تربیت دینی با امر و نهی محقق نمی‌شود
کد خبر: 4009268
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان:

تربیت دینی با امر و نهی محقق نمی‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه تربیت فرزندان دارای زمان خاصی است و نباید این فرصت‌ها را از دست داد، اظهار کرد: تربیت دینی به‌ تدریج و مستمر است و با امر و نهی محقق نمی‌شود.

حجت الاسلام فلاحی اصل، معاون فرهنگی دانشگاه لرستانحجت‌الاسلام حسین فلاحی‌اصل، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، اظهار کرد: والدین در تربیت فرزندان باید قوانین تربیت دینی را فرا گرفته و به آن عمل کنند، چراکه بدون قانون نمی‌شود به تربیت ایده‌آل رسید.

وی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان به دو نوع تربیت جسمی و تربیت دینی نیاز دارند، ادامه داد: بچه‌ها باید با دین آشنا باشند؛ همان‌طور که حضرت زهرا(س) هر شب امام حسن(ع) را به مسجد می‌فرستاد تا سخنرانی‌های نبی مکرم اسلام را بشنود که در این رفتار، آشنا کردن فرزند به مسجد، تقویت حافظه و تقویت گفتار مشاهده می‌شود.

فلاحی‌اصل با تأکید بر اینکه تربیت دینی به‌ تدریج و مستمر است و با امر و نهی محقق نمی‌شود، هماهنگی بین نظام مدرسه و خانواده از راهکارهای تربیت دینی دانست و گفت: تربیت وظیفه دبیر دینی و پرورشی نیست بلکه همه کادر آموزشی در تربیت مسئول هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه نظام ما دینی است و باید نسل جوان و نوجوان با خداشناسی و خودشناسی آشنا باشند، اظهار کرد: بچه‌های ما باید بدانند حساب رهبری و فقاهت در حکومت اسلامی با حساب رئیس در حکومت دیگری جداست؛ لذا فرزندان را با حکومت دینی آشنا کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر در تربیت قانونی نباشد، تنبیه و تشویق معنا ندارد، ادامه داد: آنچه در تربیت مهم است، فرصت تربیت است؛ به این معنا که تربیت یک زمان خاص دارد و والدین باید در زمان مقرر برای فرزندان وقت بگذارند.

فلاحی‌اصل با تأکید بر اینکه همان‌گونه که برای کلاس‌های زبان و ریاضی نوجوانان سرمایه‌گذاری می‌کنیم برای مهارت‌های زندگی آنان هم سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: آشنایی والدین با مهارت مدیریت و کنترل خشم از ضروریات است؛ باید در روش برخورد با فرزندان طوری عمل کنیم که با پرخاشگری نتوانند به خواسته‌های خود برسند، چراکه اگر فرزند با پرخاشگری به خواسته خود برسد از این شیوه استفاده می‌کند و شیوه ارتباطی او در آینده پرخاشگرانه می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه امروزه استفاده از بازی‌های خشن یکی از چالش‌های تربیتی نوجوانان و جوانان است که سبب پرخاشگری بیشتر آنان می‌شود، ادامه داد: فرزندان در سنین نوجوانی خلاقیت بالایی دارند و به بازی‌های نمایشی علاقه دارند به همین سبب خانواده‌ها باید نوجوانان را از دیدن صحنه‌های خشن برحذر دارند، چراکه این صحنه‌ها فکر، روح و روان فرزندان را خراب می‌کند.

وی آموزش فرو بردن خشم و صبر را از شیوه‌های تربیتی نوجوانان و جوانان از منظر اسلام دانست و گفت: دشمن با تهیه برنامه‌های مبتنی‌ بر خشونت به‌ دنبال قساوت قلب نسل جوان است، در حالی‌ که اسلام در تربیت فرزندان به‌ دنبال رقت قلب است.

انتهای پیام
captcha