وقتی نوآوری موفقیت بانوی زیلوباف را رقم می‌زند
کد خبر: 4000969
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴

وقتی نوآوری موفقیت بانوی زیلوباف را رقم می‌زند

بانوی هنرمند اردکانی رمز موفقیت خود را نوآوری‌ و خلاقیت با هدف احیای زیلوبافی دانست که در این مسیر توانسته اولین کارگاه آموزشی زیلوبافی ویژه بانوان را راه‌اندازی و 80 نفر را آموزش دهد.

وقتی نوآوری موفقیت بانوی زیلوباف را رقم می‌زندبه گزارش ایکنا از یزد، راضیه دهستانی اردکانی، بانوی هنرمند و کارآفرین شهرستان اردكان، امروز، 6 مهرماه در حاشیه بازدید مسئولان طرح توسعه مشاغل خانگی از روند اجرای طرح در اردکان و در جمع خبرنگاران با اشاره به چگونگی ورود به رشته زیلوبافی اظهار کرد: در ابتدا با یک دستگاه زیلو در روستای ترک‌آباد فعالیت در این رشته را آغاز و بعد از مدتی با موزه فرش اردکان آشنا شدم و چند ماهی در این موزه به زیلوبافی پرداختم.

این بانوی هنرمند افزود: پس از اينكه با استقبال مردم علی‌الخصوص بانوان مواجه شدم، همین امر موجب شد تا اولین کارگاه آموزشی زیلوبافی در اردکان ویژه بانوان را راه‌اندازی و بیش از 80 نفر از آموزش‌ها بهره‌مند شوند.

ایجاد اولین کارگاه آموزشی زیلوبافی 

دهستانی ادامه داد: من با زيلوبافی از قبل آشنا بودم و پس از شركت در جلسات مشاوره طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، پيگير اخذ مجوز شدم و به اين نتيجه رسيدم كه سرلوحه کار و فعالیت اقتصادی ارائه نوآوری‌ها و ابداعات جدید و به‌روز است. این مجموعه هم هر ساعت در پی نوآوری بوده و طر‌ح‌های جدید نیز آماده ورود است.

این بانوی کارآفرین در زمینه مشکلات در رشته زیلوبافی گفت: رقابت در هنر به نظر من معنایی ندارد و هر هنری مثلاً همین زیلو با وجود اینکه یک اسم مشترک دارد ولی از همه لحاظ ممکن است با هم تفاوت داشته باشد و بنده همواره سعی کردم کیفیت را در اولویت داشته باشم و هیچ گاه کیفیت را فدای کمیت نکردم و همچنین کیفیت بافت را فدای زمان نکردم. شاید زیلویی که می‌توان در یک الی دو روز بافت، بنده در سه روز می‌بافتم ولی بهترین کیفیت و بالاترین دقت را در نظر داشته‌ام. البته برای بسته‌بندی زیلو هم از جعبه چوبی و از کیف‌های سنتی استفاده کرده‌ام.

وی ادامه داد: در مورد بازار نیز علی رغم رکودی كه وجود دارد و زمینه مناسبی برای شناسایی و استفاده عموم فراهم نیست، اما این بازار می‌تواند در بستر فضای مجازی رشد کند، هرچند در فضای حقیقی و در معرض دید بودن محصولات در خرید اثرگذار است ولی متأسفانه با توجه به فضای حاکم بر کشور و ورود ویروس منحوس كرونا فضای مجازی تا حدی می‌تواند برای معرفی محصولات و فروش اثرگذار باشد.

اثرگذاری نوسانات قیمتی مواد اولیه در تولید

دهستانی افزود: از ديگر مسائل و مشكلات در توليد، نوسانات عجیب قیمتی مواد اولیه است كه بسیار چالش برانگیز شده و با توجه به اینکه ثبات قیمت از بایسته‌های اولیه فعالیت اقتصادی نوپا است، مشكلات زيادی را برای ما ايجاد كرده است. از مسئولان درخواست دارم حمایت‌ها از صنایع دستی در حد شعار نباشد و در عمل نیز واقعاً از زیلوبافان حمایت کنند.

وی در پایان با اشاره به نحوه آشنایی‌اش با طرح توسعه مشاغل خانگی گفت: حدود یک سال است که با اعلام جهاد دانشگاهی یزد با طرح مشاغل خانگی آشنا شدم و با آموزش‌های این نهاد و گرفتن راهکارهای مناسب امیدوارتر و با انگیزه‌تر راه را در پیش گرفتم و به عنوان پیشران در این رشته معرفی شده‌ام، امیدوارم به لطف خداوند و با انجام طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و همراهی دوستان دلسوز و مسئولان شهرستان و استان روزی در دنیای مجازی و حقیقی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha