انقلاب اسلامی و ضرورت قیام جهانی حضرت مهدی(عج)
کد خبر: 4034846
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶

انقلاب اسلامی و ضرورت قیام جهانی حضرت مهدی(عج)

حجت‌الاسلام محمود متوسل آرانی اظهار کرد: ایرانیان زمینه‌سازان اصلی ظهور هستند چرا که زمینه‌سازان ظهور حضرت مهدی کسانی‌اند که در برابر ملّت‌های مظلوم، فروتن و سر به زیر هستند، در برابر سرکشان و ستمگران، استوار و با صلابت هستند، در راه خدای متعال جهاد می‌کنند.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی پژوهشکده قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، سومین جلسه از سلسله جلسات کارگاه آموزشی معارف مهدویت در روز 18 بهمن ماه 1400 با عنوان «انقلاب اسلامی و ضرورت قیام جهانی حضرت مهدی(عج)» با حضور بیش از 400 نفر از استادان و کارمندان دانشگاه به صورت وبینار برگزار شد. 
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمود متوسل آرانی، بحث را در دو محور پیوندهای انقلاب و مهدویت  و  انقلاب اسلامی و زمینه سازی ظهور بیان کرد.
 
مدیر گروه معارف اسلامی دانشکده پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، انتظار امام زمان(عج) را ریشه انقلاب اسلامی در ایران دانست و اضافه کرد: رسول خدا(ص)،  أفضل أَعمال و بهترین عبادات را انتظار دانسته‌اند. البته انتظار مثبت نه منفی. انتظار مثبت یعنی آمادگی و ایستادگی برای یاری حضرت مهدی(عج) در هنگام ظهور و انتظار منفی یعنی سکون و سکوت و فقط اعلام مودّت و محبت. امام خمینی(ره) نیز گفتند؛ «انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور، ان شاء الله، تهیه شود....ما چاره‌ای نداریم جز این که دستگاه‌های حکومتی فاسد و فسادکننده را از بین ببریم و هیئت‌های حاکمه خائن، فاسد، ظالم و جانی را سرنگون بکنیم. این وظیفه‌ای است که همه مسلمانان در یکایک کشورهای اسلامی باید انجام بدهند و انقلاب سیاسی اسلامی را به پیروزی برسانند.» 
متوسل در ادامه با استناد به آیه 11 سوره رعد گفت: تا مردم خود نخواهند و قدمی برندارند، خداوند در وضع آنها تغییری ایجاد نمی‌کند.
 
این محقق مهدویت‌پژوه بیان کرد: فقط انقلابی بودن مهم نیست بلکه انقلابی ماندن تا آخر، مهمتر است و به آیه 249 سوره بقره در این زمینه اشاره کرد که طالوت به سپاهیان گفت؛ «خداوند شما را به یك نهر آب آزمایش مى‌‏كند، پس هر كه از آن بنوشد از من نیست و هركس از آن نخورد از من است، مگر آنكه فقط با دست مشتى برگیرد (و بیاشامد.) پس (همین كه به نهر آب رسیدند) جز اندكى همه از آن نوشیدند...». امام باقر(ع) در روایتی فرمود: افرادى كه تا آخر كار به طالوت وفادار ماندند، سیصد و سیزده نفر بودند و امام صادق(ع) نیز فرمود اصحاب قائم(عج) هم اینچنین امتحانی خواهند داشت‏.‏
 
حجت‌الاسلام متوسل در ادامه به اهمیت ولایت فقیه در عصر غیبت کبری اشاره و بیان کرد: آیه 44 سوره مائده و حدیث «أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَهُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاهِ حَدِیثِنَا فَإنَّهُم حُجَّتی عَلَیکُم و أنا حُجَّهُ الله علیهم» -که منقول از امام عصر(عج) می‌باشد- از جمله دلایل نقلی بر ولایت فقیه است. در این حدیث، عبارت «الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَهُ» جمع است و همه امور را شامل می‌شود، نه بخشی از امور جامعه را؛ پس ولایت فقیه، مطلق امور جامعه را در بر می‌گیرد. از نظر تاریخی نیز ارجاع امامانِ قبل از امام دوازدهم، به فقهای زمان خود، در قم، ری و خراسان برای کسانی که به علت دوری راه، دسترسی مستقیم به ائمه اطهار(ع) نداشتند، دلیلی تاریخی بر حقانیت ولایت فقیه است. اما از نظر عقلی، در دوران غیبت که دسترسی مستقیم به امام معصوم نداریم، نباید به حکومت هر حاکمی تسلیم شویم. بلکه باید سراغ کسی ‌برویم که در دو ویژگی امام، نزدیک ترین فرد به او باشد؛ علم  و عصمت امام. لذا تبعیت از ولی فقیه در واقع تبعیت از کسی است که هم عالم و هم عادل است.
 
مدیر عامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در محور دوم از سخنان خود به موضوع انقلاب اسلامی و زمینه سازی ظهور پرداخت و طبق آیه 4 سوره مائده، ایرانیان را زمینه‌سازان اصلی ظهور معرفی کرد چرا که براساس این آیه، زمینه‌سازان ظهور حضرت مهدی کسانی‌اند که در برابر ملّت‌های مظلوم، فروتن و سر به زیر هستند، در برابر سرکشان و ستمگران، استوار و با صلابت هستند، در راه خدای متعال جهاد می‌کنند و در راه آرمان‌های الهی از هیچ کس و هیچ چیزی خوف و ترس ندارند. 
 
متوسل در پایان به جملاتی از امام خمینی و مقام معظم رهبری در زمین مهدویت و زمینه‌سازی ظهور توسط انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد. امام خمینی(ره) بیان داشته‌اند: «من امیدوارم که این کشور با همین قدرت که تا این‌جا آمده است و با همین تعهد و با همین بیداری که از اول قیام کرده است و تا این‌جا رسانده است تا صاحب اصلی ان‌شاءالله بیاید و ما و شما و ملت ما امانت را به او تسلیم کنیم....ما امروز دورنمای صدور انقلاب اسلامی را در جهان مستضعفان و مظلومان، بیش از پیش می‏‌بینیم و جنبشی كه از طرف مستضعفان و مظلومان جهان علیه مستكبران و زورمندان شروع شده و در حال گسترش است، امید‌بخش آتیه روشن است و وعده خداوند تعالی را نزدیك و نزدیك‏تر می‏‌نماید. گویی جهان مهیّا می‌‏شود برای طلوع آفتاب ولایت از افق مكه معظمه و كعبه آمال محرومان و حكومت مستضعفان... انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع  انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمدارى حضرت حجت  ـ ‌ارواحنا فداه ـ است.» 
 
وی افزود: مقام  معظم رهبری هم بیان داشتند؛ «آن چیزی که مهدویت مُبشّر آن است، همان چیزی است که همه انبیاء، همه‌ی بعثت‌ها برای خاطر آن آمدند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته و پرداخته‌ی بر اساس عدالت و با استفاده‌ی از همه‌ ظرفیت‌هایی است که خدای متعال در انسان به وجود آورده است».
 
انتهای پیام
captcha