ابتکار هنرمند عربستانی برای مبارزه با نژادپرستی در آمریکا
کد خبر: 4001131
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳

ابتکار هنرمند عربستانی برای مبارزه با نژادپرستی در آمریکا

ابتهال بدوی، بانوی هنرمند عربستانی است که با اجرای پروژه کاغذ دیواری و نقاشی دیواری خود در سطح شهر پیتسبرگ آمریکا به مبارزه با نژادپرستی و تبعیض میان پیروان ادیان و مذاهب مختلف رفته است.

ابتکار هنرمند عربستانی برای مبارزه با نژادپرستی در آمریکا

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، نژادپرستی در آمریکا و اروپا یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که جوامع مسلمان و عرب در حال حاضر با آن روبرو هستند که معمولاً ناشی از تفاوت میراث مذهبی و فرهنگی بین جوامع است.

با وجود ظهور تعدادی از سازمان‌ها که از حقوق اقلیت‌های مسلمان در آن کشور دفاع می‌کنند و نیاز به از بین بردن نژادپرستی در همه اشکال آن را مطرح می‌کنند، اما نژادپرستی همچنان یک چالش عمده است که نیاز به راه حل‌های ابتکاری و اساسی دارد.

یکی از این روش‌ها توسط یک زن سعودی به نام «ابتهال بدوی » صاحب پروژه «پیتسبورگ پل می‌سازد» ابداع شد که از طریق آن سعی می‌کند با گسترش صلح اجتماعی با هنر در شهر پیتسبرگ در ایالت پنسیلوانیا آمریکا با این مشکل مبارزه کند. پروژه مذکور علی رغم اینکه، یک ابتکار فردی بوده است، اما در دوره گذشته توانسته است، به نتایج قابل توجهی برسد.

پروژه هنرمند عربستانی

در تماس با این هنرمند عربستانی تلاش شد تا از داستان وی و انتقال وی از ریاض به پیتسبورگ  علاوه بر پروژه وی برای مبارزه با نژادپرستی از طریق هنر و اهدافی که از این طرح دنبال می‌کند، اطلاع حاصل شود.

ابتکار هنرمند عربستانی برای مبارزه با نژادپرستی در آمریکا

او با اشاره به علاقه خود به هنر نقاشی از دوران کودکی می‌گوید که به اصرار خانواده به جای تحصیل دانشگاهی در رشته هنر، میکروبیولوژی در دانشگاه ملک عبدالعزیز ریاض خوانده است .

ابتهال که پس از ازدواج برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع به آمریکا رفته بود گفت که پس از فارغ‌التحصیلی مدتی را در جستجوی کار در رشته تخصصی خود بود با پیوستن به یک آکادمی خصوصی هنری در ایالت جورجیا، به سمت هنر رفته و با استفاده از مزیت آموزش از راه دور در حوزه «هنر درمانی» به تحصیل پرداخت.

تجربیاتی فراموش‌نشدنی

او در ادامه از یکی از تجربیات فراموش نشدنی زندگی خانوادگی خود در آمریکا گفت و افزود: در سال 2018، پسرم هنگام بازی هاکی توسط همکارانش در مدرسه راهنمایی مورد آزار و اذیت قرار گرفت، اگرچه آنها پس از آن از ما عذرخواهی کردند، اما این اتفاق همچنان باعث ناراحتی ما شده بود.

ابتهال افزود: در همان سال، من کلیپی از دختری سوری را دیدم که در مدرسه توسط هم کلاسی‌اش مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت و پس از آن به بیمارستان منتقل شد و در آن زمان نتوانست سال تحصیلی را به پایان برساند. او سعی کرد با خانواده‌اش تماس بگیرد تا از آنها حمایت روانی کند.

این مادر عربستانی توضیح می‌دهد که این دو موقعیت باعث شد او به فکر رود که طرف مقابل با چه انگیزه‌هایی دست به چنین رفتارهایی علیه مسلمانان می‌زند و از آن زمان سعی کرد به سمت یک طرح حرکت کند که خواستار گسترش صلح و مبارزه با نژادپرستی است به گونه‌ای که همه را دعوت می‌کند تا تفاوت بین یکدیگر را در شهری که به ساختن پل‌ها مشهور است، بپذیرند.

پل صلح

در این مقطع، ابتهال تصمیم گرفت از استعداد هنری خود برای ایجاد صلح داخلی در بین اعضای جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، استفاده کند.

در آنجا او بر روی طراحی یک کاغذ دیواری کار کرد که در آن نماد مهمترین ویژگی شهر، یعنی پل، ترسیم شده بود، همراه با شعارهای همه ادیان و مذاهب تا از طریق آن به نیاز به پذیرش تفاوت گسترده میان شهروندان و پیروان ادیان و مذاهب مختلف در پیتسبرگ اشاره کند.

ابتهال می‌گوید: من با مدیر مدرسه راهنمایی پسرم ارتباط برقرار کردم و در واقع ما توانستیم از مدیر منطقه برای نصب کاغذ دیواری در مدرسه اخذ تأیید کنیم و این باعث شد من با مدارس، کتابخانه‌ها، مدارس و کافی شاپ‌های بیشتری ارتباط برقرار کنم.

ابتهال ادامه داد: دوستم از پورتوریکو هم با من تماس گرفت و گفت که می‌خواهد چنین کاغذ دیواری را در مدرسه پسرش نیز بگذارد، زیرا برادر بزرگترش هنگام بازی در فوتبال آمریکا مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفت  به گونه‌ای که فرزند او هم از شنیدن چنین اتفاقی دچار وحشت شده بود و همین قضیه نیز خود به انتشار گسترده‌تر این طرح صلح کمک کرد.

ابتهال پس از آن ایده دیگری را برای گسترش دامنه طراحی خود مطرح کرد، زیرا می‌خواست کودکان طرفدار تیم‌های مختلف ورزشی شهر را جمع‌آوری کند تا نقاشی دیواری بزرگی را بر روی یکی از دیوارهای شهر نقاشی کنند، که می‌تواند منتقل کننده پیامی در رد نژادپرستی باشد حتی وقتی که تفاوت‌ها به میدان ورزش هم کشیده می‌شود.

این هنرمند عربستانی ادامه داد: در سال 2020 مدیر یکی از رستوران‌های ترکیه‌ای در شهر به او اجازه داد که روی دیوار کافی‌شاپ او نقاشی دیواری مد نظر را بکشیم.

موفقیتی خیره کننده

ابتهال در آغاز کار روی این پروژه خود زمان زیادی را صرف می‌کرد تا راه‌ها و ابزارهای مناسبی را برای طراحی نقاشی خود در جاهانی مختلف و رساندن پیام آن به کودکان و شهروندان بیش‌تری در پیتسبرگ پیدا کند؛ اما حالا این دانشگاه‌ها و مدارس هستند که پروژه خود را با سرعت بیشتری پیش می‌برند.

او افزود: با کاهش تدریجی کرونا من دوباره با مؤسسات آموزشی ارتباط برقرار کردم و در یک مراسم استقبال از  پناهندگان در مرکز شهر وابسته به دولت محلی شرکت کردم و نقاشی دیواری را بدون رنگ آمیزی ترسیم کردم و از مردم برای رنگ‌آمیزی آن دعوت کردم و حدود 150 نفر تمایل خود را برای مشارکت در رنگ‌آمیزی ابراز داشتند.

ابتهال می‌گوید که از همین جا پروژه خود را گسترش داده و دعوت‌های متعددی را از دانشگاه‌ها و مدارس برای ایراد سمینار درباره این پروژه و طراحی کاغذ دیواری و نقاشی دیواری با دانش آموزان دریافت کرده است؛ علاوه بر نهادهای ویژه امور پناهندگان که درخواست‌هایی برای حمایت از این پروژه داشته‌اند و به هر شکل این پروژه با توجه زیادی در سطح شهر پیتسبرگ همراه شده است.

این هنرمند عربستانی امیدوار است که ایده پروژه خود در سطح شهرها و استان‌های دیگر در داخل آمریکا و هر جایی که احتمال بروز شکاف میان پیروان ادیان و مذاهب مختلف است، گسترش یابد.

انتهای پیام
captcha