ضرورت ثبت موقوفات جدید با محوریت ازدواج آسان و فرزندآوری
کد خبر: 3983724
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳

ضرورت ثبت موقوفات جدید با محوریت ازدواج آسان و فرزندآوری

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های مهم امروز جامعه، تشکیل خانواده، ازدواج و فرزندآوری است نسبت به ثبت موقوفات جدید با محوریت ترویج ازدواج آسان و فرزندآوری تأکید کرد.

ضرورت ثبت موقوفات جدید با محوریت ازدواج آسان و فرزندآوریبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی،  شامگاه 21 تیرماه و همزمان با آغاز فعالیت قرارگاه ازدواج آسان طی مراسمی در محل این اداره کل، بیان کرد: یکی از اتفاقات مبارکی که در حوزه موقوفات و امور خیریه خراسان رضوی رخ داده تشکیل ستاد هماهنگی امور خیریه برای بسیج کردن امکانات مردمی در پیوند دادن و هم‌افزایی ظرفیت‌ها در راستای امور خیریه است.

وی با اشاره به رشد پنج درصدی ازدواج پس از 17 سال، افزود: علت این رشد حذف تشریفات زائد ازدواج بوده است و با این اتفاق تابوی فکری ما که ازدواج باید با تشریفات همراه باشد را از بین برد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ابراز کرد: در راستای ترویج ازدواج آسان، به همت ستاد امور خیریه استان در خراسان رضوی و با هماهنگی امور مساجد، فعالیت ائمه جماعات و مراکز افق بقاع متبرکه قرارگاه ازدواج آسان همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) فعالیت خود را آغاز کرده است.

احمدزاده گفت: بر اساس این طرح از ظرفیت خیرین، افراد متدین و نیکوکاران برای تهیه جهیزیه زوج‌های نیازمند استفاده می‌شود، ضمن اینکه موضوع ازدواج آسان، تسهیل در امر ازدواج، فرهنگسازی برای فرزندآوری و تامین جهیزیه ساده در قالب این طرح خواهد بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: در طرح  احسان، ترغیب و تشویق افراد به تشکیل خانواده و حمایت از فرزندآوری و مشاوره در مراکزی که در نظر گرفته شده صورت خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: در این طرح از ظرفیت ائمه جماعات، مراکز افق بقاع متبرکه، خیران، مبلغان و متدینین و همه افرادی که نسبت به امور خیر دغدغه دارند و می‌خواهند کار خیری انجام دهند استفاده خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی افزود: یکی از اولویت‌های مهم امروز جامعه ما تشکیل خانواده، ازدواج و فرزند‌آوری است، لذا باید برای این موضوع وقف‌های جدید شکل گیرد و به‌عنوان یک پشتوانه خیر برای این حرکت و شجره طیبه باشد.

وی ادامه داد: آغاز طرح احسان از مشهد بوده و این طرح به شهرهای دیگر توسعه پیدا خواهد کرد. در این خصوص نیز شوراهای امور خیریه در سطح شهرستان‌ها تشکیل شده و آنان نیز در طرح پیوند آسمانی که اجرای نیات واقفین خیراندیش است مشارکت خواهند داشت، اما قرارگاه ازدواج آسان مختص شهر مشهد است.

احمدزاده تصریح کرد: گام اول در طرح احسان با مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با هدف مساعدت در تهیه فرش زوج‌های جوان نیازمند با تامین ۳۰۰ تخته فرش در مشهد اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: بنا است این قرارگاه در شهرهای دیگر استان تشکیل شود تا از ظرفیت همه بخش ها و افراد دغدغه‌مند در بحث ازدواج و فرزندآوری استفاده شود.

احمدزاده بیان کرد: در حال حاضر دو قرارگاه با نام «قرارگاه نفس» در مشهد و نیشابور تشکیل شده که درباره جلوگیری از سقط جنین به خانواده‌ها مشاوره می‌دهند.

ازدواج و فرزندآوری از اولویت‌های مهم امروز جامعه است

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین جمال ایزدی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به ایجاد مرکز امور خیریه در سازمان اوقاف که منجر به تاسیس ستاد هماهنگی امور خیریه در خراسان رضوی شد، گفت: کارگروه‌هایی در چند موضوع از جمله کارگروه ایجاد اشتغال، خانواده و ازدواج، بهداشت و درمان، تحصیل و آموزش، کارگروه رسیدگی به ایتام و کارگروه آزادی زندانیان غیرعمد شکل گرفته است که دو کارگروه اشتغال و ازدواج فعالیت بیشتری داشته‌اند.

وی با بیان اینکه ازدواج و فرزندآوری از اولویت‌های مهم امروز جامعه است، تصریح کرد: در کارگروه ازدواج به‌صورت گسترده قرارگاه ازدواج آسان و فرزندآوری تشکیل شده تا در قالب عملیاتی موضوع ازدواج آسان را ترویج دهد.

ایزدی افزود: به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای با مرکز رسیدگی به امور مساجد منعقد شد که ۱۵۰ مسجد به‌عنوان پایگاه ترویج ازدواج آسان این موضوع را در چند محور از قبیل فرزندآوری دنبال خواهند کرد.

انتهای پیام
captcha