317 متقاضی طرح مشاغل خانگی در اردبیل به بازار کار راه یافتند
کد خبر: 3993654
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵

317 متقاضی طرح مشاغل خانگی در اردبیل به بازار کار راه یافتند

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل، از ورود ۳۱۷ نفر متقاضی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان به بازار کار خبر داد.

رضازاده// 317 متقاضی طرح مشاغل خانگی به بازار کار راه یافتندبه گزارش ایکنا از اردبیل، مهران اوچی‌اردبیلی، رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل، هفتم شهریورماه، با اعلام این خبر در اردبیل، اظهار کرد: با این‌که ورود به بازار در فاز سوم این طرح انجام می‌شود با این حال شاهد اتصال به بازار متقاضیان در فاز دوم آن هستیم که این، کارآمدی طرح را نشان و صحه‌ای بر ضرورت اجرای چنین طرح‌هایی می‌گذارد.

وی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را فرصتی برای کاهش بیکاری در استان دانست و گفت: نیاز به سرمایه اندک، عدم نیاز به فضای فیزیکی زیاد و ایجاد درآمدزایی قابل توجه برای خانواده‌ها از مزایای این مشاغل است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل، ضمن تشکر از همراهی و همکاری سایر نهاد‌های استان در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، افزود: مشاغل این طرح بر اساس ظرفیت و اسناد بالادستی استان‌ها تعریف شده و دو هزار نفر سهم استان اردبیل نیز خدمات رایگان در عرصه‌های تولیدی و صنایع دستی آن دریافت می‌کنند.

اوچی‌اردبیلی با بیان اینکه طرح توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی توسط جهاددانشگاهی در استان در حال اجرا است، یادآور شد: به منظور اجرا و پیاده‌سازی این طرح، جهاد‌دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای، واسطه‌ای و تسهیل‌گر مکلف به شناسایی، توانمندسازی آموزش و مشاوره اشخاص حقیقی و حقوقی و پایدارسازی مشاغل خانگی با اتصال به بازار با بهره‌مندی از شبکه‌های افقی و عمودی شده است.

وی از تأیید گزارش اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در فصل‌های پاییز و زمستان سال ۱۳۹۹ و فصل بهار سال‌جاری توسط اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان به عنوان کارفرما خبر داد و گفت: در فاز اول ان طرح ظرفیت‌های استان در خصوص مشاغل خانگی شناسایی و ۱۳ رشته قالی‌بافی، چرم دست‌سوز، بافنده تابلوفرش، خیاط لباس، رودوزی سنتی، بسته‌بندی، تولید زعفران، تولید گیاهان دارویی، ویراستاری، گلیم‌بافی، مترجمی، برنامه‌نویسی و انیماتور انتخاب شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل، اضافه کرد: همچنین در فاز اول طرح، ثبت‌نام بیش از سه هزار و ۲۰۰ نفر و ارزیابی ۲ هزار و ۹۵۲ نفر و در فاز دوم استعدادسنجی ۳۵۰ نفر از بین متقاضیان بهره‌مندی از مزایای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان توسط جهاد دانشگاهی انجام گرفته است.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی یکی از طرح‌های موفق در زمینه کارآفرینی است

اوچی‌اردبیلی تصریح کرد: در فاز دوم این طرح یا همان مرحله توانمندسازی متقاضیان که در استان اردبیل در حال اجرا می‌باشد ۵ هزار و ۷۰۰ نفر ساعت، خدمات آموزشی به متقاضیان ارائه شده است.

وی برگزاری ۴ دوره آموزشی چرم‌دوزی برای ۸۴ نفر، یک دوره آموزشی رودوزی سنتی برای ۲۰ نفر، یک کارگاه آموزشی مترجمی کتاب و مقاله برای ۲۰ نفر و ۱۰ مورد شبکه‌سازی را از اقدامات دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در اردبیل عنوان کرد و از در حال اجرا بودن ۲ دوره چرم‌دوزی با شرکت ۴۱ نفر و ۶ دوره آموزش خیاطی با حضور ۶۰ نفر خبر داد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل، به ارائه مشاوره‌های لازم به ۹۱۶ نفر در قالب این طرح اشاره و تصریح کرد: به همت دبیرخانه طرح مذکور در استان اردبیل یک دوره آموزش عمومی ۲ ساعته برای همه متقاضان به صورت آنلاین برگزار شد که فایل آن ضمن بارگزاری در آپارات، در گروه و کانال‌های مشاغل خانگی در پیام‌رسان واتساپ منتشر شد.

اوچی اردبیلی، فاز سوم طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را ورود محصولات به بازار کار عنوان و اضافه کرد: این طرح به توجه به اینکه چرخه کامل یک کسب و کار را دارد و از استعدادیابی تا کسب مهارت توسط فرد و فروش محصولات پیش‌بینی شده است به همین خاطر یکی از طرح‌های موفق در زمینه کارآفرینی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha