طرح مشاغل خانگی؛ راه‌حلی برای بازنشستگی فعالان قرآنی
کد خبر: 4043410
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶

طرح مشاغل خانگی؛ راه‌حلی برای بازنشستگی فعالان قرآنی

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی گفت: با ورود برخی از رشته‌های قرآنی به طرح مشاغل خانگی، دغدغه بسیاری از فعالان قرآنی درباره بازنشستگی کاهش می‌یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت مجیدی مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضویحجت‌الاسلام والمسلمین حجت مجیدی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان‌رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی، درخصوص قرار گرفتن آموزش قرآن در فضای مجازی جزو بیمه مشاغل خانگی، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های همیشگی مربیان و معلمان قرآنی آینده‌نگری بوده است. این افراد در زمانی که به سن بازنشستگی می‌رسند، با مشکلات و گرفتاری‌هایی مواجه می‌شوند که حل آنها نیازمند برنامه‌ریزی قبلی است. وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا صندوق توسعه هنر را تأسیس کرده است. یکی از خدمات این صندوق بیمه اعضای آن است. از مزایای این صندوق بیمه بازنشستگی، درمانی و خدماتی است. برهمین اساس بیمه فعالان قرآنی پایش شد تا بتوانند افراد بیشتری را پوشش دهد.

وی با تأکید بر این‌که این صندوق برای تمام فعالان قرآنی کشور کافی نیست، بیان کرد: در سطح کشور بیش از 8000 خانه قرآنی و بیش از 5000 مؤسسه قرآنی وجود دارد. در هر خانه و مؤسسه 5 تا 10 نفر مربی قرآنی داریم، در طول 40 سال گذشته از انقلاب، سهمی در خدمات پس از بازنشستگی و درمانی نداشتند و تنها به‌عنوان یک دغدغه‌مند این کار را انجام می‌دهند. در همه‌گیری کرونا و موج‌های مختلفی که تاکنون تجربه کردیم، اولین گروهی که تعطیل می‌شود و آسیب می‌بینند، بخش فرهنگی و قرآنی است و بسیاری از مربیان خانه‌نشین شدند و اندک درآمدشان نیز از بین رفت.

مجیدی اظهار کرد: در نتیجه در راستای کاهش مشکلات این گروه و ایجاد امنیت شغلی و مالی برای فعالان قرآنی تصمیم گرفته شد، آموزش قرآن به عنوان مشاغل خانگی در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تعریف شود. با پیگیری‌های اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی این طرح را پذیرفت و به عنوان یک قانون تصویب شد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی بیان کرد: در قانون تعریف شده که مشاغل خانگی هم از تسهیلات مخصوص مشاغل خانگی می‌توانند، استفاده کنند هم در صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر برای بازنشستگی و دیگر خدمات بیمه ثبت‌نام کنند. این قانون بستر خوبی است و ما در مرحله اول پیش‌بینی می‌کنیم که حداقل بتوانیم 500 نفر را در این صندوق عضو کنیم تا بیمه اجتماعی دریافت کنند.

وی تصریح کرد: بیمه اجتماعی به این صورت است که بخشی را بیمه‌گذار تامین می‌کند که در سال 1400 معادل 1 میلیون و 140 هزار تومان و به عبارتی ماهانه 95 هزار تومان است. در سال‌های آینده به تناسب افزایش مبلغ بیمه چند درصدی افزایش می‌یابد. در مرحله اول تمام کسانی که فعالیت قرآنی انجام می‌دهند، بیمه نیستند و سهمیه بیمه از هیچ ارگان یا نهادی ندارند از مشمولان این بیمه هستند.

مجیدی بیان کرد: طبق شرایط قانونی صندوق بیمه اجتماعی بیمه‌شدگان از 18سالگی می‌توانند خود را بیمه کنند و پس از 30 سال حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند. همچنین افراد با هر اندازه سابقه خدمت وقتی به سن 60 سالگی برسند، با توجه به سنواتی که حق بیمه پرداخت کرده‌اند، مستمری دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه این اتفاق روزنه امیدی برای افزایش انگیزه مربیان است، تصریح کرد: در خراسان بیش از 3000 مربی داریم این‌ها هیچ گونه تسهیلات بیمه و اشتغال خانگی برایشان تعریف نشده است، اگر از این ظرفیت استفاده کنند، چرخه فعالیت‌های قرآنی آغاز می‌شود، فعالیت‌های قرآنی رواج می‌یابد و در ترویج و تبلیغ قرآن در جامعه بسیار مؤثر است.

مجیدی با بیان اینکه یکی از لوازم ترویج قرآن در جامعه ایجاد انگیزه کافی برای همه است، گفت: در جامعه امروزی شاهد تلاش مربی‌ها، مدیران و فعالان قرآنی هستیم که خالصانه و بدون حمایت یا تسهیلاتی از طرف دولت به کارشان ادامه می‌دهند. زیربنای فعالیت‌های قرآنی جلسات قرآن خانگی است که اگر حمایت‌ها بیش از گذشته شود، جلسات خانگی رونق می‌گیرد.

مدیرعامل اتحادیه قرآنی خراسان‌رضوی تصریح کرد: وظیفه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی سازماندهی تشکیلات و مربیان قرآنی است. به دنبال ایجاد بستری مناسب هستیم که روز به روز انگیزه‌ آنها بیشتر شود. در سال 1401 تسهیلاتی را برای مربیان به‌ویژه مربیان شهرستانی برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در این چند سال فعالان قرآنی شهرستان‌ها کمتر دیده شدند و در سال پیش رو باید برنامه مناسبی برایشان داشته باشیم. در سال 1400 یک برنامه توانمندسازی در سطح استان برای مربیان به‌صورت آنلاین و حضوری برگزار کردیم.

وی با اشاره به اینکه در قانون مشاغلی شامل این طرح می‌شوند که بتوان از خانه مدیریتشان کرد بیان کرد: در طرح مشاغل خانگی آموزش آنلاین قرآنی، مربی‌گری قرآن و معلم قرآن در حال حاضر می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند و از بیمه و تسهیلات این طرح برخوردار شوند. برای ثبت‌نام در این طرح نیاز به داشتن گواهی‌های قرآنی است. عده‌ای از مربیان خوب ما مدرک و گواهی لازم را ندارند. یکی از برنامه‌های اتحادیه موسسات و تشکل‌های فرهنگی قرآن و عترت خراسان رضوی در سال 1401 ایجاد بستری برای این افراد است که بتوانند مدرک و گواهی لازم را دریافت کنند و مشکل قانونی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه از 6 ماه قبل رایزنی‌ها برای اجرای این طرح انجام شده است، گفت: در اوایل بهمن وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی این دستور را ابلاغ کرد و ما نیز در اتحادیه پیگیر اجرای هر چه بهتر آن شدیم و به زودی ثبت نام آن آغاز خواهد شد. از جایی که اولویت ما بیمه صندوق هنر است، ثبت‌نام این طرح را برای جاماندگان از آن صندوق در نظر گرفته‌ایم. اگر در اقبال خوبی از این طرح صورت گیرد، در سال 1401 بقیه رشته‌های قرآنی نیز به آن اضافه خواهد شد.

انتهای پیام
captcha