تداوم خروج دیپلمات‌ها و اتباع خارجی از کابل / هشدار طالبان به واشنگتن
کد خبر: 3991434
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱

تداوم خروج دیپلمات‌ها و اتباع خارجی از کابل / هشدار طالبان به واشنگتن

پس از برقراری آرامش نسبی در فرودگاه کابل، از نیمه‌شب گذشته پرواز‌های نظامی برای خارج کردن دیپلمات‌ها و اتباع خارجی از سرگرفته شد.

تداوم خروج دیپلمات‌ها و اتباع خارجی از کابل / هشدار طالبان به واشنگتنبه گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، محمد نعمان ریحان، مسئول امنیتی طالبان در فرودگاه کابل خبر داده است که این فرودگاه شنبه آینده برای غیرنظامیان بازگشایی می‌شود. علاوه بر این اعلام کرد که تعدادی از افراد مسلح جنبش امروز وارد بخش غیرنظامی فرودگاه شدند تا از آن محافظت کنند.

این مقام مسئول در گفتگو با خبرنگار الجزیره در مجاورت فرودگاه کابل تصریح کرد که فرودگاه و باند فرودگاه آن خالی از جمعیت است و در حال حاضر در اطراف آن تنش وجود دارد و اعضای جنبش سعی دارند جمعیت را متفرق کنند.

خبرنگار الجزیره، امروز سه‌شنبه از تیراندازی مجدد در حوالی فرودگاه بین‌المللی کابل برای متفرق کردن جمعیتی خبر داد که مایل به خروج از کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه فرودگاه کابل رو به عموم بسته است و این مکان توسط نیروهای آمریکایی از داخل محافظت می‌شود، خاطرنشان کرد: بسیاری از اعضای نمایندگی‌های دیپلماتیک و خارجی‌ها که قصد خروج از کشور را داشتند، به دلیل ازدحام در ورودی دروازه‌ها نتوانستند وارد فرودگاه شوند.

پس از هرج‌ومرج دیروز که منجر به کشته شدن چند نفر شد، ارتش آمریکا از نیمه‌های شب گذشته فرودگاه کابل را مجدداً باز کرد تا عملیات تخلیه را از سر بگیرد.

تداوم خروج دیپلماتها و اتباع خارجی از کابل

با از سرگیری فعالیت فرودگاه کابل سخنگوی وزارت خارجه هند امروز در دهلی‌نو تصریح کرد که مقامات سفارت این کشو در پایتخت افغانستان، از جمله سفیر، از این شهر خارج شده‌اند.

رویترز همچنین به نقل از وزیر نیروهای مسلح فرانسه اعلام کرد که اولین هواپیمای فرانسوی حامل اتباع این کشور از کابل امروز در ابوظبی فرود آمد.

صبح امروز یک مقام امنیتی غربی گزارش داد که باند فرودگاه کابل اکنون خالی از جمعیت است و بسیاری از غیرنظامیان افغان به خانه‌های خود بازگشته‌اند و تأکید می‌کند که پروازهای نظامی از فرودگاه آغاز شده است.

پیش از این، ژنرال هنک تیلور، یکی از مقامات ستاد مشترک در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، اعلام کرده بود که این فرودگاه حدود نیمه‌شب سه‌شنبه به‌وقت افغانستان بازگشایی شده است.

وی با بیان اینکه نیروهایش طی 24 ساعت گذشته هیچ حمله هوایی در افغانستان انجام نداده‌اند، خاطرنشان کرد: فرمانده نیروهای آمریکایی در آنجا در صورت نیاز به انجام این کار، توانایی‌های لازم را برای انجام این حملات دارد.

از سوی دیگر، رویترز به نقل از منابع امنیتی امشب گزارش داد که یک هواپیمای نظامی آلمان در کابل فرود آمد تا اتباع خارجی و کارگران محلی افغان را به تاشکند، پایتخت ازبکستان منتقل کند.

تداوم خروج دیپلمات‌ها و اتباع خارجی / اعلام عفو عمومی از سوی طالبان

پنتاگون اعلام کرد که تعداد سربازان آمریکایی در فرودگاه پایتخت افغانستان را در روزهای آینده به 6000 نفر می‌رساند و به محض بازگشت نظم به فرودگاه و برقراری امنیت در آنجا پروازهای تجاری و نظامی از سر گرفته می‌شود. در همین زمینه، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که پنتاگون نمی‌تواند تأیید کند که حوادث امنیتی رخ داده در کابل از جانب شبه‌نظامیان طالبان بوده است.

کربی تصریح کرده است که فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده، ژنرال کنت مک کنزی، با رهبران طالبان در دوحه پایتخت قطر دیدار کرده و به آن‌ها هشدار داده است که هرگونه حمله به پرسنل نظامی آمریکا یا اختلال در تخلیه در فرودگاه کابل با واکنش شدید روبرو خواهد شد.

در عین حال، پنتاگون اعلام کرده که برای ارزیابی تهدید تروریسم در افغانستان در وضعیت کنونی، بسیار زود است و هدف در حال حاضر تکمیل خروج نظامیان از این کشور تا پایان ماه میلادی جاری است.

هشدار طالبان به نیروهای آمریکایی

به گزارش المیادین، گروه طالبان امروز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا باید نیروهای خود را تا ۱۱ سپتامبر از کشور افغانستان خارج کند.

بر اساس اعلام این رسانه، طالبان در این بیانیه ادامه داد: البته ما علاقه‌ای به حمله به نیروهای آمریکایی نداریم.

این در حالیست که بر اساس توافق میان آمریکا و طالبان در دوران ترامپ، این کشور می‌بایست نظامیان خود را تا ماه می سال جاری میلادی از افغانستان خارج می کرد؛ اما بایدن با نقض تعهدات، تاریخ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را ۱۱ سپتامبر تعیین کرد.

تداوم خروج دیپلماتها و اتباع خارجی از کابل

در بعد سیاسی نیز، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، اعلام کرد که امروز با حامد کرزای رئیس‌جمهور سابق و عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه ملّی به دوحه می‌رود تا با هیئت طالبان در پایتخت قطر دیدار کند.

حکمتیار گفت که هدف از این سفر بحث در مورد ترتیبات انتقال قدرت و تشکیل دولت جدید در کشور در اسرع وقت است. دو فرد دیگر این شورا نیز ابراز امیدواری کرده‌اند که همه رهبران افغانستان با حل بحران موافقت کنند.

طالبان مدت کوتاهی پس از ورود نیروهای خود به کابل در روز یکشنبه، پیام‌های اطمینان بخشی را به مردم و جامعه بین‌المللی در مورد مرحله بعدی ارسال و لزوم وجود مذاکرات برای تشکیل دولت فراگیر را تأیید کردند.

عبدالسلام ضیف سفیر پیشین طالبان در پاکستان نیز تصریح کرد که گام بعدی در افغانستان، پایه‌گذاری صلح است و گام بعدی صحبت با مخالفان و شخصیت‌های سیاسی در کابل برای انتخاب رئیس‌جمهور این کشور خواهد بود.

معاون سیاسی طالبان وارد قندهار شد

به نقل از شبکه تلویزیونی طلوع، ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان و هیئت همراه هم اکنون از دوحه قطر وارد ولایت قندهار در افغانستان شدند.

بر اساس اعلام این رسانه، وی قرار است پس از انجام دیدارهایی در زادگاهش در قندهار، به کابل پایتخت افغانستان عزیمت کند.

این درحالیست که گروه طالبان یکشنبه هفته جاری و به دنبال فرار اشرف غنی رییس جمهور پیشین افغانستان بدون درگیری وارد کابل شد.

 

انتهای پیام
captcha