کتاب «استقلال حوزه علمیه و دولت جمهوری اسلامی» به چاپ دوم رسید
کد خبر: 4041064
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷

کتاب «استقلال حوزه علمیه و دولت جمهوری اسلامی» به چاپ دوم رسید

چاپ دوم کتاب «استقلال حوزه علمیه و دولت جمهوری اسلامی» اثر رضا عیسی‌نیا به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم روانه بازار نشر شد.

کتاب استقلال حوزه علمیه و دولت جمهوری اسلامیبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، چاپ دوم کتاب «استقلال حوزه علمیه و دولت جمهوری اسلامی» از سوی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه شده و به همت انتشارات این پژوهشگاه انتشار یافته است.

این اثر در پنج فصل تألیف شده که در فصل نخست به کلیات، تمهیدات نظری، صورت‌بندی مناسبات حوزه علمیه با دولت جمهوری اسلامی ایران اشاره و استقلال حوزه علمیه و قلمرو آن تبیین شده است.

نویسنده در فصل دوم که با عنوان حاکمیت سیاسی ایران و نهاد مرجعیت نوشته شده، به نهاد مرجعیت در دوران قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی می‌پردازد و هر یک را تشریح می‌کند.

نقش مراجع و نظام سیاسی در مدیریت حوزه علمیه عنوان سومین فصل از کتاب است که در این فصل، ضمن بیان تاریخچه‌ای از حوزه علمیه در ایران، به نقش مراجع و نظام سیاسی در مدیریت حوزه علمیه در دوران قاچار و پهلوی و همچنین جمهوری اسلامی پرداخته است.

در فصل چهارم این اثر که تحت عنوان حاکمیت سیاسی و سلب قدرت از نهادهای قدرتمند اجتماعی تالیف شده، به مطالبی با عناوین پهلوی اول و دوم برای سلب قدرت حوزه علمیه و مناسبات جمهوری اسلامی با حوزه علمیه، سلب یا تقویت قدرت اشاره می‌شود.

نویسنده در فصل پنجم به بیان راهکارها و پیشنهادها برای استقلال حوزه علمیه پرداخته و اقدامات و زمینه سازی‌های حوزه علمیه، اقدام‌ها و زمینه سازی‌های حاکمیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران، پیش نیازهای تعامل روحانیت با نظام سیاسی و نقطه یا نقاط تعامل نظام و حوزه را مطرح می‌کند. 

علاقه‌مندان جهت خرید مجازی این کتاب می‌توانند به نشانی http://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha