شیعیان با حفظ اعتقادات با سایر مذاهب با عطوفت برخورد کنند
کد خبر: 4007206
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
رضا الهی‌منش در گفت‌وگو با ایکنا:

شیعیان با حفظ اعتقادات با سایر مذاهب با عطوفت برخورد کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: شیعیان باید با حفظ اعتقادات اصلی خود با کسانی که معتقد به مذهب اهل بیت(ع) نیستند برخورد همراه با عطوفت داشته باشند و در این میان ممکن است افرادی از لطافت شیعیان سوء‌استفاده کنند که باید با صبر و تحمل با آن‌ها کنار بیاییم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا الهی‌منش، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا از قم، اظهار کرد: شیخ صدوق در کتاب امالی از امام صادق(ع) روایت کرده است که ابلیس به آسمان‌ها می‌رفت و زمانی که حضرت عیسی(ع) به دنیا آمد از سه آسمان ممنوع شد و تا چهار آسمان بالا می‌رفت، هنگامی که رسول خدا(ص) به دنیا آمد از همه آسمان‌های هفت‌گانه ممنوع شد که این آثار وجودی نبی اکرم(ص) در هستی برای همه عالمیان مایه رحمت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با تأکید بر اینکه امت پیامبر(ص) باید نسبت به یکدیگر عطوفت داشته باشند، افزود: اگر پیامبر(ص) به‌عنوان اسوه حسنه محسوب می‌شود، باید این اسوه بودن را در زندگی خود نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه شیعه و سنی هر کدام اعتقادات خود را دارند، اما باید ارزش‌های یکدیگر را تکریم کنند، گفت: مسلمانان باید چتر وجودشان را به قدری توسعه دهند که همه انسان‌ها زیر بال عطوفت و رحمت آن‌ها قرار بگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: برخورد مناسب شیعیان با اهل تسنن موجب می‌شود تا ذهنیت منفی که از طریق صهیونیست‌ها و دشمنان به آن‌ها القا شده، کمرنگ شود.

الهی‌منش با اشاره به اینکه اهل بیت(ع) همواره از شیعیان خواسته‌اند که مایه زینت آن‌ها باشند و موجب بدنامی‌شان نشوند، افزود: خداوند می‌فرماید آن‌هایی که ادعای دوست داشتن خدا را دارند باید از دستورات پیامبر(ص) تبعیت کنند تا محبوب خداوند شوند و یکی از دستورات پیغمبر اکرم(ص) این است که مسلمانان با یکدیگر همراه باشند، در آخرین آیه سوره مبارکه فتح نیز آمده است، آن‌هایی که مدعی‌اند از پیامبر(ص) تبعیت می‌کنند، نسبت به دشمنان با صلابت هستند اما میان خودشان عطوفت برقرار است که این درخواست خداوند و پیامبر(ص) است.

وی اظهار کرد: پیامبر(ص) دستور می‌دهد که با مردم با لطافت و نرمی برخورد کنید، بنابراین کسی که می‌خواهد سنت ایشان را اجرا کند باید با مردم رفتار مناسبی داشته باشد.

الهی‌منش در پایان با اشاره به اینکه منظور از وحدت کوتاه آمدن از اعتقادات نیست بلکه در عین اختلاف نظر باید با حفظ وحدت در مقابل دشمنان دین اسلام ایستادگی کرد، یادآور شد: شیعیان باید با حفظ اعتقادات اصلی خود با کسانی که معتقد به مذهب اهل بیت(ع) نیستند برخورد همراه با عطوفت داشته باشند که در این میان ممکن است افرادی از لطافت شیعیان سوء‌استفاده کنند که باید با صبر و تحمل با آن‌ها کنار بیاییم.

انتهای پیام
captcha