بنی‌صدر ترمز حرکت‌های انقلابی بود
کد خبر: 4003555
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد؛

بنی‌صدر ترمز حرکت‌های انقلابی بود

یک تحلیل‌گر سیاسی در همدان با بیان اینکه ترمز حرکت‌های انقلابی بنی‌صدر بود، گفت: در تاریخ ظرفیت هوشی و نخبگی بنی‌صدر دیده نمی‌شود آنچه از او ماندگار شده همان وابستگی به غرب است.

بنی‌صدر ترمز حرکت‌های انقلابی بودسیدابوالحسن بنی‌صدر در تاریخ دوم فروردین ۱۳۱۲ در استان همدان به دنیا آمد، پدرش سیدنصرالله بنی‌صدر زاده روستای باغچه، از توابع شهرستان کبودراهنگ و از روحانیون بانفوذ کبودرآهنگ و همدان بود که با امام خمینی(ره) نیز ارتباط دوستانه‌ای داشت. بنی‌صدر مقطع ابتدایی و راهنمایی را در کبودرآهنگ و دیپلم خود را از دبیرستان شریعتی شهر همدان دریافت کرد. او در دانشگاه تهران، در رشته‌های اقتصاد و حقوق اسلامی تحصیل کرد.

او در هفتم شهریور ۱۳۴۰ با عذرا حسینی ازدواج کرد که حاصل آن، دو دختر و یک پسر است. دختر وی فیروزه بنی‌صدر در سال ۱۳۶۱ با مسعود رجوی ازدواج کرد و پس از دو سال از او جدا شد.

در سال ۱۳۵۷ و اندکی پیش از وقوع انقلاب، با ورود امام خمینی(ره) به پاریس او از کسانی بود که در فرودگاه به استقبال ایشان رفت، پس از ناآرامی‌ها و آشوب‌های داخلی که سبب رفتن شاه از ایران شد، در تاریخ ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ به کشور بازگشت.

بنی‌صدر در پنجم بهمن‌ماه 1358 به‌عنوان اولین رئیس‌جمهور ایران انتخاب شد، بنی‌صدر منتخب مردم ایران به شیوه دموکراسی بود، اما اوج خیانت‌های او و ماهیت اصلی‌‌اش در مدیریت جنگ برملا شد که با دادن امتیاز به‌طرف مقابل(ارتباط با منافقان)، نرساندن تجهیزات به جبهه‌ها و سیاست‌های منطبق بر استکبار موجب شهادت بسیاری از رزمندگان شد، او با لباس زنانه از کشور گریخت و پس از سال‌ها زندگی در غرب در نهایت صبح روز گذشته، 17 مهرماه در سن 88 سالگی در فرانسه تسلیم مرگ شد. در این گفت‌وگو به زندگی و خیانت‌های او به مردم و کشور ایران پرداخته شده است که از نظر می‌گذرد.

علی‌اکبر فامیل کریمی، تحلیلگر سیاسی در همدان و معاون سیاسی اسبق استانداری در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه درباره شخصیت‌های سیاسی همواره تاریخ بهترین قاضی و ارزیاب است، اظهار کرد: هیچ‌چیز از نگاه تاریخ به دور نمی‌ماند به‌ویژه درباره مدیرانی که شخصیت اول یک کشور را تشکیل می‌دهند. درباره شخصیت بنی‌صدر و البته سایر مدیران تاریخ همواره در سه گزینه عِرق ملی، عِرق دینی و عِرق مردمی آن‌ها را خواهند سنجید.

وی در ادامه به تحلیل شخصیت بنی‌صدر در گزینه عرق ملی پرداخت و گفت: زمانی که تمام دنیا هجمه سنگینی را علیه تمامیت ارضی کشور آغاز کردند او به‌ خوبی نداشتن عرق ملی را نشان داد و برای همه مردم و تاریخ مشخص شد. در آن دوران مردم گرفتار تجاوز دشمن به تمامیت ارضی کشورشان بودند که مورد هجوم کشورهای دیگر قرار گرفته بود و البته جریان‌هایی هم به پشتیبانی جریان استکبار مشغول دسیسه‌چینی و جداسازی و تجزیه‌طلبی بودند، در همین حین هم جریانات دیگر به اسم ضدانقلاب علیه مردم آغاز شدند، از طرفی هم یک جنگ تمام‌عیار شروع شده بود، در این شرایط شخص دوم مملکت نگاهش را از همه مردم و مشکلات آن‌ها برمی‌تابد و به جبهه دشمن و اردوگاه آن‌ها می‌دوزد.

این پژوهشگر سیاسی یادآور شد: این عملکرد نشان‌دهنده این موضوع است که کوچک‌ترین عرق ملی در وجود او نبوده و به‌خوبی بستر خیانت در نوع نگاه و عملکرد او محرز است.

فامیل کریمی درباره عرق دینی این شخصیت توضیح داد: مردم در آن دوران پس از سال‌های متمادی از زیر ظلم و ستم برخاسته بودند تا نفسی بکشند و با چاشنی دین و مذهب طاغوت را کنار زدند، هیچ‌کس نمی‌تواند این موضوع را نفی کند که شیرازه جمهوری اسلامی مباحث دینی و مذهبی بود، اما این شخصیت پس از روی کار آمدن سعی می‌کند مؤلفه‌های دینی را کنار بزند و به ارزش‌های مردم و آنچه مردم به آن ایمان دارند خیانت می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره عرق مردمی بنی‌صدر نیز گفت: مردم در زمان آغاز جنگ با کوچک‌ترین امکانات خود به دفاع از مملکت و انقلاب می‌پرداختند، اما شخص اول مملکت در حوزه امنیتی و اجرایی باب وحدت را کنار می‌زند و اختلاف و دو دستگی و چندگانگی را پیش روی خود قرار می‌دهد. او به ملت ایران و انقلاب اسلامی پشت کرد، در حالی که مردم با اخلاص به او اعتماد کرده بودند.

بنی‌صدر را نمی‌توان از یک عنصر وابسته جدا کرد

این تحلیلگر سیاسی بیان کرد: شخصیت بنی‌صدر زمانی برای مردم و کشور به اثبات رسید که وقتی با چالشی روبه‌رو شد به جای تکیه به مردم و جریان‌های مجاهد به سمت دشمن عزیمت کرده و به آنان تکیه می‌کند، چراکه آبشخور او جریان غرب بوده است. در سه ویژگی عرق ملی، عرق دینی و عرق مذهبی بنی‌صدر عنصری وابسته بوده و این جریان به‌خوبی در تاریخ محرز است.

وی ادامه داد: در شرایطی که مردم در یک جنگ نابرابر قرار گرفته بودند بنی‌صدر در پایتخت آشوب به پا می‌کرد و با تمام مجموعه‌ها و نهادهای انقلابی که می‌توانستند جلوی دشمن را بگیرند و دیواره‌های طاغوت را کنار بزنند، مقابله می‌کند.

فامیل کریمی تأکید کرد: در هیچ کجای تاریخ نمی‌بینیم که بنی‌صدر با نهادهای انقلابی همسو شده است چراکه آبشخور عقیدتی و سیاسی که تغذیه می‌کرد به انقلاب وصل نبود بلکه به غرب وابسته بود و این وصله‌ای ناجور برای انقلاب به‌شمار می‌آمد. مصداق بارزتر ویژگی‌های شخصیتی بنی‌صدر را در جنگ می‌بینیم که با رزمنده‌هایی که در ارتش و سپاه طرح‌های بسیار خوبی را ارائه می‌دهند، مقابله می‌کند.

این تحلیل‌گر سیاسی با بیان اینکه بنی‌صدر ترمز حرکت‌های انقلابی بود، افزود: در تاریخ می‌بینیم که او در دامن قاتلان این ملت که 17 هزار مردم کوچه و بازار را کشته بودند هم‌کاسه می‌شود. تاریخ درباره این شخص ریز قضاوت خواهد کرد. از ظرفیت هوشی و نخبگی این شخص چیزی به‌جز وابستگی دیده نمی‌شود، هیچ کجا به‌جز وابستگی از او در تاریخ نمی‌بینیم.

فامیل کریمی درباره علت انتخاب او از سوی مردم، گفت: مردم اوایل انقلاب به دنبال حرکت‌های انقلابی با متدهای علمی بودند. او هم با وجهه فرد ایرانی، تحصیل کرده و صاحب‌نظر در اقتصاد بود از آنجایی که اقتصاد کشور آسیب دیده بود، مردم به او روی آوردند. پس از برگزاری انتخابات نگاه و تفسیر او در بسیاری از عرصه‌ها با قبل از آن 180 درصد تفاوت کرد. به‌عنوان مثال نظر او درباره ولایت‌فقیه چیز دیگری بود، اما پس از انتخابات گفت با 9 دلیل با ولایت‌فقیه مخالف هستم.

وی یادآور شد: بنی‌صدر برای اینکه بتواند رأی مردم را جلب کند سعی می‌کند خود را با ارزش‌های مردم سازگار کند، در حالی که پس از انتخابات کاملاً از این ارزش‌ها روی برمی‌تابد.

انتهای پیام
captcha