آیه 46 سوره عنکبوت بیانگر تعامل اسلام و مسیحیت است/ ضرورت شناخت متقابل قرآن و انجیل
کد خبر: 4023955
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۵
نویسنده مسیحی لبنان در گفت‌و‌گو با ایکنا:

آیه 46 سوره عنکبوت بیانگر تعامل اسلام و مسیحیت است/ ضرورت شناخت متقابل قرآن و انجیل

«میشل کعدی»، نویسنده و ادیب مسیحی لبنان با تأکید بر این که قرآن و انجیل هر دو از ما خواسته‌اند که در مسیر الهی گام برداریم، تأکید کرد: قرآن به تعامل اسلام و مسیحیت اشاره دارد و در آیه 46 سوره عنکبوت بر این مسئله تأکید شده است.

آیه 46 سوره عنکبوت بیانگر تعامل اسلام و مسیحیت است/ ضرورت شناخت متقابل قرآن و انجیلبه گزارش ایکنا؛ میشل کعدی، اندیشمند، نویسنده و ادیب مسیحی لبنان از نویسندگان برجسته جهان عرب به شمار می‌آید که عشق و ارادت خاصی به اهل بیت(ع) و ائمه معصومین(ع) دارد، وی ۱۲ جلد کتاب در رابطه با سیره ائمه معصومین(ع) تألیف کرده است.

کعدی با روشن‌بینی و قلم خلاق و نوآور خود، توانسته است شاهکارهای ادبی ارزشمندی برای زبان و ادبیات عرب به ارمغان آورد و با شناخت مکتب تشیع، در این زمینه قلم زده و سیره اهل بیت را در سطح فرا مذهبی و فرا ادیانی گسترش داده است.

وی درباره ضرورت تعامل اسلام و مسیحیت نیز صاحب‌نظر است و بر این مسئله تأکید دارد که شناخت متقابل قرآن و انجیل می‌تواند مسلمانان و مسیحیان را در راستای تقویت زندگی مسالمت‌آمیز یاری کند، به مناسبت ایام کریسمس و فرارسیدن سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح(ع)، با این نویسنده محب اهل بیت(ع) گفت‌و‌گو کردیم، وی از آموزه‌های اسلام و مسیحیت برایمان گفت، متن این گفت‌و‌گو در ادامه می‌آید:

ایکنا ـ جناب کعدی همان‌طور که می‌دانید اسلام و مسیحیت آموزه‌های مشترکی برای خوشبختی و سعادت بشریت تعریف کرده‌اند، نظر شما در این باره چیست؟

از جمله آموزه‌های حضرت مسیح(ع) برای بشریت، همزیستی مسالمت‌آمیز، صفا، دوستی و محبت به یکدیگر است و دلایل مختلفی برای این سخن در انجیل مقدس وجود دارد.
 
یکی از دلایل آن است که حضرت مسیح(ع) دشمنانش را می‌بخشید و از خدا برای آنها طلب آمرزش می‌کرد و می‌فرمود: «خداوندا! آنان را ببخش چرا که آنها نمی‌دانند چه رفتاری انجام می‌دهند.»
 
حضرت مسیح(ع) مواضع مختلفی برای نجات بشر داشت؛ از جمله به شاگردانش موعظه می‌کرد که همزیستی مسالمت‌آمیز و توحید و یکتاپرستی و دیدار با یکدیگر را میان مردم تبلیغ کنند، تا از نزدیک به شناخت خداوند نائل آیند.
 

ایکنا ـ در صحبت‌هایتان به همزیستی و تعامل در مسیحیت اشاره کردید، در این باره توضیح بیشتری می‌فرمایید؟

همان‌طور که ذکر شد از آموزه‌های حضرت عیسی (ع) تأکید بر ارتباط خوب میان مردم، محبت و دوستی و دیدار و تعامل بدون قید و شرط با یکدیگر بوده است. در اینجا منظور از دیدار و تعامل، بیشتر محبت و دوستی مسیحیان و مسلمانان با یکدیگر است؛ از طرفی باید بگویم دین مؤثر و کارآمد، در چارچوب ایمان به خداوند یکتا، اگر پیروانی نداشته باشند، تنها یک ایده است و ارزشی ندارد و اندیشه‌ای است که در نطفه خفه شده است.
 
به هرحال، مسیحیان و مسلمانان بیشترین نزدیکی را به خداوند متعال دارند، از این رو طی قرن‌ها و دوران‌های طولانی، ضرورت ایجاب کرده است که مسیحیت و اسلام در یک مسیر واحد که همان ایمان بدون قید و شرط به خداوند متعال است، حرکت کند.

ایکنا ـ با توجه به این توضیحات، تعامل حقیقی اسلام و مسیحیت چگونه ممکن می‌شود؟

مشخصه این تعامل مشارکت عملی در فعالیت‌های مشترک و احترام متقابل به ویژه در روز میلاد حضرت مسیح(ع)(ایام کریسمس) است. از این منظر، زمانی که من با مسلمانان در ایام میلاد حضرت مسیح (ع) دیدار می‌کنم، می‌بینم که بسیاری از منازلشان به مناسبت میلاد مسیح (ع) با درخت کاج تزیین شده است. آیا این کار مشارکت آنها در عید میلاد حضرت مسیح (ع) نیست؟ آیا در دنیا با این وسعت می‌توان جایی زیباتر از لبنان برای چنین دیدارهایی یافت؟
 
خداوند از ما خواسته است که ایمان بیاوریم و این ایمان در دیدار میان بندگان مسلمان و مسیحی خدا تجلی می‌یابد. خداوند راضی است که یک مسیحی، مسیحی بماند و یک مسلمان بر مسلمانی خود باقی بماند؛ زیرا نیت‌ و هدف یکی است و این مسئله در انجیل مقدس و قرآن کریم به طور آشکار بیان شده است.

ایکنا ـ به نظر شما در تعامل اسلام و مسیحیت، قرآن و انجیل چه جایگاهی دارند و چقدر می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند؟

در این زمینه باید بگویم تعداد مسیحیانی که قرآن کریم را می‌شناسند و تعداد مسلمانانی که انجیل را می‌شناسند اندک هستند، بنابراین امیدوارم مسیحیان و مسلمانان، این سخن مرا بخوانند و بشنوند چرا که این سخن را با تمام وجود و از سر محبت می‌گویم، این سخن، خطاب یک مسیحی مؤمن به برادران مسلمان و مسیحی خود است، از آنان می‌خواهم که قرآن و انجیل و کتب مقدس یکدیگر را بخوانند، مسیحی و مسلمان فرقی ندارد، زیرا همه آنها بندگان پروردگار یکتا هستند و این که می‌گویم اطلاعاتشان از قرآن و انجیل کم است، دلیل و مستندات خاص خود را دارم و باید بدون بحث و جدل این مسئله را پذیرفت.

آیه 46 سوره عنکبوت بیانگر تعامل اسلام و مسیحیت است/ ضرورت شناخت متقابل قرآن و انجیل«میشل کعدی» جوان در حال نوشتن پایان‌نامه درباره امام علی(ع)

این عکس از سوی خود ایشان در اختیار ایکنا قرار گرفته و تأکید شده است در این مصاحبه مورد استفاده قرار گیرد

قرآن و انجیل هر دو از ما خواسته‌اند که در مسیر الهی گام برداریم و از این دو کتاب مطالبی را برچینیم که روح و جانمان را با عشق الهی جلا بخشد.

حضرت عیسی مسیح (ع) در این زمینه فرموده است: «انسان تنها با نان، زنده نمی‌ماند» و حضرت رسول اکرم (ص) و سرور ائمه، حضرت علی (ع) نیز به همین مسئله اشاره دارند.
 
آیا با وجود تمام آموزه‌هایی که داریم ما مسلمانان و مسیحیان نباید در موضع دفاع در مقابل هر گونه تردید و کفر و دشمنانی برآییم که جایگاه خدا را در قلب‌های ما نشانه گرفته‌اند؟

ایکنا ـ شما با قرآن کریم آشنایی دارید و آیات این کتاب مقدس را خوانده‌اید، به نظر شما در قرآن کریم تعامل اسلام و مسیحیت به چه میزان مورد توجه قرار گرفته است؟

قرآن به تعامل اسلام و مسیحیت اشاره دارد، در این باره آیه‌ای از قرآن کریم به ذهنم می‌رسد که بر تعامل مسلمانان با مسیحیان تأکید کرده است، آنجا که خداوند متعال می‌فرماید: «وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ ۖ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْنَا وَأُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَإِلَٰهُنَا وَإِلَٰهُكُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ: با اهل کتاب جز به روشی که از همه نیکوتر است مجادله نکنید، مگر کسانی از آنان که ستم کردند؛ و (به آنها) بگویید: ما به تمام آنچه از سوی خدا بر ما و شما نازل شده ایمان آورده‌ایم، و معبود ما و شما یکی است، و ما در برابر او تسلیم هستیم» (آیه 46 سوره عنکبوت)

ایکنا ـ با توجه به این‌که در ایام کریسمس هستیم، به نظر شما مشارکت مسلمانان در جشن‌های کریسمس چقدر می‌تواند در کاهش تنش‌ها و وحدت آفرینی میان مسلمانان و مسیحیان مؤثر باشد؟

این مسئله مهمی است و من در اینجا از همه دوستان مسلمان خود می‌خواهم در جشن میلاد حضرت مسیح (ع) در لبنان و سایر کشورهای عربی و کشورهای سراسر جهان شرکت کنند تا همه مسیحیان نیز احساس کنند که مسلمانان با آن‌ها برادرند و همه ما یک خدای واحد را می‌پرستیم.

ایکنا ـ هما‌نطور که می‌دانید ما از یک رسانه قرآنی با شما گفت‌و‌گو می‌کنیم، در پایان بفرمایید چه پیامی برای جامعه قرآنی دارید؟

در اینجا به همه اهالی قرآن و کسانی که دوستشان دارم می‌گویم که یک مؤمن واقعی، مسلمان باشد یا مسیحی، ممکن نیست تعصب مذهبی به او راه یابد.

همچنین از آن‌ها می‌خواهم که قرآن و انجیل را با دقت بیشتری بخوانند، زیرا آموزه‌های این دو کتاب مقدس سازنده جوامع بشری و عامل اعتلای روحی و معنوی این جوامع است، اگر چنین کنیم، از تنش‌های دینی جلوگیری خواهیم کرد و خداوند متعال را راضی نگه داشته‌ایم.
 
از طرفی از مسیحیان نیز می‌خواهم که پس از گذشت مدت زیادی از ظهور دین اسلام، یک بار دیگر موضع خود در قبال پیامبر بزرگ مسلمانان، قرآن و حضرت مسیح(ع) و حضرت مریم(س) (که در قرآن به آن اشاره شده) را مشخص کنند و بار دیگر تأکید کنند که دیدگاه آنان نسبت به انجیل و قرآن چیست.

انتهای پیام
captcha