شعر آیینی محدود به شخصیت نیست
کد خبر: 4032333
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷

شعر آیینی محدود به شخصیت نیست

مدیر دفتر شعر حوزه هنری معتقد است که شعر آیینی بیشتر از اینکه محدود به شخصیت و وجه تاریخی اهل بیت(ع) باشد، بیان‌کننده سیره و پیام اهل بیت(ع) است.

علی داوودی، مسئول دفتر شعر حوزه هنری کشوربه گزارش ایکنا از فارس، علی داوودی، مدیر دفتر شعر حوزه هنری کشور شب گذشته، ۹ بهمن‌ماه در «نشست‌های ادبیات دینی» که در تالار حافظ شیراز با حضور جمعی از داستان‌نویسان و شاعران به میزبانی واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس برگزار شد، در تعریف شعر آیینی گفت: در تعریف شعر آیینی همین مختصر که هر مقوله شعری که متأثر از آموزه‌های اسلامی، قرآن و احادیث و تعالیم اهل بیت(ع) باشد در واقع ذیل عنوان شعر آیینی تعریف می‌شود.

وی افزود: تنها تمایز شعر آیینی از دیگر انواع شعرها در واقع در موضوع است وگرنه اساساً شعر است، شعری با ویژگی‌های موضوعی متمایز.

داوودی تصریح کرد: اگر بخواهیم شأنی بر ارزشمندی شعر آیینی قائل باشیم از منظر معرفتی می‌توان گفت اساسا شعر آیینی ذکر است و هر آنچه که می‌خواهد نسبت بنیادین انسان با جهان و با خالق و با اهل بیت(ع) یادآوری کند.

مدیر دفتر شعر حوزه هنری ادامه داد: شعر آیینی بیشتر از اینکه محدود به شخصیت و وجه تاریخی یک شخصیت یا اهل بیت(ع) باشد، شعری است که بیان‌کننده سیره و پیام اهل بیت(ع) است.

وی با تصریح اینکه خداوند رسالت اسلام را بعد از انبیا و اولیا به شاعران سپرده است و این است که در همه جا مثلاً در عاشورا شعر می‌شنویم، گفت: شعر جایگاه کلیدی و محوری در بحث تبیین و تبلیغ مکتب اسلام دارد. در سنت شعری ما بخشی از شعر به صورت طبیعی شعر آیینی بوده است.

انتهای پیام
captcha