خاموشی چراغ نمایشگاه قرآن قم در ماه رمضان
کد خبر: 4050993
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶

خاموشی چراغ نمایشگاه قرآن قم در ماه رمضان

پس از گذشت دو سال وقفه در برپایی نمایشگاه قرآن و عترت استان قم که هر ساله در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شد، امسال نیز سکوت مسئولان استانی و خاموشی متولیان امر، برپایی این نمایشگاه در ماه رمضان را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

چراغِ خاموش نمایشگاه قرآن و عترت در قمبه گزارش ایکنا از قم، نمایشگاه قرآن کریم طبق روال هر ساله‌ در ماه مبارک رمضان و امسال همزمان با شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) مصادف با قلب ماه مبارک رمضان، 27 فروردین‌ماه در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) با شعار «قرآن، کتاب امید و آرامش» آغاز به کار کرد. گرچه در اقصی نقاط ایران نیز از جمله فارس، کرج، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، یزد، کاشان و اهواز و... نمایشگاه قرآن و عترت در چندین غرفه متنوع و برنامه‌های مختلف برپا شده است اما در عین حال چراغ نمایشگاه‌ قرآن و عترت در قم هنوز روشن نشده است.

پس از گذشت دو سال وقفه در برپایی نمایشگاه قرآن و عترت استان قم که هر ساله در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شد، امسال نیز سکوت مسئولان استانی و خاموشی متولیان امر، برپایی این نمایشگاه را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

از آنجایی که قم از پایگاه‌های تشیع و نخستین استان کشور در زمینه نشر آموزه‌های دینی و قرآنی است، به نظر می‌رسید در زمینه برپایی نمایشگاه قرآن کریم که از مهم‌ترین اهداف آن نشر آموزه‌های دینی است، از پیشتازان باشد اما انگار بار معنوی و مذهبی استان و پیشینه تشیع در این شهر که به هجرت خاندان اشعریون از کوفه به این شهر در قرن نخست قمری برمی‌گردد از قامت متولیان امر در استان بلندتر بوده است و قم نه تنها از پیشتازان برپایی نمایشگاه قرآن 1401 نشد بلکه در زمره برگزارکنندگان این رویداد مهم قرآنی نیز تا امروز جای نگرفته است.

علی‌رغم اینکه مسئولان استان باید با توجه به شرایط و موقعیت ویژه استان قم نسبت به برپایی این قبیل نمایشگاه‌های دینی و مذهبی اهتمام ویژه داشته باشند اما متأسفانه و در کمال ناباوری اقدامی از سوی آن‌ها انجام نشده است.

ماهیت برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت استان قم در سال‌های گذشته برای به عرضه و نمایش گذاشتن آخرین و به‌روزترین دستاوردها، برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی مؤسسات قرآنی استان در زمینه‌هایی مانند نرم‌افزار، رسانه‌های دیجیتال و کتاب بود و برپایی غرفه‌هایی همچون غرفه كودک و نوجوان با هدف ترویج فرهنگ قرآنی، انجمن هنرهای تجسمی و هنرمندان در رشته‌هایی مانند خوشنویسی، نقاشی، سفالگری، میناكاری و قلمزنی در دستور کار این نمایشگاه قرار داشت، همچنین برنامه‌های زنده با موضوع‌هایی مانند سرودخوانی، محفل قرآنی، مسابقه‌های قرآنی و برنامه‌های متنوع فرهنگی برای بازدیدكنندگان اجرا می‌شد.

به‌طور کلی برپایی هر ساله نمایشگاه قرآن وعترت در ماه مبارک رمضان با هدف ترویج آموزه‌های قرآنی و گسترش ظرفیت‌های قرآن در سطح ملی رنگ و بوی تازه‌ای به فضای شهری می‌بخشد و شب‌های ماه مبارک رمضان را پرنورتر می‌کند اما تعلیق و بی‌توجهی متولیان امر نسبت به برپایی نمایشگاه قرآن در استان، سبب شده است تا سهم قرآنیان استان و دوستداران اهل بیت(ع) از تجربه چنین شب‌های دلنشینی در دیدن تصاویر آغاز به کار نمایشگاه‌های قرآن در تهران و سایر استان‌ها خلاصه شود و شاید بسیاری از آن‌ها به شوق تماشای به‌روزترین پژوهش‌ها و نشریات قرآنی، نرم‌افزارها و کارهای هنری با موضوعات قرآنی راهی پایتخت شده باشند.

احتمال برپایی نمایشگاه قرآن در قم پس از ماه رمضان

سیدمصطفی میرعرب رضی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم درباره این موضوع به خبرنگار ایکنا از قم، گفت: استان قم در فروردین‌ماه امسال، نسبت به برپایی نمایشگاه قرآن و عترت 1401 اعلام آمادگی کرد، اما پاسخ مثبت معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد نسبت به این درخواست، دیرتر از زمان مورد نظرمان اعلام شد و لذا امکان برپایی نمایشگاه قرآن و عترت استان در ماه مبارک رمضان نیست.

سیدمصطفی میرعرب رضی معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم

وی تعلیق و تعلل اطلاعیه معاونت قرآن و عترت نسبت به اعلام آمادگی ارشاد قم جهت برپایی نمایشگاه را علت اصلی عدم برگزاری این نمایشگاه در ماه مبارک رمضان دانست و افزود: پس از اطلاعیه معاونت قرآن و عترت و از آنجایی که تنها یک هفته به پایان ماه مبارک رمضان باقی نیست، دیگر امکان برپایی نمایشگاه در این روزها لطفی ندارد و برگزاری آن را به پس از ماه رمضان موکول خواهیم کرد.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم از برپایی نمایشگاه قرآن و عترت پس از ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای مؤسسات قرآنی، برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی در قالب هنرهای تجسمی، نقاشی، سفالگری، خوشنویسی، قلمزنی و میناکاری به نمایش گذاشته می‌شود.

یادآور می‌شود، جزئیات زمان و مکان برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت استان قم متعاقبا اعلام خواهد شد.

گزارش از محدثه نعیمی‌فرد

انتهای پیام
captcha