کاهش زمان رسیدن آتش‌نشانان قمی به محل حادثه / مردم راه را برای خودروهای امدادی باز کنند
کد خبر: 4001759
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱

کاهش زمان رسیدن آتش‌نشانان قمی به محل حادثه / مردم راه را برای خودروهای امدادی باز کنند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با بیان اینکه برای رسیدن به محل حادثه ۴ دقیقه زمان استاندارد در آتش‌نشانی است که در قم این زمان شامل ۳ دقیقه و ۱۹ ثانیه بوده و از نظر استاندارد نیز وضعیت مطلوبی داریم،‌ گفت: در بعضی مواقع با مشکلاتی برای رسیدن به حریق مواجه هستیم و خودروها پشت ترافیک قرار می‌گیرند که دراین‌باره باید فرهنگ‌سازی شده و وقتی خودروهای امدادی در حال آژیر کشیدن بوده رانندگان باید راه را باز کنند.

به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، عباس جعفری،  مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم طی سخنانی به وظایف سازمان آتش‌نشانی اشاره کرد و گفت: معمولاً مردم، این سازمان را به اطفای حریق می‌شناسند، در حالی‌ که هر مسئله‌ای با ایمنی مرتبط باشد بر عهده سازمان است.

وی بیان کرد: بیش از ۱۰۰ نوع خدمت از سوی سازمان آتش‌نشانی ارائه می‌شود که شامل نجات از چاه و ارتفاع و محبوس شدن در منزل و آسانسور و گیرکردن دست در تجهیزات صنعتی و چرخ‌گوشت و … است.

جعفری با بیان اینکه آموزش رکن مهمی در ارائه خدمات است که در این‌ باره آموزش در دو بعد داخل سازمانی و برون‌سازمانی تعریف‌ شده است، اظهار کرد: در این راستا ارتقای آمادگی جسمی و علمی پرسنل برای سازمان اهمیت زیادی دارد که بیش از ۹۰ درصد پرسنل دارای تحصیلات دانشگاهی و حتی دکترا و توان علمی و جسمی بالایی هستند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم گفت: در خارج از سازمان نیز برنامه‌هایی در سطح شهر ویژه گروه‌های مختلف، مدارس سطح استان، بسیج و سپاه و ارگان‌ها به‌صورت حضوری قبل از شیوع کرونا اجرایی شد.

جعفری افزود: با شیوع بیماری کرونا، کار آموزش سخت‌تر شده و مطالب از طریق رسانه‌ها، فضای مجازی و سیستم شاد در مدارس ارائه می‌شود که امیدواریم با کاهش کرونا این آموزش‌ها به‌صورت حضوری ارائه شود.

قم از نظر تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی دارای استانداردهای بین‌المللی است

جعفری با تأکید بر اینکه مجموعه خدمات‌رسانی سازمان باید همیشه در مسیر پیشرفت باشد، افزود: در این‌ باره نوید می‌دهیم به‌رغم کمی‌ها و کاستی‌ها، از نظر تعداد ایستگاه دارای استانداردهای بین‌المللی هستیم و ۲۴ ایستگاه فعال داریم و تنها کلان‌شهر دارای این استاندارد در کشور هستیم.

وی ادامه داد: برای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت نیاز به یک ایستگاه است که از این نظر نیز دارای استاندارد هستیم؛ در حال حاضر نیز احداث ایستگاه مادر در بلوار پیامبر اعظم(ص) در دست اقدام بوده که این مجموعه تنها ایستگاه مادر و جزء بزرگ‌ترین ایستگاه‌های آتش‌نشانی در سطح کشور است که ابنیه در دست اجراست و تجهیزات ۱۰۰ درصد در جهت خدمت‌رسانی بهتر ارتقا پیدا می‌کند.

تأکید بر فرهنگ‌سازی برای باز کردن راه برای خودروهای امدادی 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم بیان کرد: از ۱۰ سال قبل تاکنون ۱۲ ایستگاه جدید در قم احداث شده است که تأثیر زیادی در سرعت‌بخشی به ارائه خدمات دارد.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به محل حادثه چهار دقیقه زمان استاندارد در آتش‌نشانی است که در قم این زمان شامل سه دقیقه و ۱۹ ثانیه بوده و از نظر استاندارد نیز وضعیت مطلوبی داریم،‌ افزود: در بعضی مواقع با مشکلاتی برای رسیدن به حریق مواجه هستیم و خودروها پشت ترافیک قرار می‌گیرند که در این‌ باره باید فرهنگ‌سازی و وقتی خودروهای امدادی در حال آژیر کشیدن بوده رانندگان باید راه باز کنند.

به گفته جعفری، به لحاظ تجهیزات نیز استانداردهای لازم در سازمان آتش‌نشانی قم وجود دارد و سازمان حدود ۱۰۰ خودروی عملیاتی دارد.

ناوگان آتش‌نشانی قم فرسوده نیست

وی، طول عمر متوسط و ایده آل خودروهای عملیاتی را پنج سال دانست و افزود: در سال‌های گذشته خودروهای جدید زیادی با تجهیزات پیشرفته خریداری‌ شده و خوشبختانه ناوگان آتش‌نشانی قم فرسوده نیست و دو خودروی فرسوده نیز وجود دارد که از رده خارج می‌شود.

جعفری تصریح کرد: با توجه به افزایش ساخت‌وساز در قم، جزء پنج شهر بلند ایران به‌شمار می‌رویم که از این‌رو تأمین نردبان در هنگام حادثه اهمیت زیادی دارد که در سال‌های گذشته یک نردبان ۴۰ متری و یک پلات روم ۵۵ متری خریداری شد.

وی با بیان اینکه شهر قم نخستین شهری است که دستورالعمل ایمنی بازار را تدوین کرد که در سازمان شهرداری‌ها تصویب و به سراسر کشور ابلاغ شد، یادآور شد: با توجه به اینکه ایمنی بازارها بسیار مهم است با هماهنگی با دادستانی و مراکز شهرداری مراجعاتی داشتیم و تذکراتی ارائه شد و برای ایمنی کامل بازار پیگیری لازم را داریم.

انتهای پیام
captcha