مؤسسات قرآنی مظلوم واقع شده‌اند / نه درآمدی، نه حمایتی
کد خبر: 3981180
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
سعید کریم‌زاد حق:

مؤسسات قرآنی مظلوم واقع شده‌اند / نه درآمدی، نه حمایتی

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های قرآنی آذربایجان غربی با بیان اینکه مؤسسات مظلوم واقع شده‌اند، گفت: مؤسسات نه درآمدی دارند و نه از آنها حمایت می‌شود. برخی تصور می‌کنند که قرآن پول لازم ندارد. آیا مدیر مؤسسه برای امرار معاش نباید درآمدی داشته باشد؟

نه درآمدی، نه حمایتی / مؤسسات قرآنی مظلوم واقع شده‌اندسعید کریم‌زاد حق، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه‌ مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان آذربایجان غربی، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: در این استان 170 مؤسسه ثبت شده وجود دارد و برخی نتوانسته‌اند پروانه خود را تمدید کنند و تعطیل شدند و برخی نیز به خاطر شیوع کرونا کار خود را متوقف کردند. آخرین آمار 110 مؤسسه است. برخی از مؤسسات اسمی بودند و در سال‌های متمادی نتوانسته‌اند ادامه بدهند. همچنین حدود 300 خانه‌ قرآن داریم که موفق هستند و مشکلی ندارند و شیوع کرونا هزینه‌ اضافی را به آن‌ها تحمیل نکرد، چون جلسات آموزش قرآن در منازل برگزار می‌شود، اما مؤسسات قرآنی به‌ عنوان شرکت محسوب می‌شوند و سود شرکت را ندارند و نیز تمامی تعهدات حقوقی از قبیل تأمین اجتماعی، دارایی، آب و برق و گاز را دارند.

وی با بیان اینکه مؤسسات قرآنی غیرانتفاعی هستند، اما باید آنها را مؤسسه خیریه بنامیم، چون سودی ندارند، افزود: مدیرعامل مؤسسه قرآنی حاضر است که ماهیانه دو میلیون سود داشته باشد. البته شرایط تهران متفاوت از شهرستان‌هاست، زیرا حق تدریس بالاست و مؤسسات باید اظهارنامه پر کنند و به ادارات دارایی و بیمه بروند. از سویی مؤسسات توانمندی اداره‌ در قالب یک شرکت را ندارند و از سوی دیگر این توانمندی به پول، سرمایه و امکانات برمی‌گردد. در گذشته مهدکودک تأسیس می‌کردند و درآمدی داشتند، اما یک روز سازمان بهزیستی و تأمین اجتماعی تهدید می‌کند و روز دیگر آموزش و پرورش. مؤسسات قرآنی مظلوم واقع شده‌اند. نه درآمدی دارند و نه از آنها حمایت می‌شود و نمی‌توانند روی پای خودشان بایستند. همه فکر می‌کنند قرآن پول لازم ندارد. آیا مدیر مؤسسه برای امرار معاش خانواده‌اش نباید درآمد داشته باشد؟ مؤسسات شهرهای تهران، اصفهان، مشهد و ... با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی وضعیت بهتری دارند، اما در سایر شهرستان‌ها بدون سرمایه کار مشکل است.

کریم‌زاد بیان کرد: 7 سال است که رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه هستم. به امام جمعه که رئیس شورای توسعه استان است، نامه نوشتم تا وام کم‌بهره‌ای را برای مؤسسات دریافت کنیم، اما جوابی ندادند. همچنین به استانداری، ارشاد و تبلیغات هم نامه فرستادیم و جوابی ندادند. سپس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که به مؤسسات وام می‌دهد.

وی با اشاره به فعالیت‌های دیگر اتحادیه، گفت: به‌ دنبال تمدید پروانه مؤسسات هستیم تا با همکاری سازمان دارالقرآن تمدید شوند. همچنین به‌ دنبال برگزاری مجمع عمومی هستیم و از ستاد کرونا اجازه بگیریم تا انتخابات را برگزار کنیم. البته قرار بود فردا برگزار شود، اما اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آن را لغو کرد، چون می‌خواهند هزینه‌ها را برآورد کنند. 9 نفر انتخاب می‌شوند که 7 نفر هیئت‌مدیره و بقیه بازرس هستند.

کریم‌زاد حق بیان کرد: جلسات اتحادیه منظم برگزار نمی‌شود. بعضی از بانوان به شرکت در جلسات حضوری تمایل ندارند و بعضی اوقات در واتساپ و به‌صورت وبیناری جلسه را برگزار می‌کنیم. فعالیت مؤسساتمان به دلیل شیوع کرونا خیلی کم‌رنگ شده است.

انتهای پیام
captcha