رزومه، شرح سوابق و فعالیت های شما است و در واقع نوعی تبلیغ برای خودتان محسوب میشود، با استفاده از این ابزار تبلیغ شخصی، شما میتوانید در یک یا نهایتا دو صفحه، تواناییها و ویژگیهای شخصیتیتان را به مدیر یا سازمانی که قصد همکاری با آن را دارید عرضه کنید و آن ها را مجاب کنید که از میان چندین و چند داوطلب، شما بهترین و شایستهترین فرد برای تصاحب موقعیت شغلی مورد نظر هستید.
علی حسینی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی قم در همین راستا طی یادداشتی که در اختیار ایکنا از قم قرار داده است در مورد رزومهنویسی و باید و نبایدهای این مهم برای افرادی که به دنبال شغل هستند، آورده است:
رزومه سندی است که به طور فردی تنظیم می شود و تمرکز اصلی آن روی سابقه کار شخص است، رزومه به طور مختصر تجربیات کاری، مهارتها، تحصیلات و صلاحیتهای فرد را برجسته و پر رنگ میسازد و به گونهای تنظیم میشود که تأثیر اولیه مطلوبی ایجاد کند و ابزاری قوی در جهت دادن به نتیجه مصاحبه است؛ به عبارت دیگر برگه تقلب شما برای مصاحبه محسوب میشود و رزومه، تبلیغی برای شما برای فراهم کردن یک مصاحبه است.
رزومه شامل مواردی مانند شرح زندگی شخصی و لیست کاملی از تجارب که شامل اطلاعات نامربوطی است، نمیباشد؛ رزومه باید به گونهای تنظیم شود که نیاز به خواندن کامل داشته باشد نه مطالعه سطحی و جایی برای ارتکاب اشتباهات، فرمتهای نامعمول، دستور زبان ضعیف یا سبک نامعین و بی هدف نیست؛ هدف رزومه این است که، صلاحیتهای حرفهای فرد را برجسته و پر رنگ، تجربیات تحصیلی و حرفهای شخص را تشریح و پتانسیلهای فرد را نمایش دهد و اجازه ورود شما را به اتاق کار فرما کسب کند.
نام، نشانی، شماره تلفن و email است (آوردن عکس معمولا توصیه نمیشود.)، ذکر اهداف اختیاری است، چکیده کار حرفه ای و صلاحیتها(profile)، تحصیلات، تجارب، موارد دیگر مانند جوایز، انتشارات و اطلاعات شخصی، پیشینه شغلی، دستاوردهای علمی، نحوه آشنایی با شرکت، جوایز و تالیفات (در صورت وجود)، و علایق شخصی در صورت تمایل مواردی است که باید در رزومه ذکر شود.
انواع قالبهای رزومه شامل: رزومه زمانی، عملکردی، ترکیبی و فنی است، تصریح کرد: نکات مهمی که در رزومه نویسی میتواند در خلق رزومهای بهتر به ما کمک کند شامل: پاکیزه و تمیز و خالی از اشتباه نوشتن، شرح دادن هدف و منظور خود، بیان چرایی نیاز کارفرمایان به شما، نشان گذاري دقیق در متن، اهمیت دادن به تواناییهای خود، استفاده از کلمات کلیدی و کلمات اختصاری مربوط به حرفه و کلمات تایید برانگیز .
از آوردن ضمیر برای خود مثل «من» پرهیز کنید، کلمات کلیدی را در متن شخصی جلوه دهید، اطلاعات را خلاصه کنید، لیستی از تجربیات اخیر را مهیا کنید، به تجربیات خود کمیت بدهید، فقط مکاتبه کنید، اطلاعات در مورد حقوق خود را حذف کنید، از موضوعات مشکوک پرهیز کنید، صادق باشید و خود را در معرض استخدام قرار دهید.
افراد باید رزومهای با فکر و دست خود بنویسند، ویژگی و نشان شخصی خود را اعلام کنند، سازگاری خود را با محیط کاری نشان دهند و بهتر است که به قابلیتها و تواناییهای کاری بیشتر اهمیت دهند و عنوانها را کلی انتخاب کنند و مثبت بنویسند.
برخی کارجویان هنگام نوشتن رزومه مرتکب اشتباهاتی جبران ناپذیر میشوند و ارزش رزومه خود را پایین می آورند؛ این اشتباهات موجب از بین رفتن رزومه یا اصطلاحاً ترتیب اثر ندادن به رزومه میشود، پس بهتر است مطمئن شوید رزومه شما اطلاعات مناسبی را به شکل صحیح به کارفرما ارائه میکند.
رزومه مهمترین عامل تصاحب شغل مناسب میباشد و در واقع اولین گام براي استخدام در شغل مورد نظر، نوشتن رزومهء هنرمندانه و حرفهای است؛ اگر چه اندکی از مردم میدانند چگونه با استفاده از خلاصه تجربیات کاری و تخصصهای تحصیلی خود یک رزومه مناسب تهیه کنند و عدهای نیز نمیتوانند بدرستی کارهایی را که میخواهند و یا میتوانند برای کارفرما انجام دهند تشریح کنند و یا بعضا اطلاعات خارج از موضوع عرضه میکنند.
بایدهای روزمه شامل این موارد است؛ هدف و منظور و نیز خلاصه تجربیات و تحصیلات خود را به طور واضح و جز به جز برای کارفرما شرح دهید و تمامی بخشهای رزومه را با توجه به هدف و منظور به هم ربط دهید؛ همچنین دقت زیاد روی غلطهای املایی، نکات دستوری، نقطه گذاری، فرمت و نوع قلمها، تهیه پیشنویس رزومه، کمک گرفتن از از کتابهای لغت و کتابهای راهنما، استفاده از قلمهای ساده که به راحتی قابل خواندن باشند از جمله موارد بهبود رزومهنویسی است.
ذکر خصوصیات فردی و نیز ذکر کمال و هنر خود مطابق خواستههای کارفرما در شغل مورد نظر و عاری بودن رزومه از اطلاعات غلط و یا اشتباهات دستوری، املائی از دیگر بایدهای رزومهنویسی است.
عدم ذکر اطلاعات غیر ضروری مانند سن، قد و یا سرگرمیهای خود، عدم بازگویی مقدار حقوق درخواستی و یا منابع در اختیار، عدم بیان اطلاعات منفی در رزومه خویش، عدم دروغ گفتن در مورد گذشته خویش از جمله نبایدهای روزمه نویسی است.
رزومه، الزاماً براي استخدام نیست. همیشه رزومه اي از خودتان داشته باشید و آن را به کامل ترین شکل ممکن (شاید در چند صفحه) و برای هر کار و سازمانی، منتخبی از آن رزومه را ارائه کنید؛ بسیار پیش می آید که دوستان و آشنایان براي شما به دنبال فرصت شغلی هستند و به هر کسی میتوانند، میسپارند تا فرصتهای شغلی موجود را خبر دهد، اما رزومهای از شما در اختیار ندارند پس همیشه رزومه داشته باشید و اگر به نزدیکان خود میسپارید که برایتان کار جستجو کنند، حتماً به صورت دیجیتال و یا به صورت مکتوب و پرینت کاغذی، نسخه ای از رزومه خود را ارائه دهید.
بسیار مشاهده میشود که فرد، یک رزومه را آماده میکند و آن را برای صد شرکت مختلف ارسال میکند، این کار شبیه ارسال اس ام اسهای عمومی برای تبلیغات است و همانطور که میدانید این شیوه اثربخشی بسیار کمی دارد؛ به جای ارسال رزومه برای صد شرکت مختلف، وقت بگذارید و حتی اگر مجبور شدید برای 5 شرکت یا حتی یک شرکت رزومه طراحی کنید و بفرستید، اما آن رزومه را به صورت بسیار حرفهای تنظیم کنید؛ برای شرکتهای بینالمللی، تفریحات شما، گردش ها و مسافرت ها، کارهای داوطلبانه و مسئولیت اجتماعی مهم است و همیشه در رزومه مورد اشاره قرار میگیرند، اینکه یک مهندس الکترونیک به تنیس هم علاقه دارد و این مطلب را در رزومه خود میآورد براي فرهنگ کسب و کار بین المللی نه تنها عجیب نیست بلکه مفید و موثر نیز هست؛ اما در رزومه ارسال شده برای یک شرکت ایرانی، ممکن است بیمعنی تلقی شده یا حتی به عنوان یک امتیاز منفی در نظر گرفته شود.
معمولاً به دلیل تعدد رزومههای دریافتی، کسانی که مسئول بررسی رزومهها هستند، تعدادی از آنها را کنار میگذارند؛ عوامل متعددی میتواند باعث شود که رزومه شما به سادگی کنار گذاشته شود مانند قالببندی نادرست و نامرتب، اشتباهات تایپی، حجم خیلی زیاد مطالب، فونت نامناسب و غیررسمی از جمله مواردی هستند که ممکن است شانس بررسیهای بعدی را از رزومه شما بگیرند؛ برخی فکر میکنند برای اینکه رزومه بنویسند باید سابقه کار زیادی داشته باشند، حتی یک دانشجو نیز میتواند رزومه داشته باشد و در این نوع رزومه باید سهم بیشتری را به اطلاعات تحصیلی، پژوهشها، علاقمندیها، مهارتها، توانمندیها و انگیزههایی که برای به دست آوردن موقعیت جدید دارید اختصاص دهید.
انتهای پیام