قدر نعمت‌های خداوند را بدانیم و حافظ‌شان باشیم
کد خبر: 3980990
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
کارشناس مذهبی:

قدر نعمت‌های خداوند را بدانیم و حافظ‌شان باشیم

کارشناس مذهبی با بیان اینکه با ناسپاسی، نعمت‌ها را از خود دور نکنیم، گفت: اگر مردم اهل ایمان و تقوا باشند، خداوند متعال درهای آسمان را گشوده و برکات فراوانی برای بندگان صالح و موحدین نازل می‌شود و در نهایت بندگان باید شکرانه این برکات و نعمات الهی را به‌جا آورند.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، زهراسادات دیباجی، کارشناس مذهبی، هشتم تیرماه در جلسه تفسیر و تدبر در قرآن که در صحن مدرسه علمیه میرزا خیرات‌خان شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با استناد به آیات قرآن ارتباط تنگاتنگی بین عقیده انسان و عمل او وجود دارد، چه عمل صالح و چه عمل فاسد.

داشتن رابطه تنگاتنگ با حضرت باریتعالی و انجام عمل صالح

وی بیان کرد: خداوند در آیه 124 سوره مبارکه طه می‌فرماید «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى؛ و هر كس از ياد من دل بگرداند در حقيقت زندگى تنگ و سختى خواهد داشت و روز رستاخيز او را نابينا محشور مى‌كنيم»؛ پروردگار یکتا در این آیه به واژه «ضَنْكًا» اشاره کرده است، یعنی اینکه آدم در سختی قرار داده می‌شود. بنابراین، اگر عمل فاسد داشته باشیم، دچار قحطی، بیماری، گرسنگی و... شده و در تنگنا قرار می‌گیریم.

این کارشناس مذهبی گفت: طبق داستان‌های نقل شده، در زمان حضرت موسی(ع) قحطی شد و مردم به ایشان گفتند چه کار کنیم؟، حضرت فرمود: برویم به زیر آسمان خدا دعا کنیم. هنگامی که مردم برای دعا و طلب حاجات و گره‌گشایی از مشکلات به زیر آسمان رفتند، پروردگار سبحان پیام وحیانی فرستاد یا موسی، بگو یک نفر گنهکار بین شما هست و همه قحطی‌ها به خاطر گناهان اوست و او بلند بشود برود، تا به اذن و اراده الهی باران بیاید.

دیباجی افزود: همانجا گنهکار می‌دانست که خودش همان فردی است که خداوند متعال به حضرت موسی(ع) اشاره و خطاب کرده است. آن فرد در همان لحظه با خدا ارتباط گرفت و گفت بارخدایا نکند آبروی من برود زمانی که از میان جمعیت بلند شوم و بروم، خودت آبرویم را بخر. حاضران در همان لحظات دیدند باران می‌آید و به حضرت موسی(ع) گفتند که کسی از میان این جمع بیرون نرفت پس چطور باران آمد؟ خدا به حضرت موسی(ع) ندا داد آن بنده گنهکار به نزد درگاهم استغفار کرد و سپس حضرت موسی(ع) خطاب به خداوند رحمان و رحیم گفت پروردگارا، حالا آن بنده در میان این جمعیت حاضر کدام است؛ خداوند فرمود این بنده گنهکار آن زمانی که با من قهر بود، آبرویش را نبردم و اسمش را نگفتم و حالا که استغفار کرده است اسم او را بگویم.

داشتن رابطه تنگاتنگ با حضرت باریتعالی و انجام عمل صالح

وی با بیان اینکه امام محمدباقر(ع) در روایتی می‌فرمایند که افزایش نعمت از جانب خدا قطع نمی‌شود، مگر آنکه شکر نعمت از جانب بنده قطع شود و با اشاره به حکمت ۱۳ نهج‌البلاغه، بیان کرد: اگر مردم اهل ایمان و اهل تقوا باشند، خداوند متعال درهای آسمان را گشوده و برکات فراوانی برای بندگان صالح و موحدین نازل می‌شود که در نهایت بندگان باید شکرانه این برکات و نعمات الهی را به‌جا آورند. لذا، داشتن سبک زندگی قرآنی و امیدوارانه یعنی هر لحظه شاکر و صبور باشیم و قدر داشته‌های زندگیمان را که پروردگار سبحان به ما ارزانی و عطا کرده است را بدانیم و حافظ‌شان باشیم.

رشد ارتباطات مثبت با تکنیک‌های صحیح همسرداری

این کارشناس مذهبی ادامه داد: نهاد خانواده یک سرمایه اجتماعی برای هر نظام است و یکی از تکنیک‌های صحیح در امر همسرداری، رشد ارتباطات مثبت است. وقتی به صحبت‌ها و گلایه‌های همسرتان گوش می‌دهید، ایجاد ارتباط کلامی و چشمی، در آرامش همسرتان بسیار مؤثر است و در نتیجه شما را پناهگاه و سنگ صبور خوبی تلقی خواهد کرد.

داشتن رابطه تنگاتنگ با حضرت باریتعالی و انجام عمل صالح

دیباجی گفت: اگر خوب و با توجه به صحبت‌های همسرتان گوش ندهید برداشت او این خواهد بود که او را درک نکرده‌اید و همین خود عامل گلایه بوده و نظام ناهماهنگی را در زندگی مشترک ایجاد می‌کند و پایه‌های استوار تحکیم خانواده را لرزان می‌کند.

یادآور می‌شود، جلسات سخنرانی معارفی، تفسیر و تدبر در قرآن از سوی دفتر بانوان اداره مراسم و آئین‌های معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با عنوان «صحن زندگی» در مدرسه علمیه میرزا خیرات‌خان مشهد به‌صورت روزانه و هفتگی در سه بخش صبح، ظهر، شب ویژه دختران خردسال و نوجوان و جوان و بانوان زائر و مجاوران برگزار می‌شود.

سیده‌زهرا محیسنی

انتهای پیام
captcha