توان‌یابان یزدی سبک زندگی جدیدی را تجربه می‌کنند
کد خبر: 4018061
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲

توان‌یابان یزدی سبک زندگی جدیدی را تجربه می‌کنند

مدیرکل بهزیستی استان یزد از تبدیل مراکز توانبخشی معلولان از تجمعی به خانواده‌های کوچک برای توانمندسازی این قشر و با هدف ارائه خدمات بهتر در استان خبر داد.

محمدعلی عطابخش، مدیرکل بهزیستی استان یزد محمدعلی عطابخش، مدیرکل بهزیستی استان یزد به مناسبت 12 آذرماه، روز جهانی معلولان در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به اینکه معلولیت‌ها بر اساس اختلالاتی که عامل بروز آن است در 6 بخش جسمی و حرکتی، عقب‌ماندگی ذهنی، اختلالات اعصاب و روان، حس بینایی، شنوایی، گفتاری تقسیم‌بندی می‌شود اظهار کرد: شدت معلولیت نیز در چهار دسته خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید قرار می‌گیرد.

وی بیشترین درصد معلولیت‌ها را در بخش جسمی و حرکتی دانست و گفت: فعالیت‌ها در راستای توانمندسازی افراد برنامه‌ریزی و در دستور کار قرار می‌گیرد و لذا هدف این است وابستگی افراد دارای معلولیت به دیگران کاهش یابد. 

مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به اینکه اکنون 29 هزار معلول تحت پوشش این سازمان هستند اظهار کرد: برای این تعداد بیش از 37 هزار معلولیت تعریف می‌شود چرا که برخی از افراد دارای چند معلولیت هستند.

وی از تبدیل مراکز توانبخشی معلولان از تجمعی به خانواده‌های کوچک در جهت توانمندسازی این قشر و با هدف ارائه خدمات بهتر در استان خبر داد و گفت: در همین راستا تاکنون دو مرکز شبه خانواده در شهرستان‌های یزد و اردکان برای معلولان بالای 14 سال با شدت معلولیت خفیف تا متوسط راه‌اندازی شده است.

عطابخش با اشاره به مناسب‌سازی محیط زندگی و محیط‌های شهری بیان کرد: در سال گذشته جمعاً 500 نفر از معلولان از تسهیلات مناسب‌سازی محیط زندگی خود و خودرویشان برخوردار شده‌اند و در رابطه با مناسب‌سازی محیط‌های شهری که عمدتاً پیاده‌روها بوده است نیز با همکاری شهرداری 40 کیلومتر از معابر شهری در قالب طرح‌های هفت خوان و سیمرغ برای معلولان به صورت استاندارد مناسب‌سازی شده است.

مدیرکل بهزیستی استان یزد با تأکید بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در راستای توانمندسازی، اشتغال و بازتوانی معلولان گفت: مهمترین بخش این قانون مربوط به مناسب‌سازی محیط برای معلولان است که در استان یزد با برگزاری جشنواره گردشگری معلولان کلید خورده و متعاقب آن همکاری‌های خوبی از سوی شهرداری‌ها در راستای تحقق شهر دسترس‌پذیر صورت گرفته است.

وی در مورد اشتغال معلولان در استان گفت: نظر به دو برابر شدن میزان تسهیلات اشتغالزایی برای معلولان در مقابل دو برابر نشدن مبلغ کل اختصاص یافته به استان و از طرفی عدم تخصیص اعتبار از سوی بانک‌های عامل در کشور، امسال کاهش اشتغال معلولان در استان را شاهدیم ولی امیداریم تا پایان سال بتوانیم به تعهدات خود در این زمینه عمل کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان یزد از فعالیت 75 مرکز روزانه توانبخشی در استان خبر داد و گفت: همچنین 18 بخش مراقبتی شبانه‌روزی در استان فعالیت دارد که این بخش‌ها به سالمندان، بیماران روانی مزمن، کم توانان ذهنی و معلولان جسمی حرکتی خدمات می‌دهند.

عطابخش عمده‌ترین علت بروز معلولیت‌ها در استان را سوانح و حوادث خواند و گفت: خوشبختانه اقدامات پیشگیرانه‌ خوبی در قالب غربالگری ژنتیک برای جلوگیری از بروز معلولیت‌ها در استان صورت گرفته اما با توجه به افزایش شاخص امید به زندگی و افزایش سالمندان در استان نمی‌توان از کاهش نرخ شیوع معلولیت در استان سخن گفت. 

مسعود نشان، معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد نیز شعار هفته افراد دارای معلولیت را «پیش به سوی دنیایی فراگیر، دسترس‌پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت» اعلام کرد و گفت: تجلیل از 20 خانواده دارای فرزند چند معلولیت، ارائه خدمات رایگان توانپزشکی به افراد تحت پوشش شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، معرفی توانمندی‌ها از جمله برنامه‌های این هفته است.
 
نشان، ظرفیت‌ها و مسائل و مشکلات افراد دارای معلولیت در رسانه‌ها، تدوین برنامه‌های آگاه‌سازی جامعه پیرامون روز جهانی افراد دارای معلولیت، تجلیل از نویسندگان دارای معلولیت در عرصه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، برگزاری جشن گرامیداشت هفته دارای معلولیت، حضور در نماز جمعه و ایراد سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه توسط مسئولان بهزیستی در شهرستان‌ها را از دیگر برنامه‌ها دانست.
انتهای پیام
captcha