همه گرفتاری‌های جهان به دلیل دوری از قرآن و عترت است
کد خبر: 4040186
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
عیسی عیسی‌زاده:

همه گرفتاری‌های جهان به دلیل دوری از قرآن و عترت است

حجت‌الاسلام عیسی عیسی‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، گفت: منشا همه گرفتاری‌های جوامع اسلامی در تمامی عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و ... مهجورشدن قرآن و عترت است و تمامی مراتب موانست و مجالست با قرآن مانند آموزش، قرائت، تدبر و انس و .. مقدمه عمل به قرآن است.

عیسی عیسی زاده به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده، عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، شامگاه 12 اسفندماه در همایش مرجعیت علمی قرآن کریم، گفت: در قرآن به نقل از پیامبر(ص) آمده که قوم من از قرآن دوری کردند و در روایت ثقلین هم پیامبر(ص) فرمودند که من دو چیز گرانبها را میان شما به یادگار می‌گذارم و تا به این دو تمسک می‌کنید گمراه نخواهید شد.

وی افزود: منشا همه گرفتاری‌های جوامع اسلامی در تمامی عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و ... مهجور شدن قرآن و عترت است و تمامی مراتب موانست و مجالست با قرآن مانند آموزش، قرائت، تدبر و انس و ... مقدمه عمل به قرآن است و اگر قرآن در شخصیت فرد و جامعه متجلی نشود، هرگز با انسان و جامعه انسانی مواجه نخواهیم شد.

عیسی‌زاده بیان کرد: عمل به قرآن، قلوب را منقلب و جوامع را تعالی می‌بخشد، بسنده کردن به آموزش و تعلیم و تدبر و حفظ، فقط ظاهر قرآن را از مهجوریت بیرون می‌آورد، در حالی که مهجوریت اصلی، عمل نکردن به قرآن کریم است. رهبری در این زمینه فرمودند: از وقتی که قدرت‌های مسلط بر جوامع اسلامی از ارزش‌های الهی تهیدست و بیگانه شدند و تلاش کردند قرآن را که فرقان حق و باطل بوداز صحنه اجتماعی بیرون راندند و به دنبال آن تلاش برای تفکیک زندگی دنیا از آخرت و تقابل دینداران واقعی با قدرت‌طلبان دنیاپرست به وجود آمد؛ اسلام از منصب اداره جامعه به پایین کشیده شد و به کنج دلها و خانه‌ها رفت؛ امروز قرآن در کجای زندگی مسلمین است، در تنظیم روابط و مناسبات مردم با یکدیگر؟ در عرصه اداره جامعه؟

عیسی‌زاده بیان کرد: هنوز علوم انسانی در جوامع اسلامی برگرفته از غرب است که مبانی آن لیبرالیسم و سکولاریسم و ... است؛ در عمل هم بین سبک زندگی قرآنی و سبک زندگی اجتماعی تفاوت زیادی وجود دارد.

وی با اشاره به راهکارهای مرجعیت علمی و فرهنگی قرآن گفت: راهکار مهم در این زمینه، تولید پژوهش‌های زیرساختی متناسب با مرجعیت علمی و فرهنگی قرآن است که انجام چنین رسالتی بردوش حوزه و دانشگاه است و پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن چندین کلان‌پروژه را در این زمینه در دستور کار دارد و کارگروه ویژه مرجیعت علمی قرآن را هم تاسیس کرده است که طی چند سال اخیر کارهای فراوانی انجام داده است که از جمله آن تصویب منشور مرجعیت علمی قرآن است که در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته تا به تصویب برسد و در پرتو تصویب آن راه‌های توسعه مرجعیت علمی قرآن به خصوص در علوم انسانی، فراهم شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن با اشاره به برخی پروژه‌های تولید شده و در حال تولید در این عرصه، بیان کرد: یکی از این کلان‌پروژه‌ها، فرهنگ قرآن است که سبب می‌شود تا به راحتی افراد بتوانند به ریزترین موضوعات قرآنی دسترسی داشته باشند. این مجموعه 33 جلدی در طول 13 سال با حضور 120 پژوهشگر قرآنی به انجام رسیده است و این کلان پروژه بیش از 3 هزار مدخل اصلی و 60 هزار مدخل فرعی دارد و می‌تواند در دستیابی به نیازهای قرآنی کمک شایانی داشته باشد و در تولید پایان‌نامه‌ها، مقالات و فرهنگنامه‌ها نقش آفرین باشد.

وی افزود: امروز فرهنگنامه‌هایی در زمینه اخلاق، اقتصاد، فقه و حقوق، امنیت و اطلاعات، ادیان، علوم سیاسی، کلام، حج، محیط زیست و ... تولید شده و یا در دست تولید است.

انتهای پیام
captcha