وحدت محتوایی حوزه و دانشگاه با ایجاد مجموعه‌ای منسجم تحقق می‌یابد
کد خبر: 4021015
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲

وحدت محتوایی حوزه و دانشگاه با ایجاد مجموعه‌ای منسجم تحقق می‌یابد

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا تأکید کرد: نیازمند مجموعه منسجمی هستیم که به وحدت محتوایی حوزه و دانشگاه دست پیدا کنیم.

وحید پاشایی عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سیناوحید پاشایی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا و مسئول دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه در مقام مفهوم از جایگاه والایی برخوردار است و در حقیقت از ثمرات خوب انقلاب بوده و تاکتیکی بسیار مناسب توسط امام خمینی(ره) بود که از طریق دکتر مفتح پی‌ریزی شد.

وی با اشاره به اینکه از نظر مفهومی درباره این موضوع هیچ مشکلی وجود ندارد، افزود: متأسفانه به دلیل فاصله‌های ایجاد شده در میان حوزویان و دانشگاهیان و در برخی مواقع نیز به دلیل خصومت‌ها و جدل‌ بین این دو، وحدت مفهومی تبدیل به کلیشه شده و اکنون به‌صورت واقعی و صددرصدی شاهد این موضوع نیستیم.

پاشایی با اشاره به اینکه این موضوع صرفاً به‌عنوان یک کلیشه هم نیست، اظهار کرد: باید انصاف و میانه را در این موضوع در نظر گرفت چراکه حضور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که زیرمجموعه آن گروه‌های معارف اسلامی قرار می‌گیرند شاخصه حضور حوزویان در دانشگاه‌ها محسوب می‌شود و بسیاری از اساتید گروه معارف را حوزویان تشکیل می‌دهند همچنین افرادی که در نهاد فعال هستند از حوزویان سطح بالا بوده بنابراین می‌توان گفت بخشی از وحدت حوزه و دانشگاه به شکل واقعی و محتوای شکل گرفته اما با نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم.

وحدت مفهومی حوزه و دانشگاه؛ وحدت ایده‌آل

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی با تأکید بر اینکه نباید به وحدت شکلی و ظاهری اکتفا کنیم، افزود: باید در پی تحقق وحدت محتوایی باشیم و وحدت محتوایی نیز بسیار پیچیده‌تر از وحدت ظاهری است و با برگزاری یک نشست و یک همکاری اتفاق نمی‌افتد نیازمند مجموعه منسجم هستیم که با یکدیگر همکاری‌های بلندمدت و طولانی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این صورت است که از بار منفی نگاه‌ها به‌طور متقابل کاسته و با حقیقت محتواهای حوزه و دانشگاه آشنا می‌شوند در حقیقت این محتواها هستند که منجر به وحدت مفهومی و وحدت ایده‌آل ما خواهد بود.

سند اسلامی شدن دانشگاه مؤثر در ایجاد وحدت محتوایی

مسئول دبیرخانه وحدت حوزه و دانشگاه استان همدان تأکید کرد: سند اسلامی شدن دانشگاه می‌تواند در ایجاد وحدت مفهومی بسیار مؤثر باشد چراکه با در نظر گرفتن این سند دست کم در حوزه علوم انسانی شاهد تحقق این وحدت مفهومی خواهیم شد.

وی تأکید کرد: همکاری نهادهای بالادستی همچون وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و جامعه مدرسین می‌تواند در تحقق این وحدت مفهومی بسیار مؤثر باشند و با تصویب قوانین و مقرراتی در این راستا و تدوین آیین‌نامه‌هایی بستر مناسب این امر را فراهم کنند.

پاشایی گفت: دغدغه اصلی مفتح این بود که دانشگاه و حوزه تلقی درستی از یکدیگر در سطح اساتید داشته باشند چراکه حوزویان دانشگاهیان را به بی‌دین و لائیک بودن متهم می‌کردند و دانشگاهیان نیز حوزویان را به تحجر و تعصب متهم می‌کردند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین راهکار برای حل این مسئله این است که دقیقاً دیدگاه دکتر مفتح پیاده‌سازی شده و وحدت حوزه و دانشگاه در دید اساتید سطح بالا اصلاح شده و تلقی‌ها را درست کنیم تا زمینه برای همکاری‌های بیشتر فراهم شود.

انتهای پیام
captcha