ارتباط اخلاق پزشکی با فقه را مشخص کنیم
کد خبر: 4040082
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷

ارتباط اخلاق پزشکی با فقه را مشخص کنیم

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه باید اخلاق پزشکی را بر اساس مبانی علمی دقیق ارتقا دهیم، گفت: باید ارتباط اخلاق پزشکی را با فقه که در حوزه‌های علمیه بحث می‌شود و بسیار بیشتر از اخلاق به معنای متعارف در جامعه هست مشخص کنیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 12 اسفندماه در دیدار با رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی کل کشور به اهمیت بحث اخلاق پزشکی و نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: حقیقتا ما در تمدن اروپایی از این جهت لطمه خوردیم یعنی چون مدیریت و پول زیاد آنجا است و در بازار و تجارت تسلط دارند و طبیعتا منافع و امکانات آنجا می‌رود راحت می‌توانند یکسری خدمات ارائه دهند، اما همه چیز با ارائه خدمات و رفاه حل نمی‌شود و خود آن‌ها به این مسئله رسیده‌اند که از حیث معنویت و اخلاق عقب افتاده‌اند و اصل بحث اخلاق پزشکی و Medical ethics  را ما شروع نکردیم.

وی با بیان اینکه غربی‌ها در پایان قرن قبلی تقریبا مقارن با انقلاب اسلامی در ایران متوجه شدند که به اخلاق و معنویت نیاز دارند، گفت: متاسفانه متون درس اخلاق پزشکی نیز از آن‌ها است و در این قضیه صرفاً مثل همه کارهایی که در یکی دو قرن اخیر کردیم که شروع با آن‌ها بود و ما دنبال‌روی کردیم، در بحث اخلاق پزشکی نیز همین اتفاق افتاد و ما ادامه دادیم و متاسفانه ما این قضیه را گاهی ضایع کردیم چون مفهوم ethic وقتی معادل‌سازی شد در فارسی به موضوعاتی منتهی شد که ربطی به اخلاق نداشت.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه بیش از آنکه اخلاق به معنایی که در کشور ما متداول است مدنظر باشد حقوق مدنظر آن‌هاست از طرفی حقوق پزشکی که درس رسمی بوده است را حذف کردند و این نیز اشتباه است، گفت: اگر حیثیات پزشک تنزل پیدا کند لطمه به همه جامعه است و نه فقط جامعه پزشکی بلکه تمام ملت ضرر خواهند کرد.

امام جمعه شیراز تأکید کرد: باید اخلاق پزشکی را بر اساس مبانی علمی دقیق ارتقا دهیم و ارتباطش را با فقه که در حوزه‌های علمیه بحث می‌شود و بسیار بیشتر از اخلاق به معنای متعارف در جامعه هست مشخص کنیم چون اگر ارتباط معلوم نباشد مسئله مجهول می‌ماند و از این حیث نیز لطمه می‌خورد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده در این استان گفت: اگر بنا بوده فارس استان پایلوت برای طرح پزشک خانواده باشد، باید طبق اصول، مسیر را ادامه داد و آنچه امروز نیز از این طرح باقی مانده به خاطر تلاش‌های ایمانیه بوده است.

آیت‌الله دژکام افزود: متاسفانه در طول این مدت مطالعه، همکاری و ارتباط بین فضای کشورهایی که در طرح پزشک خانواده موفق بوده‌اند وجود نداشته و ارتقایی در طرح پزشک خانواده حس نمی‌شود و بعد از مدتی اصل طرح زیر سئوال می‌رود. مدیریت اقتضایی و لحظه‌ای برای کشوری که می‌خواهد تمدن‌سازی کند، مناسب نیست.

انتهای پیام
captcha