سختی‌های زندگی و فرصت رشد + فیلم
کد خبر: 4048437
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
درس‌گفتار «آیات و حیات»/ ۱۴

سختی‌های زندگی و فرصت رشد + فیلم

این فلسفه زندگی است که انسان مورد ابتلا قرار گیرد و در برابر وسوسه‌ها و چالش‌ها مقاومت کند و از امتحانات زندگی سربلند بیرون آید؛ انسان به قدری که امتحان می‌شود، رشد و ارتقا می‌یابد.

تحریم‌ها و چالش‌ها موجب رفعت امت اسلام است/آیه 124 سوره بقره

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی میرزایی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیة در چهاردهمین قسمت از سلسله درس‌گفتار «آیات و حیات» که به همت ایکنا و به‌صورت ویدئویی تهیه شده است با اشاره به آیه 124 سوره بقره تأکید کرد که انسان به قدری که امتحان می‌شود، رشد و ارتقا می‌یابد.

مشروح سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی به زبان عربی و با زیرنویس عربی در چهاردهمین قسمت از برنامه بدین قرار است:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و علی آله الطیبین و الطاهرین 

بینندگان عزیز سلام علیکم و رحمت و برکات خداوند بر شما باد.

با توجه به اهمیت آیه شریفه 124 سوره بقره که درباره امتحان‌هایی که برای حضرت ابراهیم(ع) است با توجه به لطف بزرگ خداوند متعال در حق ما هنگامی که این مفهوم بزرگ را برای ما تفسیر کرد یعنی ارتباط بین امتحان و رسیدن انسان به مقامات بالا؛ از همین رو در واقع بر ما ضروری است که در اینجا استثنائاً جلسه درس قبلی را در این برنامه تکمیل کنیم.

با وجود اینکه در واقع همه آیات شریفه قرآن کریم را باید در صدها جلسه به معنا و مفاهیم آن پرداخت و بعد از آن هم نمی‌توانیم ادعا کنیم که حق مطلب را ادا کردیم؛ اما این آیه به دلیل ارتباط مردم با مشکلات کنونی مهم است و شما عزیزان می‌دانید که زندگی و به‌خصوص زندگی کسانی که صبر و مقاومت پیشه می‌کنند و زندگی مسلمانان و کسانی که در راه خداوند مبارزه می‌کنند مملو از دشواری‌ها و سختی‌هاست؛ اما این آیه شریفه می‌خواهد درس بزرگی را از یکی از بزرگترین پیامبران خداوند به ما بدهد.

اینکه باید نسبت به امتحان‌ها و بلایایی که زندگی را فراگرفته است خوش‌بین بود و با حسن ظن نسبت به آن برخورد کرد؛ زیرا ممکن نیست که زندگی از مشکلات خالی باشد؛ اما مؤمن این امتحان‌ها را زیبا می‌بیند و در این ابتلائات فرصتی برای پیشرفت می‌یابد؛ اما کسانی که ایمان ندارند و توجه نمی‌کنند، گمان می‌کنند که خداوند پیامبران خود را برگزیده و مقام پیشوایی را بدون پرداختن هیچ بهایی به آنها عطا کرده است؛ در حالی که این امر در درگاه عدل الهی جایی ندارد.

هر انسانی به اندازه‌ای به خدا نزدیک‌تر می‌شود و ارتقا می‌یابد که در رویارویی با این چالش‌ها پیروز شود. هر چالشی در زندگی مسلمانان از مصادیق این امتحان‌هاست. یک امت با محاصره و تحریم‌ها امتحان می‌شود، مدیر با چالش‌ها در کارش امتحان می‌شود، وزیر و سفیر و حاکم و رهبر و ولی و همه مردم در هر مرتبه‌ای که باشند، امتحان می‌شوند و این فلسفه زندگی است که انسان مورد ابتلاء قرار گیرد و در برابر وسوسه‌ها و چالش‌ها مقاومت کند و در برابر این امتحان‌ها پیروز شود و انسان به قدری که امتحان می‌شود، ارتقاء می‌یابد.

بنابراین بر اساس این آیه امتحان‌ها، راه و ابزار سمو و رفعت انسان هستند و انسان را در این مسیر دین حنیف ابراهیمی و محمدی و در مسیر امامت قرآنی به درجات بالا می‌‌رساند. ما باید از خداوند تشکر کنیم که فرصت رویارویی با این امتحان‌ها را داده است و از خداوند می‌خواهیم که همه ما را در بیرون آمدن از این آزمایش‌ها سربلند و پیروز بدارد و از نعمت‌های پیدا و پنهانش منتفع گرداند و السلام علیکم و رحمه الله  وبرکاته.

انتهای پیام
captcha