ادامه درگیری‌ها در شمال نابلس و محکومیت رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای عربی
کد خبر: 4050958
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۷
بسته تحولات فلسطین/

ادامه درگیری‌ها در شمال نابلس و محکومیت رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای عربی

در درگیری بین نظامیان اشغالگر صهیونیست با جوانان فلسطینی در شهرک برقه در شمال نابلس ۷۹ نفر زخمی شدند، از سویی در ادامه واکنش‌های اعتراض‌آمیز به اقدامات رژیم صهیونیستی در قدس شریف و مسجدالاقصی، امارات، اردن و لبنان به شدت به این اقدامات اعتراض کردند، محمود عباس نیز در تماس تلفنی با وزیر خارجه آمریکا بر مخالف شدید تشکیلات خودگردان با هرگونه تغییر در وضعیت تاریخی موجود در مسجدالاقصی تأکید کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از العهد، جوانان فلسطینی در شهرک برقه واقع در شمال نابلس با نظامیان اشغالگر اسرائیلی که به این منطقه حمله کرده بودند، درگیر شدند.

نظامیان صهیونیست با شلیک گسترده گلوله‌های ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور، اقدام به سرکوب فلسطینیان کردند.

هلال‌احمر فلسطین اعلام کرد که در درگیری‌های امروز در شهرک برقه در شمال نابلس تا این لحظه 79 فلسطینی زخمی شدند. بیشتر مجروحان بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور دچار خفگی شدند.

از سویی شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست امروز سه‌شنبه به باغات زیتون فلسطینیان در روستای جبعه در جنوب بیت لحم یورش بردند.

ذیاب مشاعله، رئیس شورای روستای جبعه تأکید کرد که گروهی از صهیونیست‌های ساکن شهرک بیت عاین در تجمع شهرک‌نشینی گوش عتصیون به این منطقه حمله کردند.

مشاعله تصریح کرد که صهیونیست‌ها دست‌ کم 40 اصله درخت زیتون سه تا هفت ساله را در این منطقه قطع کردند.

واکنش‌های عربی علیه اقدامات رژیم صهیونیستی

در واکنش به تجاوزات رژیم صهیونیستی در فلسطین، امارات روز سه‌شنبه هایک امیر سفیر رژیم صهیونیستی را در اعتراض به تحولات اخیر در بیت‌المقدس و مسجدالاقصی احضار کرد.

دولت امارات به سفیر این رژیم ابلاغ کرد: اقدامات علیه مسجدالاقصی و قدس باید متوقف شده و حمایت کامل از نمازگزاران انجام شود.

دولت امارات بر ضرورت احترام مقام‌های رژیم صهیونیستی به حق فلسطینی‌ها در انجام فریضه‌های دینی تأکید کرد.

از سوی دیگر در نتیجه رایزنی‌های ایمن الصفدی، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر اردن با همتایانش در کمیته وزیران خارجه عربی که مکلف به اقدام بین‌المللی برای مقابله با سیاست‌های غیرقانونی اسرائیل در قدس است، اردن روز پنجشنبه میزبان نشستی برای بررسی تحولات قدس است.

بر اساس این گزارش، کمیته وزیران خارجه عربی به ریاست اردن شامل تونس در مقام رئیس فعلی اجلاس سران عرب، جمهوری الجزائر، عربستان سعودی، فلسطین، قطر، مصر و مغرب می‌شود و قرار است امارات متحده عربی هم به عنوان کشور عضو شورای امنیت و دبیر کل اتحادیه عرب در این نشست حاضر شوند.

وزارت امور خارجه و امور مهاجرین لبنان، یورش نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی و نقض حرمت این مکان مقدس با حمله به نمازگزاران بی‌دفاع را به شدت محکوم کرد.

وزارت خارجه لبنان ادامه این تجاوزات را نقض آشکار موازین و میثاق‌های بین‌المللی توصیف کرده است که با هدف تغییر وضعیت حقوقی و تاریخی مسجدالاقصی و تحمیل وضعیت جدید با استفاده از زور انجام می‌شود. این وزارت خانه در بیانیه خود اقدامات رژیم صهیونیستی را دارای پیامدهایی دانسته که برای صلح و امنیت بین‌المللی در جهان عرب و اسلام بسیار خطرناک خواهد بود.

تأکید محمود عباس بر حفظ وضعیت تاریخی در قدس

تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که محمود عباس در تماس تلفن با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تأکید کرده است: وی قاطعانه هرگونه تغییر در وضعیت تاریخی موجود در قدس را رد می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا در تماس با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین آخرین تحولات سرزمین‌های فلسطینی به ویژه حوادث قدس شریف و مسجدالاقصی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

در این تماس محمود عباس تصریح کرد: حملات وحشیانه نظامیان اشغالگر و شهرک‌نشین افراطی به صورت روزانه به مسجدالاقصی، نقض آشکار وضعیت تاریخی و قانونی قدس شریف است که بر مبنای آن، ورود افراد غیرمسلمان به محدوده مسجد باید با هماهنگی اوقاف اسلامی صورت بگیرد.

عباس با اشاره به اینکه این حملات، باعث مجروح شدن و دستگیری صدها نفر شده است، بر رد کامل هرگونه تغییر وضعیت موجود تاریخی در قدس شریف تأکید کرد.

تظاهرات در شیکاگو در اعلام همبستگی با مردم فلسطین

صدها نفر از اعضای جامعه فلسطینی، عرب و اسلامی و دیگر فعالان اجتماعی در تظاهرات گسترده‌ای در شیکاگو، همبستگی خود با مردم فلسطین را اعلام کردند. در این تظاهرات، حملات مداوم رژیم صهیونیستی به اماکن مقدس اسلامی، به ویژه در بیت‌المقدس و مسجد ابراهیمی در الخلیل و همچنین تداوم تجاوزات مکرر این رژیم به شهرهای کرانه باختری، کشتار و سرکوب فلسطینیان و همچنین محاصره نوار غزه به شدت محکوم شد.

انتهای پیام
captcha