دلایل اهمیت علوم طبیعی از منظر اسلام
کد خبر: 4021217
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰

دلایل اهمیت علوم طبیعی از منظر اسلام

مدیر عامل شرکت‌های معادن قدس رضوی گفت: در قرآن کریم حدود 750 آیه در باب خداشناسی حوزه علوم طبیعی آورده شده است. آیاتی که خداوند از پدیده‌های طبیعی یاد می‌کند که در حقیقت خداوند در تمامی این آیات بندگان خود را دعوت به تفکر در پدیده‌های طبیعی می‌کند تا انسان‌ها از راه مشاهده نظم و هماهنگی دستگاه‌ آفرینش به عجایب خلقت پدیده‌های عالم پی ببرند.

اسلام دین اسلامبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدمحمد شریف واقفی، مدیرعامل شرکت‌های معادن قدس رضوی، امروز 24 آذرماه، در پنجمین نشست علمی کنگره بین‌المللی اقتصاد، اشتغال و تولید در آیینه قرآن و عترت(ع) با موضوع«اقتصاد، اشتغال و تولید، بخش صنعت، معدن و انرژی، آسیب‌شناسی، چشم‌انداز و راهکارها» که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: اولین آیاتی که خداوند به پیامبر گرامی اسلام(ص) نازل کردند در مورد قلم و تعلیم علم به انسان است، در قرآن حدود 780 مرتبه لفظ علم و مشتقات آن آمده است که این موضوع اهمیت موضوع علم را نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: اینکه من بتوانیم این جایگاه والای علم را بهتر تبیین کنم با مقام شهید مقایسه می‌کنم که در خصوص اهمیت مقام شهید در احادیث و آیات و روایات به مراتب شنیده‌ایم. با توجه به اینکه مقام شهید جزو بالاتری مقامات در نزد پروردگار است و به فرموده پیامبر اکرم(ص) بالاترین نردبان کارهای خیر و نیک مقام فردی است که در راه خدا کشته و شهید می‌شود و هنگام شهید شود بالاتر از آن مقام و منزلتی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت‌های معادن قدس رضوی تصریح کرد: این در حالی است که امام صادق(ع) در خصوص علم و عالم می‌فرمایند که در بین کفه سنجش‌هایی که در عرصه محشر انجام می‌شود، کفه خون شهدا و کفه دانشمندان است، در حقیقت کفه‌ای که دانشمندان در آن قرار دارد، سنگین‌تر از کفه‌ای خواهد بود که خون شهدا در آن قرار دارد.

شریف‌واقفی اظهار کرد: دلایل اهمیت علوم طبیعی از نظر اسلام را به دو مقوله نقش علوم در بحث خداشناسی و نقش علوم در قوام و اعتلای جامعه اسلامی، اشاره می‌کنم. در قرآن کریم حدود 750 آیه در باب خداشناسی حوزه علوم طبیعی آورده شده است. آیاتی که خداوند از پدیده‌های طبیعی یاد می‌کند که در حقیقت خداوند در تمامی این آیات بندگان خود را دعوت به تفکر در پدیده‌های طبیعی می‌کند تا انسان‌ها از راه مشاهده نظم و هماهنگی دستگاه‌ آفرینش به عجایب خلقت پدیده‌های عالم پی ببرند.

وی خاطرنشان کرد: در سوره فاطر خدای متعال پس از ذکر سلسله‌های پدیده‌های طبیعی می‌فرمایند که تنها علما هستند که عظمت خدا را در می‌یابند و خشیت شایسته او در دلشان پیدا می‌شود. این نکته زمانی برای ما روشن تر می‌شود که حتی دانشمندان فاخر در اعصار گذشته نیز اعتراف کردند که علم اثبات می‌کند که طراحی جهان هوشمندانه است.

مدیر عامل شرکت‌های معادن قدس رضوی افزود: همچنین ما دانشمندان متعددی داشتیم که در مسیر علوم علمی با کلام نورانی قرآن نیز آشنا شدند و با مقایسه آیات قرآن با علوم طبیعی به اسلام روی آوردند. همانگونه که می‌دانیم امروز یکی از چالش‌های بشر میزان پیشرفت آن کشور در حوزه دانش و فناوری است، اگر امروز می‌بینیم که برترین قدرت‌های جهان با ما سر میز مذاکره می‌نشینند یکی از دلایل این دستیابی دانشمندان ماست که منجر به قدرت ما در مقابل این کشورها شده است.

شریف‌واقفی بیان کرد: همانگونه پیامبر اکرم(ص) فرمودند که مسلمانان هیچگاه نباید تحت سلطه کفار باشند و بنابراین باید از هر جهت مستقل باشند و برای این استقلال و خروج از سلطه، مطالعه و فراگیری علوم طبیعی لازم است.

وی در بخش دیگری از این نشست به آسیب‌ها، چالش‌ها و راهکارهای حوزه معدنی خاطرنشان کرد: با نگاهی که در دهه‌های گذشته با فاصله زمانی سال‌های 1300 تا 1340 شمسی داشته باشیم متوجه می‌شویم که اکثر فعالیت‌های اکتشافی به وسیله کشورهای غربی انجام شده و ایرانیان نداشتن نیرو نقش چندانی را در طی این سال‌ها ایفا نکردند اما با ورود فارغ‌التحصیلان حوزه معدن از دانشگاه‌های کشور به این صنعت، بخش معدنی کشور در دست متخصصان داخلی قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت‌های معادن قدس رضوی گفت: با وجود این پتانسیل‌های ارزشمند آنچه که سبب عدم دستیابی به جایگاه اصلی بخش معدن در کشور شده است متأسفانه وجود نفت در ایران است، در حقیقت وابستگی ایران به نفت و گاز در طول سالیان همواره دولت‌های ما را علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بیشتر در این زمینه کرده و از توجه آن‌ها به بخش معدن باز داشته است.

شریف‌واقفی عنوان کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که ذخایر نفتی جهان به سرعت در حال مصرف شدن است و طبق تخمین‌هایی که صورت گرفته ذخایر نفتی اکثر کشورها تا حدود 40 سال آینده به پایان خواهد رسید و بنابراین وابستگی شدید به نفت یک تهدید اساسی برای کشورهای تولید کننده است.

وی با بیان اینکه بخش معدن یکی از حوزه‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: ایران با داشتن بیش از 70 نوع ماده معدنی و ذخایر قابل توجهی جزو کشورهای برتر دنیاست، به گونه‌ای که ایران 7درصد ذخایر معدنی را در خود جای داده است.

مدیر عامل شرکت‌های معادن قدس رضوی خاطرنشان کرد: چالش‌ها و آسیب‌های حوزه معدن در کشور را می‌توان به تحریم‌های ایالت متحده آمریکا، نوسانات شدید نرخ ارز، مجموعه سیاست‌های اقتصادی و تجاری دولت به ویژه در سال‌های گذشته که منجر به افزایش هزینه‌های تولید و از دست رفتن بخشی از بازارهای صادراتی شده است، اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha