شرایط کرونایی مشاغل خانگی را ناامید نکرد
کد خبر: 3994002
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲

شرایط کرونایی مشاغل خانگی را ناامید نکرد

یک پیشران در حوزه مشاغل خانگی افزایش قیمت و شرایط سخت اقتصادی خانواده‌ها در دوران کرونایی را از معضلات کنونی بخش مشاغل خانگی دانست و گفت: با وجود شرایط سخت کرونایی، پیشران‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفتند و خوشبختانه تا کنون نیز توانسته این مهم را تحقق بخشند.

به گزارش ایکنا از کردستان، هانا محمدی، فعال حوزه چرم‌دوزی و صنایع دستی با چهار سال سابقه فعالیت، با برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد تا کنون افراد زیادی را آموزش، شناسایی و وارد عرصه چرم‌دوزی کرده است.

وی با اشاره به اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از ۵۰ نفر در کارگاه تولیدی خود افزود: در شرایط کرونایی با توجه به کاهش تولید و فروش محصولات، با امر نیروی مازاد مواجه شده و مجبور به تعدیل نیرو تا حدود ۳۰ نفر شده که این تعداد نیرو هم متغیر می‌باشد.

این پیشران حوزه مشاغل خانگی، بیان کرد: تا قبل از شیوع کرونا که شرایط اقتصادی مردم کمی بهتر بود، بنا به نیاز و تقاضای بازار، تولید کارگاه نیز افزایش می‌یافت؛ اما اکنون با توجه به شرایط موجود، اولویت مردم تأمین مایحتاج اولیه زندگی بوده است نه تهیه محصولات چرمی. از طرفی گرانی مواد اولیه نیز قیمت تمام شده محصولات را تحت تأثیر قرار داده و این افزایش قیمت نیز بر تولید و فروش محصولات تاثیر زیادی می‌گذارد. با وجود شرایط سخت، اما دست از تلاش برنداشته و سعی بر آن بوده که توأم با نیاز بازار، تولید محصولات را به روز کرده و خوشبختانه تا کنون نیز توانسته این مهم را تحقق بخشد.

وی با اشاره به فعالیت ۸۰ درصد از نیروهای کارگاه چرم دوزی در طرح توسعه مشاغل خانگی افزود: طی اجرای این طرح با تأمین مواد اولیه برای نیروها، زمینه تولید محصول در منزل و گرفتن دست مزد را برای این افراد فراهم کرده است.

این پیشران معتقد است که طرح توسعه مشاغل خانگی می تواند زمینه کار و فعالیت را برای افراد متقاضی و نیازمند کار که به هر دلیلی فرصت اشتغال و فعالیت در بیرون از منزل را ندارند، فراهم کند؛ به این ترتیب بانوان و آقایان متقاضی کار می‌توانند بر اساس توانایی خود در کنار سایر فعالیت‌های روز مره به تولید محصول بپردازند و با دستمزی اگر چه کم، کمک حال شرایط خود باشند.

وی بیان کرد: جهاددانشگاهی به عنوان متولی اصلی طرح توسعه مشاغل خانگی باید در زمینه آموزش حمایت بیشتری از پیشران‌ها کرده و زمینه آموزش رایگان را همچون سال‌های ابتدایی اجرای طرح برای افراد در حرفه‌های مختلف فراهم کند.

به گفته محمدی، بحث اتصال به بازار یکی از معیارها و دغدغه‌های اصلی انجام طرح توسعه مشاغل خانگی است که متأسفانه اکنون بار تحقق آن بیشتر بر دوش پشتیبان‌ها گذاشته شده است، بر همین اساس از جهاددانشگاهی درخواست می‌شود که با مدیریت و برنامه‌ریزی درست در این راستا حمایت بیشتری از پیشران‌ها داشته باشد.

محمدی برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و بهره مندی از بازاریاب های قدر را دو عامل تاثیر گذار در راستای اتصال به بازار ذکر کرد و یادآور شد: به طور قطع حمایت‌های مختلف از پیشران‌ها می‌تواند تأثیر زیادی بر توسعه طرح مشاغل خانگی داشته باشد.

گفتنی است؛ که طرح توسعه مشاغل خانگی به همت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان با همکاری جهاددانشگاهی از سال ۹۶ تا کنون در سطح استان اجرا شده و برای ۲۶۰۰ نفر در فاز اول و ۴۰۰ نفر در فاز دوم اشتغالزایی شده است.

انتهای پیام
captcha