جنگ اوکراین توطئه‌ای آمریکایی با ابعاد فرامرزی است
کد خبر: 4040856
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۴
آبشناس بیان کرد:

جنگ اوکراین توطئه‌ای آمریکایی با ابعاد فرامرزی است

کارشناس مسائل بین‌الملل با تشریح اقدامات تحریک‌آمیز اوکراین و آمریکا علیه روسیه درباره نگاه ایران به این بحران گفت: جمهوری اسلامی در این جریان بی‌طرفی خود را حفظ کرد زیرا اساساً طرفدار جنگ نیست و می‌داند این جنگ یک توطئه آمریکایی است که ابعاد فرامرزی دارد و مربوط به کل اروپاست و آمریکا از قبل این جنگ به دنبال توسعه هژمونی خود است.

عماد آبشناس، کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل

عماد آبشناس، کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با ایکنا درباره مناقشه اوکراین و دلایل اصلی بودن نقش آمریکا در وقوع این بحران گفت: اگر آمریکا اصرار و پافشاری برای قراردادن تسلیحات خود در اوکراین نمی‌کرد، قطعاً چنین جنگی رخ نمی‌داد. در واقع نمی‌توان هر اتفاق و رخدادی را بدون درنظر گرفتن پیش‌زمینه‌های آن تحلیل کرد. در سال 1999 میلادی روسیه و آمریکا توافق کردند که آمریکا ناتو را به سمت شرق گسترش ندهد اما آمریکایی‌ها با عدم پایبندی به این توافق، ناتو را به سمت شرق توسعه دادند.

وی ادامه داد: در این میان برخی حوزه‌ها و کشورها مانند رومانی و لهستان برای روسیه حساسیت‌برانگیز نبود لذا حضور ناتو در این کشورها با واکنش خاصی از سوی روسیه مواجه نشد اما بعضی از کشورها و حوزه‌ها برای روسیه بسیار حساسیت‌زا است به خاطر اینکه حضور ناتو در این مناطق به معنی رسیدن به مرزهای روسیه است و اوکراینی‌ها هم به خوبی به این حساسیت روسیه واقف بودند.


بیشتر بخوانید:


آبشناس بیان کرد: در حالی که بخش بزرگی از مردم اوکراین روس‌تبار هستند، اما حاکمان اوکراین نژادپرستان این کشور را تقویت کردند و اینها شروع به کشتار این جمعیت روس‌تبار اوکراین کردند و جامعه جهانی در آن زمان در مقابل کشتار این جمعیت موبور و چشم‌آبی کاملا سکوت کرده بود. در دوره ریاست جمهوری آقای زلینسکی، چندین رزمایش مشترک میان اوکراین با آمریکا و انگلیس در نزدیکی مرز روسیه برگزار شد که این در حقیقت به معنای تحریک کردن روسیه است.

تشریح اقدامات تحریک‌آمیز غرب علیه روسیه

آبشناس اظهار کرد: در ادامه ارتش اوکراین عملیات‌هایی علیه شهروندان روس‌تبار در دونتسک و لوهانسک انجام داد که این برخلاف توافق مینسک بود که مقرر شده بود مناطق امن باشند و مورد هجوم قرار نگیرند و اختلافات میان دولت مرکزی و روس‌تبارها به صورت مسالمت‌آمیز حل شود. لذا طبیعی بود که در نهایت مجموعه این حرکات تحریک‌آمیز به واکنش روسیه منجر شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز کرد: البته روسیه در ابتدا برای اینکه تشری به مقامات اوکراینی بزند، یک رزمایش برگزار کرد تا آمریکا و اوکراین را بر سر میز مذاکره بنشاند اما دیدیم نه تنها آمریکایی‌ها حاضر به مذاکره نشدند بلکه زلینسکی را وادار کردند که تن به گفت‌وگو به روسیه ندهد در حالی که قبل از شروع این ماجرا روسیه آنها را دعوت به مذاکره و رسیدن به یک توافق کرده بود.

وی افزود: از طرفی با وجود اینکه اوکراین عضو ناتو نشده بود زلینسکی از آمریکایی‌ها دعوت کرد که موشک‌های خود را در این کشور مستقر کند و این مسئله روسیه را بسیار خشمگین کرد به ویژه اینکه در همان روز یکی از نمایندگان پارلمان اوکراین سخنرانی تندی انجام داد و از نژادپرستان و نئونازی‌های اوکراینی دعوت کرد که روس‌تبارهای این کشور را قتل عام کنند و این مسائل روسیه را وادار به حمله به اوکراین کرد. اینها مسائلی است که اغلب مردم نمی‌دانند و تصور می‌کنند روسیه خودسر و یکباره به اوکراین حمله کرده است.

نقش عامدانه آمریکا در وقوع جنگ

آبشناس در پاسخ به این سؤال که آیا روند جنگ نشانه نقش عمدی آمریکا در ایجاد جنگ اوکراین نیست، گفت: با اینکه خود روس‌ها چنین مدعایی را قبول ندارند اما من معتقدم آمریکایی‌ها عامدانه طوری برنامه‌ریزی کردند که این جنگ شکل بگیرد و هدف آنها نه اوکراین بلکه کل اروپاست. الان اروپا رقیب اقتصادی آمریکا محسوب می‌شود و چون آمریکا نمی‌توانست وارد جنگ مستقیم با اروپا شود و لذا تصمیم گرفت چنین شری را در اوکراین به پا کند تا در ادامه این ماجرا به سمت سایر کشورهای اروپایی هم کشیده شود.

وی تصریح کرد: الان شاهدیم که آمریکایی‌ها چندین هزار تروریست داعشی، جبهه النصره، القاعده و ...حاضر در لیبی، سوریه، عراق، افغانستان و ... را به اوکراین منتقل کرده‌ است و از طرفی در حال حمایت از نئونازی‌های اوکراین هستند و اگر این نازی‌ها با عناوین مختلف اعم از راستگرایان افراطی و ملی‌گراها در اوکراین پا بگیرند و قدرت پیدا کنند قطعا جبهه نئونازی‌ها در بقیه کشورهای اروپایی تقویت می‌شود که  اقدامات آنها در اروپا به هیچ‌وجه نفع کشورهای اروپایی نیست.

وی بیان کرد: تجربه حضور گروه‌های تروریستی در یک کشور ثابت کرده که این حضور به کشورهای پیرامونی هم کشیده می‌شود مانند داعش که از سوریه به عراق رسیدند و اگر شهید سردار سلیمانی نبود قطعا به ایران هم می‌رسیدند و دیدیم که این حضور بعدها به افغانستان و لیبی رسید. ویژگی این گروه‌ها جابجایی و انتقال راحت در کشورهاست و اروپا هم از این قاعده مستثنی نیست.

ایران بحران اوکراین را توطئه دست‌ساخته آمریکا می‌داند

آبشناس درباره تهدیدات امنیتی این اتفاقات برای ایران و نوع موضع‌گیری جمهوری اسلامی در خصوص این بحران گفت: ایران هیچ نفعی در جریان اوکراین، چه له و چه علیه، ندارد. به لحاظ استراتژیک شاید نفع ایران در این است که از روسیه حمایت کند اما ایران در این جریان بی‌طرفی خود را حفظ کرد، برای اینکه هم با اوکراین رابطه دارد و هم اینکه اساساً جمهوری اسلامی طرفدار جنگ نیست و می‌داند این جنگ یک توطئه آمریکایی است که ابعاد فرامرزی دارد و مربوط به کل اروپاست و آمریکا از قبل این جنگ به دنبال توسعه هژمونی خود است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی بیان کرد: اگر آمریکایی‌ها می‌توانستند اوکراین را وارد ناتو کنند قطعاً به سمت ورود گرجستان، جمهوری آذربایجان و قزاقستان به ناتو هم می‌روند و در این راستا ممکن است این تروریست‌ها را به این کشورها و حتی نزدیک مرزهای ایران جابجا کنند و این مسئله تهدیدات امنیتی علیه ایران ایجاد می‌کند. ایران طرفدار این است که ماجرای اوکراین به ضرر آمریکا خاتمه پیدا کند تا درس عبرتی برای آنها باشد و این مسئله مهم در این مناقشه برای ایران است.

انتهای پیام
captcha