مستندی که 13 سال در سیما معطل ماند!/زندگی نخبگان زنده پخش نمی‌شود + فیلم
کد خبر: 4002371
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
یک مستندساز در گفت‌و‌گو با ایکنا:

مستندی که 13 سال در سیما معطل ماند!/زندگی نخبگان زنده پخش نمی‌شود + فیلم

یک عادت بد در بین برخی از مدیران فرهنگی این است که اجازه نمی‌دهند درباره نخبگان زنده فیلمسازی شود بلکه ترجیحشان این است تا بعد از مرگ درباره آنها اثر تولید کنند!

سید حمید میرحسینی، مستندساز در گفت‌‌و‌گو با ایکنا اظهار کرد: پس از سال‌ها مستند «یک عمر در گهواره» اجازه نمایش از تلویزیون را دریافت کرد. تحقیقات این کار سال 84 آغاز شد و سال 87  نیز آماده پخش، اما از آن زمان تا به امروز به دلیل ممیزی‌ها اجازه نمایش این کار فراهم نشد. این مسئله نیز معضلی رایج در سیماست، چون مستندی دیگر با عنوان «مردی برای تمام فصول» را آماده پخش دارم که درباره حجت‌الاسلام دعایی است، اما به آن کار هم، اجازه پخش داده نمی‌شود.

وی افزود: این برخورد با آثار شخصیت‍محور از این دیدگاه نشئت می‌گیرد که معمولاً دوست نداریم درباره چهره‌های نخبه و زنده خود کار کنیم، بلکه بیشتر ترجیح‌ این است که آن فرد از دنیا رود سپس درباره او حرف بزنیم!

میرحسینی ادامه داد: درباره مستند «یک عمر در گهواره» باید بگویم روند تحقیقی این مستند را خود انجام دادم. تحقیقات این کار هم شکل کتابخانه‌ای داشته هم میدانی. تهیه‌کنندگی مستند بر عهده تلویزیون است. درضمن نویسندگی کار را خود بر عهده دارم. مستند «یک عمر در گهواره» روایتی است از زندگی پر فراز نشیب محمد ابراهیم باستانی پاریزی که به مدت پنج سال در دهه هشتاد خورشیدی تولید شد.

استاد محمدابراهیم باستانی پاریزی تاریخدان، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه، استاد دانشگاه تهران، باستانی پاریزی نقّالی به‌شیوه سنتی ایران بود؛ یعنی شیوه‌ای از داستان‌گویی که ریشه در این خاک دارد. بنابراین داستان‌ها و افسانه‌های کهن را با سنت‌های محلی وفق می‌داد. کودکی و نوجوانی او در محیطی گذشت که هنوز دور از دسترس تحولات دنیای مدرن بود. از این‌رو آگاهی او از زمین، زندگی روستایی، کشاورزان و باورها و عقاید آنان، آگاهی همدلانه و وابستگی‌اش به این مقولات عمیق بود. تاریخ برای او به‌منزلهٔ وجدان و هوشیاری مورد نیاز جامعه بود و مورخ را طبیبی می‌دانست.

انتهای پیام
captcha