جوان‌گرایی در برگزاری نماز جمعه باعث پویایی شهرها می‌شود
کد خبر: 3984604
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
امام‌جمعه بهارستان:

جوان‌گرایی در برگزاری نماز جمعه باعث پویایی شهرها می‌شود

امام‌جمعه بهارستان اصفهان گفت: اگر نماز جمعه با رویکرد جوان‌گرایی برگزار و از فکر و اندیشه جوانان برای برگزاری بهتر آن استفاده شود، سبب پویایی هر شهر و استانی می‌شود.

جوان‌گرایی در برگزاری نماز جمعه باعث پویایی شهرها می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین رجایی‌پور، امام‌جمعه بهارستان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، نماز جمعه را دارای ادبیاتی به نسبت متفاوت از مباحث عبادی دیگر توصیف و اظهار کرد: نماز جمعه تاکنون با استقبال خوب مردم برقرار بوده است و به همین دلیل، اقشار مختلف در این مراسم عبادی و سیاسی شرکت می‌کنند.

وی علت اصلی حضور پرشور مردم در مراسم نماز جمعه را عبادی و سیاسی بودن آن و دارا بودن مطالبی متفاوت از مباحث دیگر بیان کرد و گفت: بخشی از این استقبال به خود امام‌جمعه برمی‌گردد، اگر امام‌جمعه نگاه جامع به مسائل داشته باشد و به‌خوبی آنها را تحلیل و تبیین کند، شاهد حضور باشکوه‌تر مردم خواهیم بود.

حجت‌الاسلام رجایی‌پور، حضور امام‌جمعه در زندگی مردم را حداقل از چهار طریق خانواده، مسجد، مدارس و مراکز آموزشی و مجامع عمومی لازم دانست و افزود: اگر امام‌جمعه و نیروهای مرتبط با وی در این مجامع حضور داشته باشند، قطعاً این فعالیت‌ها جواب خواهد داد و اقشار مختلف به‌ویژه جوانان عزیز در نماز جمعه حضور جدی خواهند داشت.

وی با اشاره به تأثیر شیوع کرونا در کاهش حضور مردم در نماز جمعه، تصریح کرد: هر چند از نظر کیفی نماز جمعه با صلابت پیش برگزار می‌شود، ولی از نظر کمی مقداری متفاوت شده است، چون شیوع کرونا بر همه مباحث و مسائل عمومی جامعه تأثیر گذاشته و نماز جمعه نیز در این میان استثنا نیست.

امام‌جمعه بهارستان اصفهان با بیان اینکه نماز جمعه به‌دلیل جایگاه عبادی و سیاسی از پویایی ویژه‌ای برخوردار است، بیان کرد: نماز جمعه سبب می‌شود مردم بیشتر به مباحث معنوی و بصیرتی بپردازند و اگر امام‌جمعه در میدان عمل و در مراکز عمومی حضور داشته باشد و فعالیت‌های نماز جمعه دیده شود، طبیعی است که جذب جوانان اتفاق خواهد افتاد.

وی در بیان تأثیر جذب جوانان در شبکه نماز جمعه، اظهار کرد: باید به جوانان اهمیت بدهیم، نماز جمعه باید با رویکرد جوان‌گرایی برگزار و از فکر و اندیشه جوانان برای برگزاری بهتر آن استفاده شود، اگر این اتفاق بیفتد، سبب پویایی هر شهر و استانی می‌شود.

حجت‌الاسلام رجایی‌پور افزود: چه اشکالی دارد که خود مردم و جوانان در هفته یک بار و در هر فصل یک یا دو بار، اگر سخنرانی، شیوه نو و گفتمانی جذاب دارند، برنامه اجرا کنند؟ این موضوع سبب می‌شود که جوانان احساس مشارکت کرده و از این طریق در نماز جمعه نقش ایفا کنند.

وی اجرای برنامه‌های متنوع برای حفظ جوانان و اقشار مختلف را لازم دانست و گفت: مسابقات فرهنگی و ورزشی می‌تواند باعث جذب جوانان به نماز جمعه شود، ائمه جمعه می‌توانند با ابتکار عمل و استفاده از روش‌های نوآورانه، این موضوع را در شهر و استان خود به‌خوبی نهادینه کنند.

امام‌جمعه بهارستان اصفهان، تکریم نمازگزار را برای جلب و جذب جوانان مؤثر دانست و اضافه کرد: برنامه‌های مختلفی وجود دارد که اگر نه فقط در نماز جمعه، بلکه در طول هفته اجرا شود، قطعاً سبب می‌شود جوانان از نماز جمعه استقبال خوبی داشته باشند.

انتهای پیام
captcha