ها همه دستگاه‌ها بسیج شوند. درست است که اوقاف در حوزه آموزش سیاست کاری برایش تعریف نشده است، اما تهیه این گزارش‌ها کلی است و سعی می‌کند که به مشکلات بپردازد و مسابقات اوقاف با توجه به گستردگی که دارد، ابزاری است تا این امر محقق شود. طبق نظر داوران و شرکت‌کنندگان مشکل اغلب شهرستان‌ها عدم برگزاری دوره‌های آموزشی است، اگر متولیان امر قرآن در سایه تعامل و هم‌فکری بتوانند گوشه‌ای از مشکلات آموزشی را برطرف کنند، سال‌های بعد شاهد ارتقای سطح کیفی مسابقات در کنار کمیت آماری و پس از آن کسب رتبه‌های کشوری خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha