«فیلسوف فروتن» منتشر شد
کد خبر: 4001706
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴
از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

«فیلسوف فروتن» منتشر شد

کتاب فیلسوف فروتن؛ مجموعه مقالات و مصاحبه‌های نکوداشت پروفسور محمد لگنهاوزن به کوشش حمید امیرچقماقی، توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایکنا، پروفسور محمد لگنهاوزن، دانش‌آموخته دکترای فلسفه در آمریکاست عمدتاً در شاخه‌های فلسفی منطق، فلسفه، زیبایی‌شناسی، فلسفه علم، علم اخلاق، فلسفه دین، متافیزیک، فلسفه هگل، فلسفه تحلیلی، منطق جدید، علم و دین، فلسفه سیاسی، تاریخ فلسفه، فرااخلاق و معرفت‌شناسیِ اخلاق به تدریس و پژوهش اشتغال دارد. وی که بیش از سه دهه است در ایران زندگی می‌کند، بیشترِ دوران زندگی علمی خود را در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی سپری کرده است.
فعالیت‌های آموزشی، محمد لگنهاوزن پژوهشی و ترویجی‌اش در زمینه فلسفه دین با رویکرد تبیین و نقد فلسفه دینِ رایج و زمینه‌سازی برای بررسی مسائل فلسفه دین با رویکرد اسلامی بوده است. طرح تجلیل از شخصیت علمی پروفسور لگنهاوزن در سال ۱۳۹۶ در قطب علمی فلسفه دین مطرح و با مشارکت برخی مراکز و نهادهای علمی پیگیری شد.
 
مجموعه پیش روی، با سه گفتگو، یک رساله از پروفسور لگنهاوزن و مجموعه‌ای از مقالات علمی که برخی استادان و محققان به مناسبت نکوداشت پروفسور لگنهاوزن ارائه نموده‌اند، سامان یافته است.
 
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: عصر حاضر پرسش‌های پرشماری فراروی دین‌پژوهان نهاده که جمع قابل توجهی از این پرسش‌ها حول محور دانش فلسفه دین گرد آمده‌اند. فلسفه دین در مغرب‌زمین دو معنا دارد: یک معنا معادل تلاش عقلانى براى تبیین، توجیه، اثبات و دفاع از مفاهیم و آموزه‌هاى دینى یا بنیان‌نهادن دعاوی دینی بر عقل نظری است؛ معنای دوم تقریباً از اواخر قرن هجدهم میلادى مطرح شد و در نیمه دوم قرن بیستم شتابی شگرف یافت و اکنون صدها اثر در این موضوع در غرب انتشار یافته ‌است.
 
برای فلسفه دین بدین‌معنا تعاریف متعددی عرضه شده ‌است که می‌توان وجه مشترک آنها را ژرف‌کاوی بشری در مورد عقاید و آموزه‌های دینی، نه ضرورتاً دفاع یا رد آنها، دانست. اگرچه فیلسوفان دین بنابر معنای اول با رویکرد دفاع از آموزه‌های دینی و به‌خصوص مسیحیت، این مباحث را مطرح کرده‌اند، با مطرح‌شدن معنای دوم، به‌تدریج فیلسوفان دینِ ملحد نیز در زمره اندیشمندان این رشته قرار گرفتند. از سوی دیگر، این دانش عمدتاً با آثار ترجمه‌ایِ محققان دانش‌آموخته در غرب، در ایران مطرح و معرفی شده است.
 
بنابراین، اگرچه برخی محققان در ایران از همان ابتدا کوشیده‌اند از سنت تفکر اسلامی بهره ببرند و از آموزه‌های اسلامی دفاع کنند، با توجه به غلبه آثار ترجمه‌ای و انتقال رویکرد حاکم بر این مباحث در غرب، جنبه نقد آموزه‌های دینی ـ حداقل تحت عنوان نقد آموزه‌های مسیحیت ـ غلبه یافته و این روند در تحصیلات آکادمیک دانش‌آموختگان این رشته نیز بروز و ظهور یافته است.
 
در این میان، برخی محققان، مراکز و نهادهای علمی، از همان ابتدا به طرح مباحث و مسائل فلسفه دین با رویکرد اسلامی تأکید‌ و همت خود را معطوفِ تولید و ترویج فلسفه دین با رویکرد اسلامی ‌کرده‌اند. این رویکرد با شروع مباحث مطرح درباره علم دینی و تولید علوم انسانی اسلامی تقویت شد، به‌طوری که طی حداقل یک دهه اخیر شاهد انتشار آثار متعددی در حوزه مباحث فلسفه دین با رویکرد اسلامی هستیم. هرچند حجم این آثار و نیز حیطه موضوعات و مسائل آنها محدود و نیاز به پژوهش و تحقیق در موضوعات و مسائل باقی‌مانده و نوظهور بسیار زیاد است، ادبیات تولیدشده زمینه توسعه تولید و ترویج فلسفه دین با رویکرد اسلامی را فراهم می‌آورد.
 
کتاب «فیلسوف فروتن؛ مجموعه مقالات و مصاحبه‌های نکوداشت پروفسور محمد لگنهاوزن» به کوشش آقای حمید امیرچقماقی با قیمت ۶۵۰۰۰ تومان راهی بازار نشر شد.
انتهای پیام
captcha