پیروان اهل بیت(ع) در دنیا بیشتر با قرآن انس بگیرند / حضور 500 اثر فاخر بین‌المللی در «جایزه جهانی 114»
کد خبر: 3989593
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
آیت‌الله رمضانی؛

پیروان اهل بیت(ع) در دنیا بیشتر با قرآن انس بگیرند / حضور 500 اثر فاخر بین‌المللی در «جایزه جهانی 114»

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: پیروان اهل بیت(ع) در دنیا باید بیشتر با قرآن انس بگیرند و با این کتاب آسمانی ارتباط داشته باشند، زیرا قرآن کتاب نجات‌بخشی برای جهان بشری است و اگر انسان بخواهد رهایی پیدا کند، باید این کتاب را به عنوان منبع قرار دهد.

پیروان اهل بیت(ع) در دنیا بیشتر با قرآن انس بگیرند / 500 اثر فاخر بین‌المللی در «جایزه جهانی 114»به گزارش ایکنا از قم، مراسم اختتامیه نخستین دوره «جایزه جهانی 114»، ویژه انتخاب برترین فعالیت‌های قرآنی پیروان اهل بیت(ع)، عصر امروز 18 مردادماه در سالن کنفرانس مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ساختمان قم برگزار و به صورت مجازی نیز برگزار شد.

در ابتدای مراسم، آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پیامی تصویری که در سالن کنفرانس مجمع جهانی اهل بیت(ع) پخش شد، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری و شرکت‌کنندگان در اولین دوره «جایزه جهانی ۱۱۴» اظهار کرد: جامعه مسلمان روز به روز باید انس بیشتری با قرآن پیدا کند؛ چون قرآن برای فرد، جامعه و خانواده، کتاب قانون، انسان، هدایت، ذکر و نجات‌بخش است.


بیشتر ببینید:

گزارش تصویری اختتامیه اولین دوره جایزه جهانی ۱۱۴


وی ادامه داد: اگر کسی می‌خواهد در همه ابعاد و ساحت‌های وجودی به سعادت واقعی و غنای معنوی و فکری برسد، بدون قرآن امکان وجود ندارد. قرآن تجلی حق تعالی است؛ خدای متعال به حسب نیازهای واقعی انسان، آنچه که انسان را به رشد و ارتقای معنوی و جایگاه و قله انسانیت می‌رساند، در قرآن برای انسان در نظر گرفته است و قوانین مربوط به آنها را ذکر کرده است.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) گفت: قرآن از زمان نزول، مورد نظر موافقان و مخالفان بوده است. مخالفان همیشه در صدد بودند تا اشکالات و نقدهایی به آن وارد کنند، اما تاکنون نتوانسته‌اند. برخی گمان کرده‌اند که می‌توانند بر قرآن اشکال وارد کنند، در حالی که قرآن می‌فرماید: «وَ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى‌ عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ؛ اگر همه جمع شوند، یک سوره قرآن را نمی‌توانند بیاورند»(سوره مبارکه بقره/آیه23).

وی اظهار کرد: از دریچه‌های مختلف از منظر کسانی که قرآن را به دقت بررسی کرده‌اند، این کتاب آسمانی معجزه است؛ مباحث معرفتی، اخلاقی، علمی، انسان‌شناسی، فرهنگ‌شناسی و آنچه می‌تواند در هدایت انسان نقش داشته باشد، در قرآن آمده است.

رمضانی درباره فعالیت‎‌های قرآنی پس از انقلاب اسلامی ایران، گفت: در طی 42 سال انقلاب اسلامی ایران، حرکت‌های بزرگی درباره قرآن انجام پذیرفته است؛ در حوزه‌های علمی و دانشگاهی، تأسیس رشته‌های مربوط به تفسیر و علوم قرآن و موسسات تحقیقاتی، اقدامات خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: به صورت مفصل در موضوعات مختلف بحث‌های فراوانی داشته‌اند و به جامعه علمی و بین‌المللی عرضه کرده‌اند؛ گرچه هر آنچه انجام شده، باز هم ذره‌ای از اقیانوس بی‌کران قرآن به تصویر کشیده نشده است. قرآن جلوه بی‌حد حضرت حق است و باید با دقت به حوزه‌های مختلف آن پرداخته شود، همچنین فعالیت‌ها و کارهای هنری فاخر در رابطه با قرآن در دنیا انجام شده است.

رمضانی درباره برگزاری «اولین دوره جایزه جهانی ۱۱۴» اظهار کرد: برگزاری اولین دوره «جایزه جهانی ۱۱۴» این کار ارزشمند با این استقبال بی‌نظیری که صورت گرفت و 500 اثر فاخر از دنیا ارسال و با داوری‌های قوی ارزیابی شد که می‌تواند شروع مبارکی باشد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: مهم این است که پیروان اهل بیت(ع) در دنیا بیشتر با قرآن انس بگیرند و با این کتاب آسمانی ارتباط داشته باشند، چون قرآن کتاب نجات بخش برای جهان بشری است و اگر انسان بخواهد رهایی پیدا کند باید این کتاب را به عنوان منبع قرار دهد.

وی در پایان با اشاره به اینکه یاد و خاطره مفسر بزرگوار آیت‌الله تسخیری را که ایام سالگرد رحلت ایشان است را گرامی می‌داریم، ایشان زبان گویای اسلام و تشیع بودند، ابراز امیدواری کرد که خداوند تمام کسانی که به قرآن خدمت کرده‌اند را با قرآن محشور کند و انس با قرآن را در میان مسلمانان افزایش دهد و این ویروس منحوس کرونا را که جامعه بشری را با اختلالاتی مواجه کرده، از بین ببرد و صحت و سلامت به همه بشریت بازگردد.

پیروان اهل بیت(ع) در دنیا بیشتر با قرآن انس بگیرند / حضور 500 اثر فاخر بین‌المللی در «جایزه جهانی 114»

در ادامه مراسم، کلیپی از سخنان هیئت داوری و چند تن از اعضای جامعه قرآنی در سراسر جهان پخش شد که از بین آن‌ها، سهیل اسعد، عضو هیئت داوری جایزه جهانی 114 بیان کرد: اگر قرار است قرآن اصل دین باشد، هر خدمتی که انسان به آن می‌کند، اهمیت خاصی دارد؛ چه در دنیا و چه در آخرت، قرآن همان چیزی است که در قیامت به داد ما می‌رسد.

عضو هیئت داوری جایزه جهانی 114 افزود: جایزه جهانی 114 در راستای احیای فرهنگ قرآنی در جامعه و تقویت ارتباط مومنین با قرآن برگزار شده است و این اتفاق مبارک می‌تواند ادامه‌دار باشد.

شیخ ابرار حسین گلکتی از پاکستان رتبه اول بلیغ قرآن، در این کلیپ از آمادگی مردم پاکستان جهت خدمت به قرآن گفت؛ همچنین شیخ حسن منصوری از جمهوری عراق و شیخ عبدالجلیل المکرانی از عربستان موسس و مشرف دارالسیده رقیه للقرآن الکریم نیز به ایراد سخنانی پرداختند.

یادآور می‌شود که مجمع جهانی اهل بیت(ع) نخستین جشنواره بین‌المللی و جایزه جهانی ۱۱۴ را که برگرفته از تعداد سوره‌های قرآن است، در میان مراکز، مبلغان و فعالان قرآنی غیر‌ایرانی پیرو اهل بیت(ع) بدون محدودیت در جنسیت و سن در اقصی نقاط جهان برگزار کرده و تولید محصولات هنری ـ رسانه‌ای، توزیع و پخش محصولات هنری ـ رسانه‌ای و فعالیت‌های تبلیغی ـ ترویجی از بخش‌های مختلف این رویداد است.

انتهای پیام
captcha