لزوم رعایت امر به معروف و نهی از منکر از سوی مسئولان
کد خبر: 3989133
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
حجت‌الاسلام قریشی بیان کرد:

لزوم رعایت امر به معروف و نهی از منکر از سوی مسئولان

امام جمعه ارومیه گفت: مسئولان به‌عنوان امانت‌داران باید خود و اطرافیانشان را بیش از همه مقید به رعایت موازین و امر به‌معروف و نهی‌از منکر بدانند.

مسئولان باید بیش از دیگران امر به‌معروف و نهی‌ازمنکر را رعایت کنندبه گزارش از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی، نماینده‌ ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه، ۱۷ مرداد ماه، در جلسه ستاد امر به‌معروف و نهی‌ از منکر استان، اظهار کرد: اهمیت ویژه این ۲ فریضه در دین اسلام تا حدی است که در بیان رسول اکرم(ص) و ائمه(ع) والاتر و بالاتر از تمام نیکی‌ها و حتی جهاد ذکر شده است.

وی افزود: قیام امام حسین(ع) به‌عنوان محور امر به‌معروف و نهی‌ از منکر شناخته می‌شود و تا حدی اهمیت و ارزش دارد که حتی برای این امر واجب الهی تا مقام شهادت نیز پیش می‌روند.

امام جمعه ارومیه، تصریح کرد: متأسفانه امروز در سایه برخی بی‌توجهی‌ها یا کم‌کاری در نهاد‌های متولی شاهد هستیم که موضوع امر به‌معروف و نهی‌از منکر در جامعه کمرنگ شده و برای احیاء و بزرگداشت فریضه باید تلاش و اهتمام ویژه شود.

وی ادامه داد: نامگذاری دهه نخست ماه محرم به‌عنوان دهه احیاء امر به معروف و نهی از منکر از این جهت حائز اهمیت است که در تمام طول سال نسبت به پاسداشت این فریضتین اقدام شود و در ایام محرم نیز توجه ویژه و نگاه خاص به این مقوله داشته باشیم.

 قریشی بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر را مختص به یک حوزه خاص نیست و در دوران کنونی باید در تمام حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر اقدام شود.

وی گفت: مسئولان به‌عنوان امانت‌داران باید خود و اطرافیانشان را بیش از همه مقید به رعایت موازین بدانند.

امام جمعه ارومیه، تاکید کرد: همه مردم در هر سمت و مسئولیتی و قشری باید نسبت به امر به معروف و نهی از منکر اقدام کنند و این فریضه الهی خلاصه در قشر خاص یا رفتار خاص نباشد.

وی ادامه داد: اگر قصوری در حوزه عمل به فریضتین در جامعه داریم، این قصور شامل همه می‌شود و هیچکس نمی‌تواند خود را از این موضوع جدا بداند.

 قریشی اظهار کرد: احیای فریضتین و عمل به این دو فریضه الهی باید برای تمام مردم به‌عنوان وظیفه شرعی و عرفی و اجتماعی شناخته شود.

وی گفت: برای داشتن تأثیرگذاری در حوزه امر به معروف و نهی از منکر باید به مقدمه این فریضتین نیز توجه شود که همان تولّی و تبرّی بوده و به‌عنوان پیش‌زمینه عمل به فریضتین شناخته می‌شود.

 قریشی بیان کرد: عمل به معارف دینی نیز به‌عنوان زمینه‌ساز تقدی به تولی و تبری هستند و به این ترتیب در جامعه اسلامی وظیفه‌ای بسیار سنگین بر عهده مسئولان است.

وی با اشاره به وظیفه دستگاه‌های مختلف در حوزه امر به‌معروف و نهی‌از منکر، افزود: این وظایف در تمام حوزه‌ها نظیر حجاب و عفاف شناسایی و احصاء شود و دستگاه‌های مختلف نسبت به ارائه گزارش عملکرد خود در این حوزه‌ها اقدام کنند تا مشخص شود کدام مجموعه در انجام وظیفه کوتاهی داشته و کدام موفق بوده تا الگوسازی انجام شود.

امام جمعه ارومیه بیان کرد: ارائه آموزش‌های لازم به اقشار مختلف و به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان، برگزاری تریبون‌های ویژه و کرسی‌های آزاداندیشی با حضور اساتید و نخبگان در راستای عمل به فریضتین، گفتمان‌سازی در حوزه فریضتین و همچنین عمومی سازی اقدامات در تمام زمینه‌ها از دیگر راهکارهای پیشنهادی است. 

انتهای پیام
captcha