برای بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ با مشکل مواجه هستیم
کد خبر: 4019666
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
فرماندار:

برای بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ با مشکل مواجه هستیم

فرماندار شهرستان کوهرنگ با بیان اینکه برای بازسازی مناطق زلزله‌زده در شهرستان کوهرنگ با مشکلاتی مواجه هستیم، گفت: برای برخی روستاهای این شهرستان طرح هادی تهیه نشده است، بنابراین ساکنان برای احداث منازل تخریبی با مشکلات قانونی مواجه هستند.

مناطق زلزله زده

مرتضی زمانپور، فرماندار کوهرنگ، ۱۸ آذرماه در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان کوهرنگ با حضور معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره زلزله ۵.۷ ریشتری در ۱۲ مهرماه سال‌جاری، اظهار کرد: از زمان وقوع زلزله ۵۷ پس‌ لرزه در شهرستان کوهرنگ رخ داده است.

فرماندار کوهرنگ افزود: در روزهای ابتدایی ۲۰۰ خانوار را به‌صورت اضطراری اسکان دادیم، همچنین بحث ارزیابی خسارت‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی انجام و به ستاد مدیریت بحران ارسال شد.

وی با بیان اینکه برای بازسازی مناطق زلزله‌زده در شهرستان کوهرنگ با مشکلاتی مواجه هستیم، عنوان کرد: برای برخی روستاهای این شهرستان طرح هادی تهیه نشده است، بنابراین ساکنان برای احداث منازل تخریبی با مشکلات قانونی مواجه هستند.

زمانپور افزود: همچنین در برخی روستاها، صاحبان منازل تخریب شده در زلزله دارای اسناد مالکیت قدیمی هستند، وقتی برای استعلام مراجعه می‌کنند، اراضی آن‌ها ملی محسوب شده و نمی‌توانند ساخت و ساز انجام دهند.

فرماندار کوهرنگ بیان کرد: برخی روستاهای در معرض خطر در این شهرستان مانند محمودآباد، کچوز و ... نیازمند جابجایی هستند، در زلزله اخیر منازل آن‌ها آسیب دیده و باید این مسئله مورد توجه قرار بگیرد.

وی در خصوص بهسازی جاده‌های روستایی در شهرستان کوهرنگ، توضیح داد: به‌علت مشکلات پیمانکاران از ادامه کار انصراف دادند، ۵۴ کیلومتر از جاده‌های روستایی بخش بازفت نیازمند بهسازی است که در گذشته با پیمانکاران قرارداد منعقد شده بود.

زمانپور با اشاره به اینکه صدور پروانه برای بازسازی منازل تخریب شده بر اثر زلزله در کوهرنگ رایگان است، خاطرنشان کرد: ساکنان مناطق محروم توان پرداخت هزینه برای تهیه نقشه را ندارند، بنابراین چهار نقشه در چند ابعاد تهیه شده است و در اختیار زلزله‌زدگان به‌صورت قرار می‌گیرد، نیاز است این نقشه‌ها رایگان باشد.

فرشید ریاحی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در این جلسه با اشاره به اینکه در شهرستان کوهرنگ ۷۰۶۱ واحد مسکونی وجود دارد، اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد واحدهای مسکونی در سنوات گذشته مقاوم‌سازی شده‌اند و ۳۰۰۰ واحد نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

وی افزود: احتمال افزایش تعداد واحدهای تخریبی و تعمیری وجود دارد، مصالح سیمان و میلگرد تامین شده و متناسب با نیاز توزیع می‌شود.

ریاحی با تأکید بر اینکه برای احداث ۱۰۰ واحد مسکونی اسکلت فلزی پیش ساخته تهیه شده است، خاطرنشان کرد: این مسئله بازسازی را تسریع می‌کند، در حال حاضر ۲۸ دستگاه ماشین سنگین در حال آواربرداری هستند، پس از پایان آواربرداری بازسازی منازل انجام می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام
captcha