از ارتقای وضعیت قرآنی شیعیان تا استعدادهایی که کشف شد
کد خبر: 3989609
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۰۶
گزارش ایکنا از اختتامیه اولین دوره جایزه جهانی 114؛

از ارتقای وضعیت قرآنی شیعیان تا استعدادهایی که کشف شد

آیین اختتامیه اولین دوره «جایزه جهانی 114» ویژه انتخاب برترین فعالیت‌های قرآنی پیروان اهل بیت(ع)، شامگاه 18 مرداد در سالن کنفرانس مجمع جهانی اهل بیت(ع) با حضور جمعی از قرآنیان سراسر جهان با هدف ارتقای وضعیت قرآنی شیعیان برگزار شد و از 14 برگزیده این جشنواره تجلیل به‌عمل آمد.

به گزارش ایکنا از قم، در ابتدای این مراسم، آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پیامی تصویری که در سالن کنفرانس مجمع جهانی اهل بیت(ع) پخش شد، با اشاره به اینکه رسیدن به سعادت واقعی و غنای معنوی و فکری، بدون قرآن امکان ندارد، اظهار کرد: قرآن تجلی حق‌تعالی است و از زمان نزول مورد نظر موافقان و مخالفان بوده است، مخالفان همیشه در صدد بودند تا اشکالات و نقدهایی به آن وارد کنند اما تاکنون نتوانسته‌اند.

وی ادامه داد: در طی ۴۲ سال انقلاب اسلامی ایران، حرکت‌های بزرگی درباره قرآن انجام شده است؛ در حوزه‌های علمی و دانشگاهی، تأسیس رشته‌های مربوط به تفسیر و علوم قرآن و مؤسسات تحقیقاتی، اقدامات خوبی انجام شده است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: مهم این است که پیروان اهل بیت(ع) در دنیا بیشتر با قرآن انس بگیرند و با این کتاب آسمانی ارتباط داشته باشند، چون قرآن کتاب نجات‌بخش برای جهان بشری است و اگر انسان بخواهد رهایی پیدا کند باید این کتاب را به‌عنوان منبع قرار دهد.

از ارتقای وضعیت قرآنی شیعیان تا استعدادهایی که کشف شد

رمضانی درباره برگزاری «اولین دوره جایزه جهانی ۱۱۴» اظهار کرد: برگزاری اولین دوره «جایزه جهانی ۱۱۴» این کار ارزشمند با این استقبال بی‌نظیری که صورت گرفت و ۵۰۰ اثر فاخر از دنیا ارسال و با داوری‌های قوی ارزیابی شد که می‌تواند شروع مبارکی باشد.

جایزه جهانی 114 در سال‌های آتی با قوت بیشتری ادامه پیدا کند

در ادامه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد زارعان، معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) بیان کرد: مجمع جهانی اهل بیت(ع) براساس مأموریت اصلی‌اش به ابعاد مختلف حیات شیعیان در سراسر جهان توجه دارد و این مجمع در این راستا پرداختن به مسائل قرآنی را جزو فعالیت‌های خودش قرار داد و مجمع در طول سه دهه اخیر به چاپ و ترجمه قرآن کریم و نیز چاپ و ترجمه کتاب‌های تفسیری اهتمام داشت.

از ارتقای وضعیت قرآنی شیعیان تا استعدادهایی که کشف شد

معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به انگیزه راه‌اندازی جایزه جهانی 114، اظهار کرد: در کنار فعالیت‌های بین‌المللی قرآن که نهادهای مختلف انجام می‌دهند، مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصمیم گرفت که برنامه‌ای ویژه جوامع شیعی داشته باشد و وضعیت قرآنی شیعیان را ارتقا بدهد و طرح جایزه جهانی 114 در این راستا بود و امیدواریم که در سال‌های آتی با قوت بیشتر ادامه پیدا کند.

ارسال بیش از 500 اثر به دبیرخانه  جایزه جهانی 114

حسین اسدی، رئیس هیئت داوری جایزه جهانی 114 نیز در ادامه مراسم، گفت: فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی، منبر و سخنرانی مذهبی، محافل قرآنی، برگزاری جلسات خانگی قرآنی، جزء‌خوانی، کلاس‌های معارفی و بیان تفسیر نیز از بخش‌های این مسابقه بود. بسیاری از کاربران امکان تولید محتوا در فضای مجازی دارند که باید آنها را تشویق کرد و در طی برگزاری اولین دوره «جایزه جهانی ۱۱۴» دیدیم که دریایی از استعداد در پیروان اهل بیت(ع) وجود دارد.

از ارتقای وضعیت قرآنی شیعیان تا استعدادهایی که کشف شد

وی ادامه داد: ایده «جایزه جهانی ۱۱۴»  در راستای ایجاد قالب جدیدی از فعالیت‌های قرآنی در سطح بین‌المللی اجرا شد، گفت: بیش از 500 اثر به دبیرخانه ارسال شد که دور از انتظار بود، مرکز ثقل برنامه، ماه رمضان بود و این مقدار استقبال خیلی خوب بود، آثار در سه مرحله با حضور داورانی از شخصیت‌های جهانی قرآنی ارزیابی شد و 22 اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد و از این تعداد 14 اثر انتخاب شدند که در این جلسه مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

قوانین و مسئولان نظام اسلامی مبتنی بر ارزش‌های قرآنی هستند

در ادامه مراسم نیز، سیدمهدی مصطفوی، قائم‌مقام معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری در جهان است که ساختار، قوانین و مسئولان نظام آن مبتنی بر ارزش‌ها و معارف قرآنی هستند. کلیه مسئولانی که در قوای سه‌گانه مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند باید پایبند به اصول و ارزش‌های قرآنی باشند.

از ارتقای وضعیت قرآنی شیعیان تا استعدادهایی که کشف شد

وی با بیان اینکه تقسیم و توزیع قدرت در جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر ارزش‌های قرآنی است، اظهار کرد: کوشش همه ما آن است که ارزش‌های قرآنی را در تمام ارکان نظام اسلامی وارد کنیم تا بتوانیم با افتخار اعلام کنیم که تمام تحرکات دستگاه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر آموزه‌های قرآنی است.

نقش حوزه‌های علمیه در ترویج مکتب اهل بیت(ع)

آیت‌الله محمدسعید نعمانی، مدیر مجمع‌الفکر الاسلامی نیز در ادامه بیان کرد: تهمت‌هایی به پیروان مکتب اهل بیت(ع) زدند که آنها از قرآن دور هستند و با این کتاب آسمانی، انس ندارند، حتی گفته می‌شد که شیعیان، قرآن دیگری دارند و این اقدام، توطئه بزرگی برای ایجاد تفرقه در امت اسلامی بود.

از ارتقای وضعیت قرآنی شیعیان تا استعدادهایی که کشف شد

وی ضمن قدردانی از مجمع جهانی اهل بیت(ع) برای اقداماتش در حوزه قرآن، گفت: این اقدامات سهم بزرگی در زدودن تهمت‌ها از شیعیان در حوزه قرآن داشت؛ حوزه علمیه قم در کنار حوزه نجف دو بال برای جهان تشیع هستند که این حوزه‌ها، مکتب اهل بیت(ع) را ترویج می‌کنند.

یادآور می‌شود، در این مراسم، علاوه بر اهدای جوایز نفرات برتر اولین دوره جایزه جهانی، از دو چهره شاخص قرآنی و اندیشمند برجسته‌ مرحوم آیت‌الله محمدعلی تسخیری و آیت‌الله محمدسعید نعمانی، مؤلفان اثر نفیس «المختصر المفید فی تفسیر القرآن المجید» نیز از سوی مجمع جهانی اهل بیت(ع) تجلیل شدند.

برگزیدگان اولین دوره جایزه جهانی 114

در پایان این مراسم برگزیدگان جایزه جهانی 114 در بخش‌های مؤسسات و مراکز قرآنی و مبلغان قرآنی معرفی و از آن‌ها تقدیر به‌عمل آمد.

در بخش مؤسسات و مراکز قرآنی، دارالسیده الرقیه للقرآن الکریم از عربستان رتبه اول، مؤسسه السبیل القرآن از هندوستان رتبه دوم، مؤسسه النون القرآنیه از یمن رتبه سوم و مؤسسه تراتیل الفجر از عربستان رتبه چهارم را کسب کردند. مجمع اهل بیت(ع) از عراق، مرکز اهل بیت(ع) پرتغال و جمعیت نسیم از آلبانی به‌عنوان شایسته تقدیر این بخش نیز معرفی شدند.

از ارتقای وضعیت قرآنی شیعیان تا استعدادهایی که کشف شد

در بخش مبلغان قرآنی شیخ ابرار حسین گلگتی از پاکستان حائز رتبه اول شد و فاطمه رعد از ایالات متحده آمریکا، علی ابوالخیر از مصر، سیده ام الفروه نقوی از انگلستان، منی نزار احمد ابراهیم از عراق، شیخ سلیم اکبر از کانادا و معصومه جامیز آقایف از جمهوری آذربایجان شایسته تقدیر شدند؛ همچنین سیدصادق الشرفی از یمن به‌عنوان مهمان افتخاری اولین دوره جایزه جهانی 114 مورد قدردانی قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha