کد خبر: 4048226
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸

افزایش معنویت انسان در ماه رمضان؛ اولویت طرح مجازی «بهار معنویت»

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه معنویت دچار آسیب جدی شده و معنویت انحرافی و غیر خدامحور ایجاد شده است، گفت: طرح «بهار معنویت» تلاش آگاهانه‌ای برای افزایش اثرگذاری پرستش و نیایش در زندگی انسان امروزی با استفاده از نیایش و ادعیه سه ماه رجب، شعبان و رمضان برای بازخوانی معنویت واقعی و خدامحور است.

نشست خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شیخ الاسلامی، معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در نشست رسانه‌ای برنامه‌های ماه مبارک رمضان معاونت مهر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که امروز، 21 فروردین‌ماه در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد، اظهار کرد: معاونت مهر در ماه رمضان سال گذشته با ایجاد ابتکار و هماهنگی ریاست دفتر تجربه متفاوت تبلیغ در ماه رمضان پدید آورد.

وی ادامه داد: در کارگروه ماه رمضان جلسات متعددی با حضور اهالی فکر برگزار شد و ایده مهم و محوری «بهار معنویت» انتخاب شد که تمام تبلیغ رمضان مبتنی بر همین طرح شکل گرفت. تبلیغ نوین به شکل امروزی که نوع جدیدی از تبلیغ است نباید تبلیغ سنتی را تحت‌تأثیر قرار دهد و به نظر بنده هیچی جای تبلیغ چهره به چهره را نمی‌گیرد.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تبلیغ در فضای مجازی ظرفیتی است که باید از آن بهره برد و این عرصه سنتی و نوین با هماهنگی هم کار را پیش ببرند، بیان کرد: نقطه شروع طرح بهار معنویت، رجب و شعبان بود که تا رمضان هم ادامه پیدا کرده و این سه ماه مبتنی بر سنت متدینین سه ماه معنوی است که این اسم را از فرمایش رهبری استنباط کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه معنویت دچار آسیب جدی شده و معنویت انحرافی و غیر خدا‌محور ایجاد شده که نیاز شدید به معنویت واقعی خدا محور داریم، بیان کرد: اصل مهم در این طرح شناخت پیام‌هایی است که به مخاطب در این طرح منتقل می‌شود و اگر این پیام‌ها را درست نشناسیم دچار اشکال می‌شویم و همچنان بروزرسانی این پیام‌ها ادامه دارد.

شیخ‌الاسلامی ادامه داد: پیام‌هایی طراحی شده که شاه کلید آن معنویت تراز اسلام مبتنی بر ادعیه سه ماه رجب، شعبان و رمضان است که خدا و انسان این معنویت چه ویژگی‌هایی دارد.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: گاهی اوقات خدای ترسناک به مردم معرفی می‌کنیم در حالی که گناهان ما ترسناک است و روایات می‌گوید به سمت خدا فرار کنید.

وی با اشاره به اینکه عظمت الهی هول‌برانگیز است اما خدای عذابگر ترسناک به مردم معرفی نکنیم خدایی که ما امروز به مردم معرفی می‌کنیم خدای قرآن و دعای ابو حمزه نیست، ادامه داد: امسال شاهد ماه رمضان متفاوتی هستیم و فعالیت ما به سمت طرح بهار معنویت سوق داده شده است تا شاهد جریان‌سازی معنوی در فضای مجازی باشیم.

بخش‌های مختلف فعال در طرح «بهار معنویت»

حجت‌الاسلام جواد رحیمی، رئیس اداره تولید و تأمین برنامه معاونت مهر اظهار کرد: در ابتدای شروع طرح بهار معنویت چند بخش مجزا ایجاد شد و 14 بهمن در سامانه اشراق برای مبلغین مجازی فراخوان شد.

وی ادامه داد: برای تأثیرگذاری موج‌آفرینی در فضای مجازی 10نقش کنشگری پایه‌ریزی شد و تولیدگران، توزیع‌کنندگان و بخش فناورانه ساماندهی شدند و به ازای هر نقش فعالیتی را انجام می‌دهند.

رئیس اداره تولید و تأمین برنامه معاونت مهر با اشاره به اینکه 250 طرح موشن‌گرافی دریافت شده که پس از داوری تا کنون 70 مورد از این موشن‌گرافی‌ها بارگذاری شده است. گروه‌های توزیع محتوا نیز در شبکه‌های اجتماعی در سامانه درخواست می‌دهند که محتوا منتشر کنند که تا کنون 600 توزیع‌گر اعلام آمادگی کردند.

وی بیان کرد: اداره هنرهای ادبی معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز فراخوان داستانک داده که  114 داستانک از مرحله داوری گذشته و ایام ماه رمضان با محوریت خدا، دعا و توسل در فضای مجازی نشر داده شده است.

برگزاری دوره‌های مختلف در راستای طرح «بهار معنویت»

حجت‌الاسلام محمد بختیاری، رئیس اداره امور آموزشی معاونت مهر اظهار کرد: با حضور اعضای تیم پیام 40 جلسه تخصصی برگزار شد که درون مایه محتوایی و انحرافی در بحث معنویت ایجاد نشود.

وی ادامه داد: مبلغین فضای مجازی باید در رابطه با محتوا آموزش ببینند و مبلغان متخصص گرافیک در کارگاهی شرکت کرده که نتیجه آن تولید 24 بیلبورد شهری است که شهرداری مشهد، تهران و اهواز در شهر نصب کرده‌اند.

رئیس اداره امور آموزشی معاونت مهر افزود: برگزاری دوره‌های آنلاین و آفلاین تربیت مبلغ و ارتقای سطح فعالیت‌هایشان نیز انجام شده؛ هم‌چنین دوره‌های نویسندگی، طراحی و مدیریت کانال‌ها نیز در راستای طرح بهار معنویت انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه تشکیل حلقه اساتید شعر و داستان با موضوع معنویت، خدا و محبت الهی از دیگر اقدامات در راستای طرح بهار معنویت بود، گفت: هدف ما و جامعه مخاطب ما در این طرح مبلغان و روحانیون است تا مجموع تولیدات و بسته‌های محتوایی را به مخاطبین عموم برسانند.

رئیس اداره امور آموزشی معاونت مهر یادآور شد: نمایشگاه مجموع تولیدات هنری در نمایشگاه اشراق قم با موضوع معنویت و خدا در نیمه ماه رمضان اکران می‌شود.

انتهای پیام
captcha