وحدت به معنای تحمل آرا و شنیدن نظرات مختلف است
کد خبر: 4006843
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۲
عضو هیئت علمی دانشگاه قم:

وحدت به معنای تحمل آرا و شنیدن نظرات مختلف است

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه وحدت به معنای این نیست که طرفین از عقیده خودشان دست بردارند یا دیگر عقاید را محکوم کنند، گفت: افراد باید برای زدودن شبهه‌ها و مسدود کردن انحرافات در یک فضای مسالمت‌آمیز با تحمل شنیدن نظرات مختلف برای روشن شدن حقیقت گام بردارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا کریمی‌والا، معاون فرهنگی دانشگاه قم، در گفت‌وگو با ایکنا از قم، گفت: مسئله وحدت و همدلی بین آحاد جامعه یکی از میانه‌های ضروری جامعه است، طوری که پایندگی جامعه مرهون وحدت، وفاق و همدلی است.

وی ادامه داد: خلوت‌گزینی و دوری از دیگران با همدلی و وحدت منافات دارد، انسان نسبت به نا‌اهلان و انسان‌های نادرست دوری می‌گزیند، اما باید نسبت به آحاد جامعه وفاق و همدلی پیشه کند. وقتی‌که به سبک زندگی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نگاه می‌اندازیم متوجه می‌شویم که پیشگام وحدت بودند، وفاق اجتماعی و وحدت در جامعه در سیره حضرت علی(ع) یک مسئله و عنصر شاخص بود.

کریمی‌والا با اشاره به آیه ۴۶ سوره انفال افزود: در قرآن کریم سبک و سیره جامعه مؤمنین نمایان شده است، تشتت آرا و تفرقه نشئت گرفته از کینه‌هاست؛ بنابراین باید همگی در راستای زدودن کینه‌ها قدم برداریم.

لازمه وحدت و وفاق اجتماعی

وی با بیان اینکه در جامعه آرمانی مهدوی مسئله الفت بین دل‌ها یکی از مسائل اساسی و مهم است، تصریح کرد: لازمه وحدت این نیست که تمامی آرا و نظرات تحت‌الشعاع یک نظر و ایده قرار بگیرند، بلکه تعدد نظرات و آراء را باید در نظر بگیریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به اینکه تنوع آرا و نظر‌ها ریشه در اراده خدا دارد، افزود: اگر خدا می‌خواست می‌توانست همه را به یک گونه خلق کند در حال‌که خداوند مختلف آفریده و وفاق این نیست که همه به یک گونه فکر کنند. نباید در مسئله وحدت به دنبال این باشیم که در نظر‌ها و افکار همانندسازی ایجاد کنیم، لازمه وحدت و وفاق اجتماعی تحمل آرا و شنیدن نظرات گوناگون و برخورد مسالمت‌آمیز با سایر فرق و حتی ادیان است.

وی ادامه داد: عده‌ای هم هستند که در این میدان تبلیغ الحاد و بی‌دینی می‌کنند و نباید به آنان اجازه داد که سایر افکار را منحرف کنند، آرایی که می‌خواهند موجب اشاعه منکر و منشأ زشتی‌ها در جامعه شوند قابل تحمل نیست و باید برابر آنها ایستاد؛ از صدر اسلام تاکنون در میان اهل بیت(ع) توجه به آرا و نظرات مختلف مطرح بوده است و اهل بیت(ع) تحمل بسیار بالایی در شنیدن آرای مختلف داشتند. اگر تحمل شنیدن آرا در جامعه وجود داشته باشد افراد می‌توانند با هم بحث علمی کنند و ادله‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و به دنبال تضارب آرا، وفاق و همدلی ایجاد می‌شود.

نتیجه کنار گذاشتن تعصب

عضو هیئت علمی دانشگاه قم ادامه داد: البته باید توجه داشته باشیم وحدت به معنای این نیست که طرفین از عقیده خودشان دست بردارند یا دیگر عقاید را محکوم کنند بلکه افراد باید معتقد به عقیده خود باشد به شرطی که به سایر عقاید متفاوت توهین نکند، و به خاطر زدودن شبهه‌ها و مسدود کردن انحرافات در یک فضای مسالمت‌آمیز برای روشن شدن حق گام بردارند.

وی افزود: لازمه زندگی کردن در یک فضای مسالمت‌آمیز این است که تعصب و بدبینی را کنار بگذاریم که برآیند آن اخوت و وفاق و روشن شدن حق است؛ البته ناگفته نماند که در روایات آمده است که پیامبر اکرم(ص) با پیروان سایر ادیان نیز با مهر و عطوفت برخورد می‌کرد.

کریمی‌والا در پایان یادآور شد: رسالتی نیز بر عهده رسانه‌هاست که به جای برجسته کردن حاشیه‌ها و تفکراتی که برخاسته از تکفیر است فضای محبت‌آمیز و همدلی را میان ملت ایجاد کنند؛ امروزه متأسفانه بعضی رسانه‌های افراطی اهل تشیع یا تسنن به اختلافات دامن می‌زنند و به شکل نامطلوب اختلافات اندک را بروز می‌دهند.

انتهای پیام
captcha