روایتی از عرض ارادت دختران قمی به حضرت فرمانده
کد خبر: 4061732
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵

روایتی از عرض ارادت دختران قمی به حضرت فرمانده

همزمان با آغاز دهه کرامت و ایام ولادت حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) در روز دختر برای اولین‌بار شاهد مراسم پرشور «دختران آفتاب» همراه با عرض ارادت به حضرت فرمانده بودیم که روایت ایکنا از این روز تقدیم مخاطبان می‌شود.

همخوانی سلام فرمانده در همایش دختران آفتابروزهایی در هفته عاشقانه به آستان عشق حضرت بانوی کریمه(س) خواهر امام هشتم دعوت می‌شوم و اذنِ عرض سلام دارم، اما این بار در آغاز دهه کرامت و ولادت با کرامت حضرت فاطمه معصومه(س) اذن تشرف به حرم گرفتم. برای اولین‌بار قرار است شاهد مراسم پرشور «دختران آفتاب» همراه با عرض ارادت به حضرت فرمانده باشم.

زنان و دخترکان بسیاری به آستان عشق حرم حضرت بانوی مهربانی و کرامت دعوت‌اند که با چادرهای مشکی خود همچون مژگانی مشکی همه در کنار هم برای حفظ یک نگاه پر تلألو، سربازانه ایستاده‌اند. شوق عجیبی حاکم است. افراد با انگیزه، شادی و نگاه خاصی قدم بر می‌دارند گویی مجنون و بی سر و سامانند و به سمت عشق خویش در هروله هستند. گویی قرار است به عنوان یک آفرین‌شگر، سهم زیادی را در آفرینش زیبایی‌ها و دلبری‌ها و ظهور رحمت واسعه هستی داشته باشند.

اینجا نشاط، دعوت به زندگی، دعوت به دوست داشتن و همسخنی موج می‌زند که تا وارد می‌شویم خادمان آستان حضرت، با آداب خاص خود درب شبستان را می‌گشایند و قافله ارادت با ذکر صلوات اذن تشرف پیدا می‌کنند و گفت‌وگوی ما با دعوت‌شدگان و شورآفرینان نیز شروع می‌شود که به سمع و نظرتان می‌رسد همان‌ها که معتقداند سرود جزو فرهنگ ارتباطاتی یک ملت و فرهنگ بشر مشحون از سرود است.

حضور پیدا کردم تا دخترم همبستگی را ببیند

زهرا که 25 سال دارد و به همراه دختر پنج‌ساله خود به این مراسم آمده در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنای قم، گفت: نمی‌دانم واقعاً از چه مدت زمان قبل برای این مراسم تلاش کردند اما ما برای یک ضیافت ساده از هفته‌ها قبل تصمیم می‌گیریم که قطعاً برگزاری این مراسم آن هم در شبستان حرم مطهر که حساسیت‌های ویژه و خاص خود را دارد بسیار پر زحمت و قابل قدردانی است که برابر تولیت حرم مطهر و دیگر افرادی که چه به عنوان خادم و چه به عنوان مسئول یا ناظر برای برگزاری مراسم تلاش کرده‌اند سر تعظیم فرود می‌آورم.

وی که در حین اجرای سرود دختر خود را در آغوش گرفته و محکم ایستاده است، گفت: می‌دانیم و معتقدیم که حضرت صاحب‌الامر(عج) بین مردم هستند ولی از طرفی خواندن سرود نشان از اتحاد دارد که با تمام مشکلات و مادر بیمار در بستر امروز همه کارها را کنار گذاشتم و در مراسم حضور پیدا کردم تا دخترم همبستگی مردمی را ببیند و جزئی از آن باشد.

 مهر و محبت دختران پاک شهر قم

عاطفه و مریم هر دو 16 سال دارند که در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، علت حضورشان در مراسم را صرفاً در علاقه شدیدشان به سرودهای مذهبی بیان کردند که عاطفه معتقد بود اگر عاشق امام زمان(عج) باشد یعنی امام زمان عاشق اوست و در ادامه گفت: مادرم همیشه می‌گوید اگر مهر اهل بیت(ع) در دلمان باشد خداوند مهر ما را در دل دیگران می‌اندازد و شاید برگزاری مراسم امروز ناشی از مهر و محبت قلوب دختران پاک شهر قم بوده است.

همخوانی سلام فرمانده در همایش دختران آفتاب

مریم با بیان اینکه که تک به تک سلام‌های ما در سرود و یا زیارتنامه و حتی عرض ارادت ابتدای ورود به حرم‌های مطهر و اماکن مقدسه صرفاً جواب سلام است و افزود: پدر من روحانی است و همیشه به ما یعنی من و برادرم می‌گوید مبادا در بیان سلام و عرض ارادت به ساحت مقدس اهل بیت(ع) کوتاهی کنید که سلام شما مصداق جواب سلام است.

آن‌ها که در پایان یکی از آرزوهای خود را سرودن سرودهای مذهبی بیان کردند و از مسئولان تقاضا داشتند تا کلاس‌هایی را برای یادگیری چگونگی سرودن شعر برای نوجوانان ایجاد کنند اظهار کردند: البته در پایان این مراسم انتظار داشتیم از دختران حاضر با هدایایی قدردانی شود. البته که پرچم‌هایی کوچک در هنگام خواندن سرود توزیع شد ولی به‌ نظر ما کافی نبود.

سرود سبب شورآفرینی می‌شود

خانم مشکاتی 54 ساله که با نوه چهارساله خود در مراسم حاضر شده در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: مراسم بسیار خوبی بود. تشکر می‌کنم استقبال بسیار خوب بود.

او که در حین اجرای سرود بیشتر اشک می‌ریخت تا هم‌خوانی داشته باشد، گفت: امروز دخترم و دخترش نتوانستند در مراسم شرکت کند. خیلی دوست داشت بیاید اما امتحان داشتند، ما به جای آن‌ها آمدیم تا جای خالی آن‌ها را سبز نگهداریم. بالاخره درس ‌خواندن هم نوعی کمک به نظام و یاری به حضرت فرمانده است که البته توصیه مقام معظم رهبری هم به علم‌آموزی است و امیدواریم فرزندانمان در عرصه علم سربلند و موفق باشند ولی سرود خواندن هم واقعاً حس و حال عجیبی دارد به ویژه که در زمان انقلاب هم گاهی سرودهایی می‌خواندیم و می‌شنیدیم و بسیار دوست داشتیم. سرودها شور و اشتیاق مردم را بیشتر می‌کند.

همخوانی سلام فرمانده در همایش دختران آفتاب

با دیدن این همه اتحاد اشک ریختم

مهدیه با 14 سال سن که با مادرش در این مراسم شرکت کرده از اجرای سرود بسیار خوشحال است و می‌گوید: واقعا فوق‌العاده بود. اینکه این تعداد جمعیت در یک فضا که هیچ آقایی نبود واقعاً جالب بود.

در ادامه مادر مهدیه گفت: مراسم واقعا عالی بود. از مسئولان حرم و خادمان و تولیت حرم مطهر کمال تشکر را داریم و از خانم خزعلی که در این مراسم تشریف آورند هم واقعاً سپاسگزایم و البته خواندن سرود هم بسیار عالی بود.

وی که معتقد بود مراسم دختران صرفاً به سخنران خانم و حضور مسئولان خانم نیاز دارد، افزود: البته به نظرم تا کنون اینچنین مراسم با شکوهی که دختران و بانوان در یک فضا جمع شوند برگزار نشده است و دختر من بیشتر برای اجرای مراسم سرود تمایل داشت در مراسم حضور پیدا کند و خدارا شاکرم مراسم به خوبی و خوشی و شادمانی اجرا و سرود با همخوانی و هماهنگی بالایی اجرا شد و با دیدن این همه اتحاد از سوی دختران و زنان اشک ریختم.

همخوانی دختران سرزمین قم ابراز قدرت بود

ناهید 52 ساله که به همراه دو نوه 14 و هشت ساله به مراسم آمده است در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: برگزاری مراسم امروز صرفاً یک مراسم نبود. همخوانی عظیم دختران سرزمین قم یک ابراز قدرت بود که قطعاً ابراز و ظهور قدرت دارای کارکردهای مختلفی است.

همخوانی سلام فرمانده در همایش دختران آفتاب

وی با اشاره به آنکه کاش در ابتدای ورود از افراد ولو با یک شیرینی یا یک لیوان شربت پذیرایی می‌شد افزود: خواندن سرود مذهبی آن هم به صورت گروهی که با برانگیختن احساس‌ زیادی مواجه شده بود نشان‌دهنده یک قدرت ماورایی است. قدرتی که مافوق قلب‌های ما شیعیان و محبان و عاشقان وجود دارد که سبب می‌شود تا این حد افراد به شورانگیزی و اتحاد منجر شود.

این بانوی عصر انتظار گفت: البته معتقدیم ظهور با اطاعت ما از خداوند متعال و فرمایشات اهل بیت عصمت و طهارت حاصل می‌شود چون حضرت طبق فرمایشات و احادیث در بین مردم هستند ولی امیدواریم مسئولان علاوه بر برگزاری این مراسم برنامه‌های بیشتری را برای عصر انتظار داشته باشند و خواندن این سرودها و همخوانی آن‌ها هیچ‌گاه کمرنگ نشود.

گزارش از هدی سادات چاوشی

انتهای پیام
captcha