پاسخ به شبهات امروز در کتاب منتخب‌الاثر آیت‌الله صافی گلپایگانی
کد خبر: 4041821
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
آیت‌الله استادی بیان کرد:

پاسخ به شبهات امروز در کتاب منتخب‌الاثر آیت‌الله صافی گلپایگانی

آیت‌الله استادی در مراسم نکوداشت هفتادمین سال تألیف کتاب شریف منتخب الاثر، تصریح کرد: بسیاری از شبهاتی که در زمان ما مطرح می‌شود را می‌توان با مراجعه به این کتاب و روایات برطرف کرد چون هرچه روایات بیشتر باشد، بیشتر مورد یقین قرار می‌گیرد.

منتخب الاثر؛ کتابی که خوب است در خانه هر شیعه‌ای باشد

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم تجلیل از مقام علمی فقیه عظیم الشأن مرحوم آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی و نکوداشت هفتادمین سال تألیف کتاب شریف منتخب الاثر، 18 اسفند ماه در اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله استادی، استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم به صورت تصویری سخنرانی و به تشریح روند تهیه و چاپ کتاب منتخب الاثر و ویژگی‌های آن پرداخت و گفت:

«بسم الله الرحمن الرحیم

تالیفات آیت‌الله العظمی صافی دو قسم است، یک قسم عمده آن فقه و اصول است و قسمت دیگر مباحث متفرقه است.اکنون با صرف نظر از آثار فقهی ایشان، باید گفت بهترین اثر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در بین تالیفات، کتاب «منتخب الاثر» است.

شاید برخی تصور کنند، این کتاب شامل مجموعه روایاتی می‌شود که ایشان جمع‌آوری کرده است و جمع روایات در یک کتاب کار بسیار مشکلی نیست یا شاید کار علمی نیز لحاظ نمی‌شود. اما این افراد ظاهراً اشتباه می‌کنند؛ کتاب «منتخب الاثر» کتابی نیست که در آن فقط روایات گردآوری شده باشد.

حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی 1300 روایت را از این نظر که چه موضوعاتی در این روایات مطرح است، مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده است که 94 موضوع مربوط به امام زمان (عج) در این روایات مطرح است، به عبارت دیگر ایشان اثر خود را مشتمل بر 94 فصل قرار داده است. این امر نیازمند مطالعه ثانوی است که ایشان باید بنگرد کدام روایت چه مطلبی دارد، آنها را جمع آوری و هر کدام را در یک فصل گرد آورد که کار سنگین و مشکلی بوده است.

علاوه بر این، ایشان به این فکر افتاده است که برخی از روایات یک مطلب ندارد بلکه دو، سه، چهار و یا پنج مطلب دارد؛ پس مشخص کرده‌اند که هرکدام از این روایات چند مطلب دارد، یک مطلب تحت همین فصل قرار گرفته است و مطالب دیگر آن در فصول دیگر اشاره شده یا عین آن آمده است.

اینکه برخی‌ها گفته‌اند که کتاب منتخب الاثر شامل شش هزار و 500 روایات است، اینطور نیست بلکه شامل 1300 روایت است، چرا که برخی از روایت‌ها مطالب متعددی داشته و در چند فصل تکرار شده است.

اقدام دیگری که ایشان در تألیف این اثر انجام داده، این است که مشخص کرد این هزار و 300 روایت از چه کسانی است. ایشان مشخص کرده است که 450 روایت از رسول خدا(ص)، 120 روایت از امیرالمومنین(ع)، 250 روایت از امام صادق(ع) و 150 روایت از امام باقر(ع) است. این مطالب برای افرادی که اهل تحقیق هستند می‌تواند مفید و سودمند باشد.

کتاب آیت‌الله العظمی صافی 70 سال پیش تکمیل و به چاپ می‌رسد اما 40 سال بعد از نشر، ایشان باز عنایتی به این کتاب کرده و مطالبی را تکمیل می‌کنند و 30 سال قبل این اثر برای چاپ دوم و چاپی که ملحقات و مزایای فراوانی دارد، آماده می‌شود اما با تأخیری 10 ساله، 20 سال پیش در سه جلد و تقریبا دو برابر حجم کتاب قبلی منتشر می‌شود. کتاب اول یک جلد در 600 تا 700 صفحه بود اما کتاب بعدی در سه جلد و هزار و 150 صفحه منتشر می‌شود.

تالیف این اثر کار بسیار سنگینی است آن هم با دقتی که آیت‌الله العظمی صافی داشت. ما شنیده بودیم که چنین کتابی وجود دارد و از آن استفاده کرده بودیم و بعد شنیدیم که ایشان اثر خود را تکمیل کرده است. به ایشان پیشنهاد می‌شد که کتاب دوم چاپ شود اما به هر جهت امروز و فردا می‌شد.

یک بار من خدمت ایشان رسیدم که از ایشان برای چاپ کتاب تقاضا کنیم که راضی شدند؛ منظور من از این مطلب اشاره به دقت ایشان است.

این کتاب در چاپخانه سلمان فارسی که مربوط به موسسه در راه حق است، چاپ شد و من نیز تقریبا نظارتی بر آن داشتم و برای اینکه کار سریعا به انجام برسد فهرست مختصری بر آن نوشتم، وقتی این فهرست به ایشان ارائه شد نپذیرفتند و گفتند من فهرست کاملی می‌نویسم و حاضر نشدند در معرفی فهرست کتاب‌هایی که مدرک این اثر است، عجله شود.

در این کتاب مسائل مهم مهدویت مانند طولانی بودن غیبت مستند به یک، دو یا پنج روایت نیست و آنطور که من مطالعه و یادداشت کرده‌ام برخی از عنوان 140 تا 150 روایت دارد. آنانی که در پی یقین هستند و درصدد هستند اعتقاداتشان محکم و شبهاتشان برطرف شود، این کتاب با آماری که در آن است را ملاحظه کنند حتما یقین پیدا می‌کنند.

کتاب ایشان در مراحل مختلف و در سال‌های فراوان با تلاش، کوشش، دقت و فصل بندی منظم سامان داده شده است. امتیازی که ایشان دارند (که همه باید داشته باشند)، علاقه مفرط به امام زمان (عج) است که شاید همین علاقه باعث شده ایشان این مقدار برای این کتاب وقت بگذارد و تلاش و کوشش کند.

کاری که خالص باشد و برای امام زمان (عج) باشد و یک عالم مخلص با دقت کامل تهیه کرده باشد قاعدتا باید در مراکز علمی مورد قبول قرار گیرد، حتی مثل مرحوم آیت الله شهید مطهری که از این کتاب تعریف و تمجید کرده است. برخی از علمای بزرگ گفته‌اند خوب است که این کتاب در خانه هر شیعه‌ای باشد.  

امیدوارم که بتوانیم از این کتاب استفاده کامل ببریم؛ بسیاری از شبهاتی که در زمان ما مطرح می‌شود را می‌توان با مراجعه به این کتاب و روایات برطرف کرد چون هرچه روایات بیشتر باشد، بیشتر مورد یقین قرار می‌گیرد. بحث یک یا دو روایت نیست، هزار و 300 روایت است و در برخی از موضوعات بیش از 100 روایت نقل شده و هرکسی ببیند و مطالعه کند، بیشتر یقین می‌کند.

کار مهم عالم شیعی و عالمی که خداوند متعال می‌پسندد، تحکیم اعتقادات مردم است که به ما دستور داده‌اند به عالمی نزدیک شوید که اگر در اعتقاداتتان احیاناً شکی پیدا شده است، شک شما را مبدل به یقین و اعتقاد کند تا اعتقادتان محکم شود.

وٱلسَّلَامُ علیکم وَرَحْمَةُ ٱللَّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ

انتهای پیام
captcha