از خطر اتمام ذخایر اکسیژن در بیمارستان‌ها تا هشدار در مورد عواقب اقتصادی جنگ
کد خبر: 4039310
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
تحولات تازه اوکراین/

از خطر اتمام ذخایر اکسیژن در بیمارستان‌ها تا هشدار در مورد عواقب اقتصادی جنگ

وضعیت انسانی به وجود آمده بر اثر جنگ در اوکراین رو به وخامت بوده و از سوی دیگر بانک جهانی نسبت به عواقب اقتصادی این جنگ هشدار داده است.

به گزارش ایکنا، جنگ اوکراین در حالی وارد پنجمین  روز خود می‌شود که اخبار حاکی از تنگ‌تر شدن محاصره شهر کی‌یف از سوی ارتش روسیه است. در عرصه دیپلماسی به نظر می‌رسد که مقامات اوکراینی و روس رفته رفته مذاکرات را برای توقف جنگ و رسیدن به توافق آغاز کرده‌اند.

کاهش ذخایر اکسیژن بیمارستان‌های اوکراین

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرد، بیمارستان‌های اوکراین ممکن است ظرف ۲۴ ساعت آینده با کمبود اکسیژن مواجه شوند زیرا حمله روسیه باعث اختلال در حمل‌ و نقل در سراسر کشور شده و جان هزاران نفر دیگر را در معرض خطر قرار داده است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت کامیون‌ها قادر به انتقال اکسیژن از کارخانه‌ها به بیمارستان‌های سراسر کشور از جمله پایتخت اوکراین که یک شبه با رگبار حملات موشکی روسیه مواجه شد، نیستند.

از خطر اتمام ذخایر اکسیژن در بیمارستان‌ها تا هشدار در مورد عواقب اقتصادی جنگ

تدروس آدهانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت و هانس کلوگه مدیر منطقه اروپا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: وضعیت تأمین اکسیژن در اوکراین به نقطه بسیار خطرناکی نزدیک شده است.

طبق بیانیه مشترک، اکثر بیمارستان‌ها می‌توانند ذخایر اکسیژن خود را ظرف ۲۴ ساعت آینده تمام کنند، برخی دیگر تمام کرده‌اند که این امر جان هزاران نفر را به خطر می‌اندازد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، اوکراین در مقایسه با نیاز این کشور قبل از حمله روسیه در هفته گذشته، به افزایش ۲۵ درصدی اکسیژن نیاز دارد.

تأکید آمریکا و متحدانش بر مقابله با روسیه

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا یکشنبه شب به وقت محلی اعلام کرد: بلینکن و همتایان خود در گروه ۷، در تماس تلفنی با دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کردند که در کنار این کشور خواهند بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما به صورت مشترک از مردم اوکراین حمایت می‌کنیم و برای پاسخگو ساختن روسیه به خاطر جنگ انتخابی این کشور، هزینه‌ها و عواقب شدیدی را بر آن تحمیل می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: ما در کنار اوکراین هستیم و شجاعت و قهرمانی مردم اوکراین را ستایش می‌کنیم.

وزرای خارجه کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و نماینده عالی اتحادیه اروپا در این تماس تلفنی  حضور داشتند.

از خطر اتمام ذخایر اکسیژن در بیمارستان‌ها تا هشدار در مورد عواقب اقتصادی جنگ

دفتر سخنگوی نخست‌وزیر بریتانیا هم یکشنبه شب اعلام کرد، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در تماس تلفنی با بوریس جانسون گفت که ۲۴ ساعت آینده برای اوکراین بسیار مهم است.

نابودی مهمترین دستاورد صنعت هوایی اوکراین

شرکت تسلیحاتی اوکراین موسوم به «اوکروبورون پروم» اعلام کرد هواپیمای آنتونوف ۲۲۵ ساخت این کشور در حمله روسیه به یک فرودگاه راهبردی در نزدیکی کی‌یف نابود شده است.

به گزارش CNN،  این شرکت در بیانیه‌ای افزود: نیروهای روسیه مهمترین دستاورد صنعت هوایی اوکراین یعنی هواپیمای آنتونوف ۲۲۵ میریا را نابود کردند. این اتفاق در فرودگاه آنتونوو در نزدیکی کی‌یف پایتخت اوکراین اتفاق افتاد.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در واکنش به این حادثه گفت: روسیه هیچگاه نمی‌تواند رؤیای اوکراین به عنوان یک کشور اروپایی قوی، آزاد و دموکراتیک را نابود کند.

 آنتونوف ۲۲۵ مریا یک هواپیمای باری ترابری طراحی شده توسط آنتونوف شوروی پیشین بود که پس ازفروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تولید آن در اوکراین دنبال شده و در عین حال بزرگ‌ترین هواپیمای بال‌ثابت ساخته شده جهان است.

هشدار بانک جهانی در مورد عواقب اقتصادی جنگ اوکراین

دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی هشدار داد که حمله روسیه به اوکراین پیامدهای مالی ناگواری برای کل اقتصاد جهانی از جمله خود روسیه خواهد داشت.

مالپاس در گفت‌وگو با شبکه CBS گفت: حمله به اوکراین بر روبل روسیه و به نوبه خود بر اقتصاد مردم این کشور تأثیر می‌گذارد.

رئیس بانک جهانی در ادامه افزود: درآمد سرانه آنها (روسیه) کمتر از چین است بنابراین تحریم‌ها به بانک‌های این کشور ضربه خواهد زد اما ظاهرا بر صنعت نفت و گاز تأثیری ندارد.

مالپاس همچنین تأکید کرد: تحریم‌ها اگر بتوانند از فعالیت بانک مرکزی روسیه جلوگیری کنند، واقعاً بر روسیه و مردم این کشور تأثیر خواهند گذاشت.

رئیس بانک جهانی همچنین هشدار داد که قیمت مواد غذایی و نفت احتمالاً در واکنش به بحران اوکراین افزایش خواهد یافت زیرا قیمت نفت و مواد غذایی از قبل در نقطه‌ای از شکنندگی قرار گرفته بود و تورم واقعاً به فقرا ضربه می‌زند.

سفیر اوکراین: نباید سلاح هسته‌ای‌ را کنار می‌گذاشتیم

سفیر اوکراین در قطر در گفت‌وگو با الجزیره گفت: «ما قدرت هسته‌ای خود را در برابر تضمین‌هایی درباره استقلال کشورمان کنار گذاشتیم ولی در دام افتادیم.»

واشنگتن پست مدعی شد: بلاروس امروز به اوکراین نیرو اعزام می‌کند

واشنگتن پست به نقل از یک مقام دولت آمریکا مدعی شد که بلاروس در تدارک اعزام نیرو در حمایت از اقدام نظامی روسیه در اوکراین است. ادعا شده که اعزام نیروهای بلاروس از امروز دوشنبه آغاز می‌شود.

این در حالی است که امروز شهر «گومل» بلاروس میزبان مذاکرات هیئت‌های روسیه و اوکراین است حال آنکه طرف اوکراینی مدعی شده که امیدی به نتیجه گفتگوها ندارد.

ارزش روبل روسیه 30 درصد کاهش یافت

درپی ادامه جنگ اوکراین ارزش روبل، واحد پول روسیه امروز (دوشنبه) با 30 درصد کاهش یک رکورد جدید ثبت کرد.

کشورهای غربی سعی دارند با اعمال تحریم علیه روسیه مانع از دسترسی بانک‌های بزرگ روسیه به سیستم پرداخت بین‌المللی موسوم به سوئیفت شوند.

انتهای پیام
captcha