فواید رزق و روزی حلال در کلام امام رضا(ع)
کد خبر: 4063356
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲

فواید رزق و روزی حلال در کلام امام رضا(ع)

سخنران حرم حضرت معصومه(س) گفت: در نگاه امام رضا(ع) با تمسک به رزق و روزی حلال، اهل و خاندان در نعمت به سر خواهند برد و هزینه‌های زندگی کم خواهد شد؛ خداوند متعال بصیرتی به انسان عطا می‌کند که در زندگی هم درد را می‌بیند و هم درمان را و کسی که از مال حلال ارتزاق کند از این دنیا سالم به بهشت رهنمون می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نظری منفرد، استاد حوزه علمیه، شب گذشته، 20 خردادماه در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) ضمن گرامیداشت سالروز ولادت علی بن موسی‌الرضا(ع) به فرازهایی از زندگی پر خیر و برکت این امام همام اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) در ۱۱ ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری قمری و به فاصله ۱۶ روز بعد از شهادت امام صادق(ع) چشم به جهان گشودند.

وی در ادامه ضمن اشاره به حدیث «وَ احْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ فَانَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَقُولُ: انَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِى الْمُؤمِنِ بى‌ انْ خَيْراً فَخَيْراً وَ انْ شَرّاً فَشَرّاً» ادامه داد: ثامن‌الحجج در حدیثی می‌فرمایند که نسبت به خداوند حسن ظن داشته باش، چراکه خداوند متعال مى‌فرمايد: من در نزد گمان بنده مؤمن خويشم و با آن همراهم، اگر گمان خير داشته باشد به نيكى با او عمل مى‌كنم و اگر گمان بدى داشته باشد به بدى.

این استاد حوزه به عوامل و مؤلفه‌های مهم بر حسن ظن به خداوند متعال اشاره کرد و گفت: باید نسبت به خداوندی که «وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ» و از حال ما آگاه است، حسن ظن داشته باشیم؛ چراکه ذات اقدس الهی به بندگان خود رئوف و مهربان بوده و قادر است آنچه را ما می‌خواهیم به ما عطا کند.

وی با تأکید بر اینکه خداوند متعال تمام بندگان مؤمن و غیر مؤمن را دوست دارد، ادامه داد: در برخی از مواقع انسان خواسته‌هایی را مطرح می‌کند که در مسیر مصلحت آدمی نیست و در این مورد قرآن کریم می‌فرمایند: «… وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ …» (آیه ۲۱۶/ سوره بقره). چه‌ بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال‌ آنکه خیر شما در آن است و چه بسیار شود چیزی را دوست دارید و در واقع شر و فساد شما در آن است.

نظری منفرد بیان کرد: ما فقط زمان حاضر را در اختیار داریم و گذشته رفته است و آینده هنوز نیامده؛ لذا نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد؛ اینکه گفته‌اند انسان تفویض امر کند به خداوند متعال به خاطر همین است، «إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» (آیه ۷۴/ سوره نحل).

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه اگر انسان نسبت به ذات اقدس الهی حسن داشته باشد، خداوند متعال همان‌گونه با او معامله می‌کند، اظهار کرد: امام رضا(ع) در ادامه حدیث مذکور می‌فرمایند «وَ مَنْ رَضِيَ بِالْقَلِيلِ مِنَ اَلرِّزْقِ قُبِلَ مِنْهُ اَلْيَسِيرُ مِنَ اَلْعَمَلِ وَ مَنْ رَضِيَ بِالْيَسِيرِ مِنَ اَلْحَلاَلِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نُعِّمَ أَهْلُهُ وَ بَصَّرَهُ اَللَّهُ دَاءَ اَلدُّنْيَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنْهَا سَالِماً إِلَى دَارِ اَلسَّلاَمِ».

وی با تأکید بر اینکه روزی حلال چهار فایده دارد، ادامه داد: در نگاه امام رضا(ع) با تمسک به رزق و روزی حلال اهل و خاندان در نعمت به سر خواهند برد و هزینه‌های زندگی کم خواهد شد؛ خداوند متعال بصیرتی به انسان عطا می‌کند که در زندگی هم درد را می‌بیند و هم درمان را و کسی که از مال حلال ارتزاق کند از این دنیا سالم به بهشت رهنمون خواهد شد.

نظری منفرد در ادامه به فرازهایی از سیره زندگانی امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت رضا(ع) زمانی که سخن می‌گفتند، بیشتر مطالب خود را از آیات الهی بهره می‌جستند. ایشان شب‌ها را کم می‌خوابیدند و سحر هنگام و قبل از اذان صبح به نافله شب اهتمام فروانی داشتند و این توصیه را به دیگران می‌کردند. امام رضا(ع) هیچ‌گاه بین الطلوعین را نمی‌خوابیدند.

وی افزود: براساس روایات اسلامی کسی که می‌خواهد در رزقش گشایشی حاصل و روزی او زیاد و برکات رزق داشته باشد؛ بعد از نماز صبح بر روی سجاده بیدار بماند و دعا کند تأثیر نشستن در سجاده بعد از نماز صبح، بیشتر از حرکت و تلاش برای رزق و روزی است.

این استاد حوزه با بیان اینکه امام رضا(ع) در هنگام تناول غذا همواره به یاد سائل بودند و بارها این آیات شریفه سوره بلد «وَ مَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ فَكُّ رَقَبَةٍ أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ* يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ» را تلاوت می‌کردند، ادامه داد: اگر در سبک زندگی‌مان به سیره اهل‌ بیت(ع) توجه داشته و همواره به فکر دیگران باشیم، دیگر نیازمندی در جامعه نخواهد بود.

نظری منفرد در بخش دیگری از سخنان خود به آثار زیارت مضجع شریف ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا(ع) اشاره کرد و یادآور شد: امام رضا(ع) می‌فرمایند: هر كه مرا در ديار غربت زيارت كند، روز قيامت در سه جا به داد او می‌رسم و از هراس‌ها و سختی‌ها نجاتش می‌دهم؛ وقتی‌ که نامه‌های اعمال از راست و چپ پراكنده شوند و هنگام گذشتن از صراط و موقع سنجيدن ميزان خواهد بود.

وی با بیان اینکه انسان باید نعمت‌های خود را به نیکویی حفظ کند، اضافه کرد: براساس روایات اسلامی نعمت مثل یک حیوان وحشی در قفس می‌ماند که اگر مراقب آن نباشیم دیگر جبران نخواهد شد؛ کم اتفاق می‌افتد نعمتی از قومی گرفته شود و دو مرتبه آن نعمت برگردد.

نظری منفرد با اشاره بر اینکه توجه خود را نباید منحصر در کاستی‌های زندگی کنیم، یادآور شد: باید به داشته‌ها، موهبت‌ها و نعمت‌های زندگی توجه بیشتری داشته باشیم، شکر نعمت این است که نعمت‌ها را در جای حرام استفاده و به کار نگیریم.

انتهای پیام
captcha