معرفی منشور عقایدی اسلام در زیارت جامعه کبیره
کد خبر: 3986388
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱
آیت‌الله رجبی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

معرفی منشور عقایدی اسلام در زیارت جامعه کبیره

مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر وظیفه حوزه‌های علمیه در راستای نشر محتوای زیارت جامعه کبیره برای جامعه، گفت: زیارت جامعه کبیره جایگاه رفیع امامت را معرفی می‌کند و همچنین به بیان آموزه‌های اسلام در قالب زیارت می‌پردازد؛ اگر کسی بخواهد سبک زندگی اسلامی را براساس مبانی دینی ترسیم کند جامعه کبیره دارای چنین ظرفیتی است و اگر بخواهد منشور عقایدی از اسلام عرضه کند جامعه کبیره چنین ویژگی را دارد.

آیت‌الله محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، ضمن تبریک سالروز ولادت امام هادی(ع)، اظهار کرد: پیامبراکرم(ص) ولادت امام هادی(ع) را بشارت داده و فرموده بودند که فرزندی از نسل امام جواد(ع) که موجود مبارک، مطهر و طاهر به دنیا خواهد آمد و همچنین ایشان فرموده بودند: خداوند سکینه و وقار را بر ایشان پوشانده و علوم را در اختیار این امام بزرگوار قرار داده و اسرار پنهان ایشان را به ایشان عنایت فرموده است و خداوند در سینه او خبرها و علوم بزرگی قرار داده است.

وی ادامه داد: امام هادی(ع) در سن هشت سالگی به امامت رسیدند که خداوند این‌گونه مقدر کرده بود که امامان نزدیک غیبت در سنین کم به امامت برسند تا زمینه فکری برای امامت امام زمان(عج) در سنین پایین فراهم شود و شبهات دشمن در این زمینه که امام نمی‌تواند در سن کودکی به امامت برسد از بین برود.

استاد حوزه علمیه افزود: امام هادی(ع) در محدودیت و محاصره شدیدی قرار داشتند و شیعیان ارتباط کمی با ایشان داشتند و این موضوع برای این بود که در دوران غیبت که دست شیعیان از امام زمان(عج) کوتاه است، جامعه به مرحله‌ای از رشد برسد که در زمان غیبت مسیر ولایت را طی کند.

رجبی با بیان اینکه امام هادی(ع) جامعه دینی را با اندیشه‌های ناب سیراب کرد، اظهار کرد: در زمان امام صادق(ع) تشکیلاتی به نام دستگاه وکالت تأسیس شد که متشکل از وکلایی بود که آموزه‌های امام را به مردم می‌رسانند و واسطه بین امام و اقشار مردم بودند، در دورانی که امام علی النقی(ع) در حصر بودند به‌وسیله دستگاه وکالت اندیشه‌های اسلام ناب محمدی را به جامعه منتقل می‌کردند و جامعه را در مسیر درست اسلامی هدایت کردند.

ابعاد شخصیتی امام هادی(ع)

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام هادی(ع) در همه حال به یاد مردم بودند و در راستای رفع مشکلات جامعه از هیچ تلاشی دریغ نکردند، بیان کرد: امام علی النقی(ع) جایگاه و محبوبیت بسیار بالایی میان امت اسلامی داشتند و علت این موضوع سبک زندگی آن حضرت میان مردم بود؛ ایشان در بُعد بخشش و کرم نیز زبانزد دوران خودشان بودند و مبالغ بالایی را در اختیار وکلایی که در سطح کشور اسلامی زمان خود قرار می دادند تا بتوانند به محرومین رسیدگی کنند.

مدیر مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر لزوم توجه به ابعاد شخصیتی امام هادی(ع) و الگوگیری از این امام همام، تصریح کرد: دانشمندان شیعه و اهل سنت در طول تاریخ از امام هادی(ع) به‌عنوان شخصیت دانشمند و الگو برای جامعه اسلامی یاد کردند و فضائل آن حضرت را مورد تأکید قرار دادند.

وی بیان کرد: امام هادی(ع) شخصیت بسیار بزرگی است که عنایات الهی را در برگرفته است؛ با نگاه به زندگی این امام همام ملاحظه می‌کنیم که ایشان شخصیتی هستند که نه تنها پیروان مکتب اهل بیت(ع) بلکه دانشمندان نیز درباره عظمت شخصیت آن حضرت مواردی را بیان کرده‌اند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه زیارت‌نامه جامعه کبیره و زیارت‌نامه غدیر از امام هادی(ع) به جای مانده که زیارت‌نامه‌های ممتاز و ماندگاری هستند، گفت: در زیارت‌نامه غدیر فضائل امام علی(ع)، حقانیت و جانشینی امیرالمؤمنین(ع) توسط امام هادی(ع) بیان شده است که جا دارد این زیارت‌نامه در مجامع علمی و سخنرانی‌ها برای مردم شرح، تبیین و ارائه شود.

رجبی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره جایگاه رفیع امامت را معرفی می‌کند و همچنین به بیان آموزه‌های اسلام در قالب زیارت می‌پردازد، ادامه داد: اگر کسی بخواهد سبک زندگی اسلامی را براساس مبانی دینی ترسیم کند جامعه کبیره دارای چنین ظرفیتی است و اگر بخواهد منشور عقایدی از اسلام عرضه کند جامعه کبیره چنین ویژگی را دارد.

مدیر مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: زیارت جامعه کبیره ظرفیت بسیار بالایی دارد و علمای اسلام بر این موضوع تأکید کردند و متن جامعه کبیره نشان‌دهنده این است که غیر از امام معصوم کسی نمی‌تواند آن را صادر کند و از نظر سند نیز سند بسیار معتبری دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر وظیفه حوزه‌های علمیه در راستای نشر محتوای زیارت جامعه کبیره برای جامعه، یادآور شد: حوزه‌های علمیه وظیفه دارند تا به تبیین و ترویج و شرح جامعه کبیره بپردازند و رسانه‌ها نیز باید به نشر و ترویج محتوای این زیارت‌نامه با ارزش بپردازند.

انتهای پیام
captcha