بازگشایی مسجد تاریخی سارايوو با حضور رئیس‌جمهور ترکیه
کد خبر: 3993451
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶

بازگشایی مسجد تاریخی سارايوو با حضور رئیس‌جمهور ترکیه

مسجد تاریخی «باشچارشی» در مرکر سارایوو، پایتخت جمهوری بوسنی و هرزگوین با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه افتتاح شد.

به گزارش ایکنا به نقل از تی آر تی، مسجد باشچارشی (Bascarsija) در سارایوو، پایتخت بوسنی و هرزگوین که قدمت آن به پنج قرن پیش می‌رسد، از سوی اداره کل اوقاف ترکیه بازسازی شده است.

این مسجد روز گذشته طی مراسمی با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پس از اقامه نماز جمعه بازگشایی شد.

در مراسم بازگشایی این مسجد که در میدان باشچارشی مشهور به قلب سارایوو قرار دارد، علاوه بر اردوغان، شفیق جعفراویچ، عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین و حسین افندی کاوازویج، رئیس امور اسلامی این کشور شرکت کردند.

کاوازویج طی سخنانی در این مراسم با اشاره به اینکه این مسجد با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور کشور دوست و برادر ترکیه به روی نمازگزاران بازگشایی شده است، گفت: این مسجد یکی از نمادهای مسلمانان بوسنی و هرزگوین است.

وی همچنین از اداره کل اوقاف ترکیه بابت بازسازی این مسجد تشکر و تصریح کرد: از ترکیه و رئیس جمهور اردوغان به خاطر حمایت از نهاد امور اسلامی برای بازسازی مساجد تخریب شده در دوران جنگ تشکر می‌کنیم.

این مسجد در سال 1527 در زمان سلیمان باشکوه ساخته شده است و دارای یک گنبد اصلی و یک مناره سنگی به طول 35 متر است. مشخصه ورودی آن رواق با سه طاقنما و گنبد است. برجسته‌ترین ویژگی‌ این مسجد نقوش طراحی شده با دست است که فضای داخلی آن را آراسته است.
این مسجد دارای سابقه چندین بار مرمت است. در سال 1697 در آتش سوزی بخش‌هایی از آن آسیب دید. محمد پاشا محسنوویچ هنرمند بوسنیایی در 1762 نقاشی‌های آن را بازسازی کرد. همچنین از سال 1866 تا 1867 تلاش‌هایی برای مرمت آن انجام شد. این مسجد بار دیگر در جنگ 1992 تا 1995 بوسنی آسیب دید. 

مرمت مسجد از 2017 تا 2020 سه سال به طول انجامید. اگرچه سال گذشته درهای مسجد برای عبادت باز شده بود، اما مراسم افتتاحیه‌ای که در ابتدا برای سالگرد معراج پیامبر(ص) در سال گذشته(21 مارس 2020) تعیین شده بود به دلیل شیوع کونا به تعویق افتاد.

انتهای پیام
captcha