نگاهی به 16 برنامه قرآنی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی
کد خبر: 3990808
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴

نگاهی به 16 برنامه قرآنی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم شامل هفت سرفصل است که در بخشی از آن به بحث قرآن و عترت نیز پرداخته شده است. در این بخش شش مسئله، 16 برنامه‌ و یک تکلیف در عرصه فعالیت‌های قرآنی تعریف شده است.

نگاهی به 16 برنامه قرآنی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامیبه گزارش ایکنا، فهرست پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم، 23 مردادماه در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. همزمان با این اقدام، برنامه‌های وزرای پیشنهادی نیز در فضای مجازی منتشر شد تا بررسی این برنامه‌ها و نیز نقاط و ضعف و قوت عملکرد افراد معرفی شده در مدیریت‌های قبلی در محافل مختلف رسانه‌ای و ... آغاز شود.

در بین وزرای پیشنهادی نام «محمدمهدی اسماعیلی» نیز به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به چشم می‌خورد، چهره‌ جوانی که از غرب کشور آمده تا شاید در وضعیت نابسامان فرهنگی، این عرصه را به سامانی برساند.

برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفت سرفصل شامل «کلیات»، «سیاست‌ها و رویکردها»، «بررسی اهم وظایف»، «تکالیف»، «تحلیل وضعیت موجود»، «مسائل کلان حوزه فرهنگ» و «برنامه‌ها و مسائل موجود» ارائه شده است.

در فصل هفتم برنامه‌های وزیر پیشنهادی به مسائل موجود پرداخته شده و یک بخش به مسئله قرآن و عترت اختصاص یافته است. در مقدمه این بخش به سخنان مقام معظم رهبری در محفل انس با قرآن در 18 خردادماه سال 1395 اشاره شده است. در ادامه مشروح بخش مربوط به قرآن و عترت آمده است.

مقام معظم رهبری در محفل انس با قرآن کریم می‌فرمایند: «برکات قرآن، برکات بی‌انتهایی است. در قرآن و با قرآن، عزت هست. قدرت هست، پیشرفت هست، رفاه مادی هست، تعالی معنوی هست، گسترش فکر و عقیده هست، شادی و سکینه روح است». به همین جهت بی‌توجهی به قرآن جامعه اسلامی را از مسیر تعالی و کمال دور خواهد نمود. معاونت قرآن و عترت به عنوان نهاد رسمی و تخصصی توسعه فرهنگ و فعالیت‌های قرآنی در دولت تحول عهده‌دار وظیفه‌ای سترگ خواهد بود، چرا که «مسلم است منافع بلندمدت جامعه اسلامی جز در سایه اسلام و قرآن» به نحو دیگری تأمین نخواهد شد. فقط اسلام و قرآن می‌تواند جوامع بشری را به معنای واقعی تأمین، و عدالت برقرار کند و پاسخگوی نیازهای واقعی آنها باشد. از همین روست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم ضمن احصای نظام مسائل حوزه قرآن و عترت، با تکیه بر تجارب نخبگانی این عرصه راهبردها و برنامه‌های عملیاتی خویش را برای رفع مسائل اساسی مذکور معطوف می‌نماید.

مسائل موجود

  1. ضعف در معرفت، باورمندی و التزام عملی به قرآن در ابعاد فردی و اجتماعی
  2. ضعف در انس با قرآن در بین اقشار مختلف مردم
  3. عدم توجه به حاکمیت قرآن در نظام مدیریت، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کشور
  4. عدم توجه به توسعه فرهنگ و فعالیت‌های قرآنی در مهندسی فرهنگ و مدیریت فرهنگی کشور
  5. عدم هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی، موسسات و گروه‌های فعال غیر دولتی
  6. معطل ماندن منشور توسعه فرهنگ قرآنی

برنامه‌ها

  1. تقویت ایمان و اعتقاد به قرآن کریم و تعمیق معرفت و درس مفاهیم قرآنی
  2. ارتقای التزام عملی به قرآن در سطوح مختلف سبک زندگی اسلامی و ایرانی
  3. تحقق فرهنگ قرآنی در نظام مدیریت، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کشور
  4. ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی، مؤسسات و گروه‌های فعال غیر دولتی
  5. نگاشت نهادی منشور توسعه فرهنگ قرآنی و تعیین سهم عملیاتی برای دستگاه‌های متولی
  6. به‌روزآوری آمار و اطلاعات فعالیت‌ها و کنش‌گران عرصه فعالیت‌های قرآنی
  7. هماهنگی برای توسعه مهارت‌های روان‌خوانی، صحیح‌خوانی و تدبر در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان
  8. هدایت جامعه نخبگانی قرآنی به ایفای نقش و راهبری فعالیت‌های قرآنی
  9. پیگیری مجدانه تحقق منشور توسعه فرهنگ قرآنی
  10. پیگیری تشکیل جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سطح استانی
  11. مشارکت و هم‌افزایی با دستگاه‌ها، موسسات و گروه‌های فعال قرآنی همچون ائمه جمعه و جماعات، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌‌های علمیه، تشکل‌های قرآنی مردم‌نهاد و ...
  12. هدایت، حمایت و نظارت بر فعالیت‌های قرآنی کشور
  13. فرهنگ‌سازی عمومی(منفعت آشتی با قرآن)
  14. توانمندسازی (فعالان و کنشگران عرصه‌های مختلف فعالیت‌های قرآنی و ارتقای آموزش‌های قرآنی)
  15. شبکه سازی (دستگاه‌ها، موسسات و کنشگران رسمی و غیر رسمی عرصه فعالیت‌های قرآنی)
  16. بهبود و تعالی سازمانی(معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

تکالیف کمی و کیفی معاونت قرآن و عترت در سال 1400

در سال پایه 1393 تعداد مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت 620 مؤسسه بوده است. پیش‌بینی تعداد موسسات، فرهنگی قرآن و عترت در سال 1400 دو هزار موسسه است.

دریافت برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم

با محمدمهدی اسماعیلی آشنا شویم؛

او متولد سال 1354 در شهر کبودرآهنگ استان همدان است. دیپلم را در رشته علوم و معارف اسلامی از دبیرستان شهید مطهری کبودرآهنگ دریافت کرده است.

محمدمهدی اسماعیلی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه شهید مطهری تهران و در رشته فقه و حقوق ادامه داد. اسماعیلی دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته روابط بین‌الملل از دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و دکترای علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. این چهره همچنین دارای تحصیلات حوزوی نیز هست.

از جمله نوشته‌های وی می‌توان به اندیشه سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای، تطور اندیشه سیاسی تشیع در دوره معاصر، رجال ایرانی قرن چهاردهم، جنگ جهانی علیه سوریه، برنامه درسی گام دوم انقلاب(در دست انتشار) و ... اشاره کرد. در مورد مهم‌ترین سوابق اجرایی محمدمهدی اسماعیلی نیز می‌توان به معاون فرهنگی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری دولت نهم، رئیس قرارگاه رسانه‌ای سیمای صدا و سیما، مدیرکل برنامه‌ریزی مرکز تحقیقات صدا و سیما، معاون سیاسی، امنیتی و فرهنگی اجتماعی استانداری اصفهان و ... اشاره کرد. اسماعیلی همچنین در سال 1385 به عنوان پژوهشگر نمونه کشوری معرفی شده است. 

انتهای پیام
captcha