وحدت مسئولان باعث احیای سرمایه اجتماعی می‌شود
کد خبر: 4023821
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
استاندار اصفهان:

وحدت مسئولان باعث احیای سرمایه اجتماعی می‌شود

استاندار اصفهان در بیست‌وسومین جلسه علنی شورای شهر اصفهان گفت: امید مردم و سرمایه‌ اجتماعی خدشه‌دار شده است و وحدت میان مسئولان می‌تواند این امید را به جایگاه اصلی خود برگرداند.

حضور استاندار اصفهان در بیست‌وسومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان

به گزارش ایکنا، به نقل از اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان با حضور در بیست‌وسومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: امروز کسانی که اعتقاد قلبی به نظام جمهوری اسلامی، انقلاب و شهدا دارند و دغدغه‌مند اصلاح امور و ارائه خدمت ویژه، خالصانه و صادقانه به مردم هستند، در جای جای استان وارد کارزار خدمت‌رسانی شده‌اند.

وی افزود: در شورای شهر و شهرداری اصفهان، تیمی وجود دارد که دغدغه اصلی آنها مباحثی است که سال‌ها دغدغه مردم بوده، مردم نیز به این تیم امید بسته‌اند. ما به دنبال این هستیم که از همت موجود در همه مجموعه‌ها برای حل مشکلات مردم استفاده کنیم، اگر قدمی برمی‌داریم و قلمی می‌زنیم، باید در راستای کمک به مردم باشد و مراقب باشیم دیگران ما را از مسیر اصلی خود منحرف نکنند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه امید مردم و سرمایه‌ اجتماعی خدشه‌دار شده است، گفت: وحدت میان مسئولان می‌تواند این امید را به جایگاه اصلی خود برگرداند.

وی بیان کرد: اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی است و اگر به دنبال حفظ این جایگاه هستیم، باید مؤلفه‌هایی را که باعث امتداد این فرهنگ می‌شود، در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ کنیم.

مرتضوی ادامه داد: شهرداری به‌عنوان دستگاهی که بیشترین تعاملات را با امور روزمره مردم دارد، نقش مهمی ایفا می‌کند. در همه تصمیماتی که در شورای شهر گرفته می‌شود، باید به جایگاه اصفهان به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی توجه ویژه داشت.

وی با اشاره به نگاه عدالت‌محورانه در شهر، گفت: باید به موضوع حاشیه‌نشینی توجه ویژه داشت، تا مشخص شود چه تدابیری لازم است، تا این مشکل در همه ابعاد حل شود و شورای شهر در این زمینه نقش مهمی به عهده دارد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه روند حرکت شهر باید مبتنی بر شناخت جایگاه استان باشد، گفت: راهبردهای اصلی توسعه گردشگری و صنایع های‌تک برای اصفهان تعریف شده است، بخش قابل توجهی از راهبرد نخست در مدیریت شهری تعریف می‌شود. جایی که شهرداری به‌صورت محوری نقش ایفا نمی‌کند، می‌تواند به‌عنوان پیشران سایر دستگاه‌ها را هدایت کند.

وی ادامه داد: در حاشیه زاینده‌رود، فرصت‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند زیرساخت‌های ابتدایی برای توسعه گردشگری را فراهم کند که دعوت از سرمایه‌گذاران باید از اقداماتی باشد که در محور برنامه‌های مدیریت شهری قرار می‌گیرد.

مرتضوی با اشاره به جلسه با رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، گفت: در این جلسه، درباره این موضوع گفت‌وگو شد که با بعضی از مجموعه‌های مؤثر می‌توانیم وارد تعامل شویم، تا اقداماتی در زمینه توسعه زیرساخت‌ها، از جمله ساخت‌وساز هتل در اصفهان انجام شود.

وی با بیان اینکه هزار و ۶۰۰ ابنیه میراثی در اصفهان وجود دارد که حفظ آن باید در دستورکار قرار گیرد، گفت: با اعتبارات دولتی مشخص نیست چه بلایی بر سر این میراث بیاید، بنابراین در شورای شهر باید بررسی شود که چگونه با وارد کردن بخش خصوصی می‌توانیم این میراث را به گونه‌ای حفظ کنیم که از قید و بند ارقام دولتی رها شویم.

استاندار اصفهان افزود: شورای شهر وظیفه دارد از هویت و تاریخ اصفهان دفاع کند، این تاریخ متعلق به ماست و باید برای حفظ آن برنامه‌ریزی و تلاش کنیم.

وی با اشاره به تشییع پیکر تعدادی از شهدای تازه تفحص شده دفاع مقدس در اصفهان، گفت: اصفهان، شهر شهیدان نامیده می‌شود و در ایام پیش رو که متعلق به این شهداست، باید برنامه‌ ویژه‌ای در اصفهان برگزار شود که در شأن جایگاه و مقام این شهر و شهدای آن باشد.

آسیب‌های اجتماعی، دستورکار دستگاه‌های اجرایی باشد

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان نیز در بیست‌و‌سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: برای تحول در استان و رفع مشکلات عمده آن، نیازمند همراهی همه دستگاه‌های اجرایی هستیم. نقطه الحاق دستگاه‌ها، استاندار است و امیدواریم این پیوند و وحدت برای حل مشکلات ایجاد شود.

وی افزود: یکی از گلوگاه‌های ارتقا و توسعه شهر، کمیسیون ماده پنج است، این کمیسیون چهار عضو اصلی دارد، ولی حدود ۳۰ نفر در جلسه حضور پیدا می‌کنند و با نظریات خلاف مسیر مدیریت جلسه، آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. فرآیند این کمیسیون باید اصلاح شود، تا کار سرعت گیرد.

شهردار اصفهان با اشاره به حرکت مدیریت شهری در راستای حل مشکلات حوزه اجتماعی، گفت: حاضریم در کنار مدیران استان قرار بگیریم، تا مسائل و مشکلات حوزه اجتماعی شهر حل شود. آسیب‌های اجتماعی، مشکلی است که خود می‌توانیم آن را حل کنیم، کافی است دستگاه‌های اجرایی به وظایف ذاتی خود در این زمینه عمل کنند.

اثرات سوء فرونشست زمین کمتر از زلزله نیست

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در نطق پیش از دستور بیست‌وسومین جلسه علنی شورای شهر، با تبریک میلاد حضرت عیسی(ع) به مسیحیان اصفهانی، اظهار کرد: امیدواریم همشهریان مسیحی ما سال خوب و پرباری را آغاز کنند.

وی با اشاره به روز ملی ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی، گفت: کشور ما با بحران‌های طبیعی روبروست، ولی در سال‌های اخیر با توجه به اقدامات انجام‌شده و مقاوم‌سازی‌های صورت گرفته، به‌خصوص در روستاها، با تلفات کمتری پس از اتفاقاتی همچون زلزله روبرو هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پدیده فرونشست زمین، بیان کرد: آثار این پدیده کمتر از زلزله نیست و امیدواریم قبل از اینکه آثار آن بر شهر غلبه کند، اثرات سوء آن سنجیده و تصمیمات لازم گرفته شود.

وی با اشاره به بودجه ۱۴۰۱ دولت، افزود: متأسفانه اغلب کمک‌های دولت در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی کلانشهرها از بودجه حذف شده و صددرصد تأمین آن بر عهده شهرداری‌هاست. در اصفهان به‌عنوان آلوده‌ترین شهر کشور، بی‌توجهی به حمل‌ونقل عمومی ممکن است باعث دو مسئله شود که اولین آن، ایجاد فشار مضاعف بر مردم به دنبال نوسازی ناوگان اتوبوسرانی است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: سن ناوگان اتوبوسرانی که به چهار سال کاهش یافته بود، اکنون به ۱۰ سال رسیده است. زمانی دولت ۸۷.۵ درصد هزینه خرید اتوبوس را پرداخت می‌کرد، در حالی که آن زمان قیمت اتوبوس، ۱۰۰ میلیون تومان بود. این کمک رفته رفته کاهش پیدا کرده و اکنون که قیمت اتوبوس حدود شش میلیارد تومان است، حذف کمک دولت سبب می‌شود که شهرداری‌ها فشار مضاعف بر مردم وارد یا از خرید اتوبوس صرف‌نظر کنند که نتیجه آن، بروز دومین اثر مخرب یعنی تشدید آلودگی هواست.

انتهای پیام
captcha