دعوت از نیک‌اندیشان فارس برای فراهم کردن زمینه اشتغال زندانیان
کد خبر: 3980428
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴

دعوت از نیک‌اندیشان فارس برای فراهم کردن زمینه اشتغال زندانیان

رئیس کل دادگستری فارس از خیران و نیک‌اندیشان دعوت کرد تا ضمن بازدید از کارگاه اشتغال زندانیان، زمینه اشتغال را برای این افراد با تأمین تجهیزات لازم فراهم کنند.

به گزارش ایکنا از فارس، همزمان با ششمین روز از هفته قوه قضائیه، رئیس کل دادگستری فارس با حضور اعضای شورای قضایی استان از زندان‌های شیراز بازدید و سالن ملاقات خانواده‌های زندانیان و کارگاه اشتغال زندانیان نسوان زندان مرکزی شیراز مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی، رئیس کل دادگستری فارس امروز، 6 تیرماه هدف از بازدید امروز قضات و مسئولان قضایی استان فارس را مرتفع کردن مشکلات قضایی و حل مشکلات مددجویان کانون اصلاح و تربیت برشمرد و افزود: در این بازدیدها که همزمان در سراسر استان هم انجام شده است، به افراد واجد شرایط مرخصی اعطا می‌شود و پرونده متقاضیان آزادی مشروط در اولویت قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: در بازدید قضات از کانون اصلاح و تربیت، تا جایی که امکان قانونی وجود دارد مقدمات آزادی مددجویان فراهم خواهد شد.

رئیس کل دادگستری فارس گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، 29 فقره قتل عمد به سازش منتهی شده که عمده آن متعلق به شعبه حل اختلاف ویژه زندان است و امروز در این بازدید نیز با حضور خانواده‌های اولیای دم، 3 پرونده  قتل به مصالحه ختم شد که جا دارد از اقدام کریمانه و انسان دوستانه این عزیزان قدردانی شود و امیدواریم آمار صلح و سازش روزانه افزایش یابد و دعاوی به صلح و سازش ختم شود.

موسوی با اشاره به جایگاه ویژه استان فارس در بحث مصالحه و گذشت پرونده‌های قتل گفت: استان فارس در زمینه مصالحه، در سطح کشور رتبه پنجم و در زمینه گذشت پرونده‌های قتل، طی 7 سال متوالی رتبه برتر کشور را دارد که سهم عمده آن در رضایت پرونده‌های قتل، مربوط به شورای حل اختلاف شعبه زندان است.

وی یادآور شد: سال گذشته 23 هزار مورد مرخصی به زندانیان اعطا شد و در سال جاری نیز برنامه مجموعه قضایی استان، اشتغال 80 درصدی زندانیان واجد شرایط است که در این بازدیدها افراد واجد شرایط شناسایی می‌شوند.

رئیس کل دادگستری فارس همچنین به راه‌اندازی سالن ملاقات خانواده زندانیان و کارگاه اشتغال زندانیان نسوان هم اشاره کرد و گفت: سالن ملاقات خانواده‌ها در راستای تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی آنان با امکانات مناسب راه‌اندازی شده است تا خانواده‌ها به راحتی بتوانند با زندانیان ملاقات داشته باشند.

موسوی تصریح کرد: کارگاه اشتغال راه‌اندازی شده، یک کارگاه بسیار مجهز است که 80 نفر از زندانیان زن در آن مشغول به کار هستند و ظرفیت برای اشتغال 150 نفر را دارد که در این زمینه مجموعه قضایی همکاری می‌کند.

وی تأکید کرد: خیرین نیک‌اندیش استان و شیراز ضمن بازدید از کارگاه اشتغال زندانیان می‌توانند برای اشتغال این افراد تجهیزات لازم همچون چرخ خیاطی و سایر ابزار کار را تأمین کنند تا علاوه بر اینکه بتوانیم افراد بیشتری را مشغول به کار کنیم از جرایم احتمالی بعدی که ممکن است گریبان‌گیر این افراد شود نیز جلوگیری شود.

اسحاق ابراهیمی، مدیرکل زندان‌های فارس نیز ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه گفت: در راستای اشتغال و  توانمندسازی زندانیان با حضور رئیس کل دادگستری استان، اعضای شورای قضایی و قضات شریف دادگستری، سالن اشتغال زندانیان نسوان مورد بهره‌برداری قرار گرفت که این سالن کارگاهی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان با کمک خیرین ساخته شده است.

وی افزود: حدود 80 نفر از زندانیان زن اشتغال به کار، در این کارگاه در حرفه‌های مختلف مشغول شده‌اند و امیدواریم با راه‌اندازی این کارگاه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی زندانیان تأثیرگذار باشیم.

ابراهیمی ادامه داد: در این کارگاه، حرفه‌های خیاطی، قالی‌بافی، قطعات خودرو و... توسط مربیان اداره‌کل فنی و حرفه‌ای آموزش داده می‌شود و زندانیان کارت مهارت دریافت می‌کنند و تمامی کارهای تولیدی آنان نیز توسط بخش خصوصی در بازار کار به فروش می‌رسد.

مدیرکل زندان‌های فارس گفت: بخشی از آموزش نیز علاوه بر آموزش فنی و حرفه‌ای توسط بخش خصوصی که با بنیاد تعاون زندانیان قرار داد منعقد کرده به صورت حرفه‌ای و عملی آموزش داده می‌شود.

ابراهیمی یادآور شد: بیش از 55 درصد محکومان زندان‌های استان در مشاغل کارگاهی داخل زندان، خوداشتغالی در بخش‌های صنایع دستی و هنری و اشتغال اعزام به کار زندانیان رأی باز در قالب عقد قرارداد تامین نیرو به موسسات و شرکت‌های خصوصی مشغول به کار هستند و براساس اولویت‌های سازمانی در سال جاری این رقم به 80 درصد می‌رسد.

انتهای پیام
captcha