نقش شعر در انتقال مفاهیم و معارف دفاع مقدس
کد خبر: 4026138
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۱

نقش شعر در انتقال مفاهیم و معارف دفاع مقدس

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان به نقش شعر در انتقال مفاهیم و معارف دفاع مقدس به نسل امروز اشاره کرد و افزود: جایگاه هنر در بیان مسائل فرهنگی بسیار روشن و شفاف است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، سیدشمس‌الدین موسوی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان، پیش از ظهر امروز، ۱۴ دی‌ماه در مراسم رونمایی از ۶ کتاب شعر کودک و نوجوان در حوزه دفاع مقدس و آیین اختتامیه جشنواره «صدف زخمی»، اظهار کرد: حمایت از مجموعه‌های مردم‌نهاد و اشخاصی که در حوزه دفاع مقدس و انقلاب فعالیت می‌کنند یکی از وظایف حمایتی اداره‌ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌هایی مانند صدف زخمی، جشنواره ادبی یوسف، فانوس و.. در حوزه هنر و سینما، افزود: برگزاری اختتامیه جشنواره صدف زخمی یا جشنواره‌هایی مانند فانوس و.. در حوزه هنر و سینما عمدتاً با هدف حمایت از جوانان هنرمند، علاقه‌مند و انقلابی است.

این مسئول ادامه داد: جایگاه هنر در بیان مسائل فرهنگی بسیار روشن و شفاف است. همچنین شعر، در انتقال فرهنگ، بیان مفاهیم فرهنگی، انتقال و زنده نگه‌داشتن فرهنگ جایگاه برجسته‌ای دارد. هرکجا که قرار بود حماسه‌ای انتقال شود، رجزی در جنگی خوانده‌ شود یا موجی ایجاد شود، شعر میدان‌دار بوده ‌است و اهمیت شعر آن‌قدر بوده که سالانه رهبر معظم انقلاب جلسه اختصاصی در رابطه با شعر دارند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس زنجان گفت: بیان احساسات و آن چیزی که جزو فرهنگ و آداب و رسوم ما است در حوزه شعر است ولی وظیفه تبدیل آن‌ها به شکل لمس توسط زبان هنر هفتم انجام می‌شود که تئاتر و سینما این وظیفه را بر عهده دارند.

موسوی با اشاره به رشد شعر بعد از انقلاب و دفاع مقدس و نقش شعر در انتقال مفاهیم و معارف دفاع مقدس به نسل امروز، بیان کرد: تغییر مفاهیم و مضامین بلند آوازه کردن مضامین و جنگ را قابل دسترس و زیبا نشان دادن کار شاعران بوده ‌است و وجود مفاهیمی همچون خورشید، دشت شفایق و... در شعرهای دفاع مقدس سختی‌ها و زشتی‌های جنگ را تبدیل به کلمات پاک و مشخصی کردند.

یادآور می‌شود در ادامه این برنامه از کتاب‌های «باغ شهر ما» و «مثل باد و ابر» از شهرام رفیعی؛ «امضای جعلی»، «سقا»، «صندوق قدیمی» و «نارنجک لپی» از لیلا عبدی رونمایی به عمل آمد و برخی از شاعران به شعرخوانی پرداختند.

انتهای پیام
captcha