بیش از ۹ هزار رقبه در زنجان فاقد سند است
کد خبر: 4014885
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷

بیش از ۹ هزار رقبه در زنجان فاقد سند است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه 9100 رقبه در زنجان فاقد سند است گفت: بیشتر موقوفات فاقد درآمد کافی بوده و منابع تأمین اعتبار برای پرداخت هزینه‌های نقشه‌برداری و ثبتی پیش‌بینی نشده است.

مختار کرمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجانحجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: با توجه به اینکه اولین و مهمترین وظیفه سازمان اوقاف و امور خیریه حفظ و صیانت ازموقوفات از طریق اخذ سند و تثبیت مالکیت رسمی موقوفات است، با تدابیر اتخاذ شده در راستای رفع مشکلات و موانع صدور اسناد مالکیت موقوفات تفاهم‌نامه‌ای مشترک بین سازمان اوقاف و امور خیریه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منعقد شده است و مفاد این تفاهم‌نامه توسط کارگروه‌های استانی و شهرستانی به صورت ماهانه رصد و اجرا ‌می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: اغلب مشکلات ثبتی موقوفات در این کارگروه‌ها مطرح و راهکارهای لازم ارائه می‌شود علی‌رغم آن برخی مشکلات همچنان وجود دارد که لازم است تدابیری برای آن‌ها اندیشیده شود.

وی ابراز کرد: مهمترین مشکل این است که بیشتر موقوفات فاقد درآمد کافی بوده و منابع تأمین اعتبار برای پرداخت هزینه‌های نقشه‌برداری و ثبتی پیش‌بینی نشده است و صدور اسناد مالکیت مستلزم تأمین و پرداخت هزینه‌های ثبتی و نقشه‌برداری است که این موضوع در فرآیند تبدیل اسناد دفترچه‌ای قدیمی به تک برگی جدید و ضرورت انجام نقشه‌برداری مجدد به منظور رعایت اصول نقشه‌برداری کاداستر به پرداخت هزینه‌های مربوطه نیاز دارد.

مدیرکل اوقاف زنجان تأکید کرد: به نظر می‌رسد باید هر ساله اعتبارات دولتی لازم جهت پرداخت چنین هزینه‌هایی پیش‌بینی و تخصیص یابد؛ این کار به حفظ حقوق موقوفات و ارتقای بهره‌روی کمک می‌کند.

وی عدم همکاری برخی متصرفان و شرکای مشاعی رقبات وقفی را از دیگر چالش‌ها برشمرد و گفت: برخی با تصرف رقبات و ایجاد ممانعت جهت تحدید حدود مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند که در صورت عدم ارائه راه حل مناسب ناگزیر از طریق محاکم قضایی اقدام خواهد شد.

کرمی یادآور شد: تا کنون تعداد 24 هزار و 196 رقبه دارای سند و تعداد 9100 رقبه فاقد سند در استان وجود دارد. با همکاری اداره‌ کل ثبت اسناد برای موقوفات سند صادر می‌شود تا از تصرف آن‌ها جلوگیری شود.

انتهای پیام
captcha