اجرای ۲ هزار برنامه طی هفته ناجا در فارس
کد خبر: 4002830
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۸

اجرای ۲ هزار برنامه طی هفته ناجا در فارس

فرمانده نیروی انتظامی فارس با بیان اینکه هفته ناجا در سال جاری طی روز‌های ۱۷ تا ۲۳ مهرماه خواهد بود، از اجرای حدود ۲ هزار برنامه طی این ایام در سطح استان خبر داد.

به گزارش ایکنا از فارس، سردار رهام بخش حبیبی، فرمانده نیروی انتظامی فارس امروز، 14 مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به فرا رسیدن هفته ناجا گفت: امسال به دلیل همزمانی ایام سوگواری دهه آخر صفر با هفته ناجا، با اجازه رهبر معظم انقلاب بنا شد تا هفته ناجا را کمی دیرتر برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه هفته ناجا در سال جاری از 17 مهرماه آغاز و تا 23 مهر ادامه خواهد داشت، از اجرای قریب 2 هزار برنامه طی این ایام در سطح استان خبر داد و گفت: شعار محور امسال هفته ناجا «پلیس هوشمند، امنیت پایدار» انتخاب شده است که برنامه‌های این هفته نیز با محوریت این شعار اجرا خواهند شد.

حبیبی اجرای صبحگاه عمومی در نخستین روز هفته ناجا، زیارت و غبارروبی حرم‌های شاهچراغ(ع)، سیدعلاءالدین حسین(ع) و حرم علی‌بن حمزه(ع) توسط کارکنان ناجا، گردهمایی سراسری پلیس یاران، مسابقه دوچرخه سواری همیاران پلیس، رونمایی از پروژه‌های هوشمندسازی، ارتباط مستقیم با مردم، سرکشی از خانواده‌های شهدا و جانبازان و غیره را از جمله برنامه‌های این ایام عنوان کرد.

رئیس پلیس فارس در بخش دیگری از سخنان خود نقش رسانه‌ها را در تأمین امنیت یادآور شد و گفت: رسانه یکی از حلقه‌های تأمین امنیت در سطح استان است به همین دلیل تلاش می‌کنیم تا ارتباط نزدیک‌تری با اصحاب رسانه داشته باشیم.

وی با اشاره به برخی از هجمه‌ها علیه پلیس به خصوص در هنگام برخورد با متخلفان و مجرمان در سطح خیابان گفت: خط قرمز پلیس امنیت مردم است و در این زمینه با هیچکس تعارفی نداریم. ما جان خود را به خطر می‌اندازیم تا مردم آسیب نبینند.

حبیبی از مردم خواست تا در قضیه وقایع و اتفاقاتی که رخ می‌دهد مهندسی فرهنگی داشته باشند و ادامه داد: باید حقایق را به مردم بگوییم تا بدانند افرادی که دستگیر می‌شوند جرمشان چه بوده است. متأسفانه احساس می‌شود فاصله پلیس با مردم هنوز زیاد است و باید این فاصله‌ها را کم کرد.

فرمانده نیروی انتظامی پلیس فارس با تأکید بر اینکه هر کشوری قانونی دارد و تخطی از قوانین آن قطعاً با برخورد قاطع پلیس آن کشور مواجه خواهد شد، گفت: در ایران هم باید به همین گونه باشد لذا وقتی که با متخلف یا مجرمی برخورد می‌شود، نباید در مقابل پلیس گارد گرفت که چرا چنین کاری انجام می‌دهد و این قانونی است که در تمام کشورهای دنیا اجرا می‌شود.

وی نخستین کار فرهنگی را در این زمینه جلب اعتماد مردم به پلیس دانست و گفت: رسانه‌ها تلاش کنند تا نگاه مردم به پلیس را اصلاح کنند زیرا هر کسی باید به سهم خویش در تأمین امنیت نقش ایفا کند.

حبیبی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا از تکنولوژی‌ها و فناوری‌ها روز به خصوص در بحث فضای مجازی استفاده وافری داشته باشیم، گفت: در فضای مجازی به صورت جدی ورود کردیم تا بتوانیم آسیب‌هایی که متوجه مردم در این فضاهاست به کاهش برسانیم.

رئیس پلیس فارس با تصریح اینکه متأسفانه برخی از مردم هشدارها را به خصوص درباره فضای مجازی جدی نمی‌گیرند و این قضیه آسیب‌هایی را متوجه آنان خواهد کرد، گفت: در فضای مجازی به تازگی گروهی را دستگیر کردیم که منزلی رهن یا اجاره یا برای فروش به قیمت پایین می‌گذاشت تا مردم وسوسه خرید آن پیدا کنند و از آنان مبلغی ودیعه دریافت می‌کرد و از طریق کلاهبرداری انجام می‌داد و مردم هم دقت نمی‌کردند و به راحتی به آنان اعتماد می‌کردند که خوشبختانه این گروه را دستگیر کردیم.

وی همچنین از دستگیری سارقان و زورگویان بوستان کوهستانی دراک شیراز خبر داد و افزود: این افراد مدتها باعث رعب و وحشت مردم شده بودند بنابراین برای دستگیری آنان 25 شبانه روز کارآگاهان خود را در این منطقه مستقر کرده و موفق شدیم هر 4 نفر زورگویان را دستگیر کنیم.

حبیبی با بیان اینکه علاوه بر این‌ها یک فرد زورگو را با اسلحه کمری اقدام به زورگویی در یک سوپری کرده بود، دستگیر کردیم، به تشریح اقدامات انجام شده پلیس طی 6 ماهه امسال پرداخت و گفت: طی مدت اخیر 324 میلیارد تومان کشف کالای قاچاق داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس فارس کشف 36 تن مواد مخدر که نسبت به سال گذشته 21 درصد افزایش داشته، کشف 90 درصدی پرونده‌های پلیس فتا، افزایش 23 درصدی کشفیات سرقت، دستگیری 190 نفر از اراذل و اوباش را از دیگر اقدامات انجام شده طی این مدت برشمرد.

وی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که انجام دادیم، دستگیری یک باند سرقت که در قالب تیم تست کرونا در 11 استان کشور فعالیت می‌کردند، بود. این باند در استان‌های مختلف سرقت‌ها را به خصوص از افراد مسن انجام می‌داد تا در نهایت در شیراز دستگیر شدند. امسال به دلیل اینکه اعلام کردیم حتی پرونده‌های پیچیده به مشاوره بروند، حجم پرونده‌های مشاوره بسیار زیاد شده است و موفق شدیم 70 درصد پرونده‌های ارجاع شده به مشاوره را به مصالحه بکشانیم.

فرمانده نیروی انتظامی فارس باز هم از رسانه‌ها خواست تا به مردم اعلام کنند اگر پلیس در خیابان با شخصی برخورد کرد، به جای اینکه به پلیس هجمه ببرند که چرا او را دستگیر می‌کنند، به پلیس کمک کنند و سپس ادامه داد: به عنوان مثال اخیراً یک بانوی جوان کیف قاپ را در خیابان دستگیر کردیم که مردم هنگام دستگیری او به پلیس معترض شدند که چرا او را دستگیر می‌کنید، در صورتی آن زن جوان یک سارق حرفه‌ای بود و چرا نباید به سارقین برخورد شود.

وی در پایان تصریح کرد: متأسفانه فرهنگ غلطی که در کشور داریم این است که برخی از مردم گمان می‌کنند اگر اسلحه در منزل داشته باشند به نفعشان است در صورتی که اصلاً چنین نیست و چه اتفاقات بسیاری که در درگیری خانواده‌ها، اعضای خانواده با همین اسلحه‌ها به دست همدیگر کشته شده‌اند لذا وجود اسلحه در خانه به جز آسیب چیز دیگری ندارد.

انتهای پیام
captcha